کد خبر: ۲۸۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶

دریای مدیترانه 30 هزار پناهجوی خارجی را بلعید

کارشناس ارشد مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه اعلام کرد: در طی سالهای 1993 الی 2014 میلادی دریای مدیترانه بیش از 30 هزار پناهجوی خارجی را که به امید زندگی بهتر از کشورهای خود می خواستند به یک کشور اروپایی متواری شوند، به کام مرگ برده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، 'نیکلاس لامبرت' این مطلب را در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه عنوان کرده است.

آناتولی جمعه به نقل از لامبرت نوشت: حادثه واژگونی سه فروند قایق از چهار فروند قایق حامل پناهجویان خارجی در هفته گذشته در دریای مدیترانه که موجب مرگ 300 پناهجو شد، تنها رویداد در این زمینه نیست.

او با اشاره به اینکه هفته گذشته 430 زن و مرد و کودک پناهجو از بندر طرابلس سوار چهار فروند قایق می شوند تا به یک کشور اروپایی فرار کنند، گفت: این افراد هر کدام 650 یورو به قاچاقچیان انسان پرداخته بودند ولی پیش از رسیدن به مقصد 300 تن از آنها در دریای مدیترانه غرق شدند.

وی تاکید می کند؛ دریای مدیترانه یکی از خطرناک ترین راه های 'کوچ مهاجران غیرقانونی' است و از اوایل سالهای 2000 میلادی تاکنون نزدیک به 20هزار پناهجوی خارجی را به کام خود برده است.

لامبرت با استناد به آمار نهادهای مدنی در گزارشی زیرعنوان 'پرونده پناهجویان' رویدادهای غم انگیز و فجایعی که از سال 1993 تا سال 2014 در مسیر فرار پناهجویان خارجی از دریای مدیترانه برای آنها اتفاق افتاده ؛ تشریح کرده است.

کارشناس مرکز پژوهش های علمی فرانسه می گوید: بخش عمده ای از این پناهجویان در مسیر فرار یا براثر غرق شدن، گرسنگی و یا سرما از رسیدن به مقصد بازمی مانند. 

به گفته وی ؛ آن دسته از پناهجویانی هم که می توانند از این دریای خطرناک عبور کنند، براثر مسمومیت، آتش سوزی، جنایت، خودکشی و خفگی در انبار کشتی ها جان خود را از دست می دهند و از رسیدن به رویای زندگی بهتر در غرب بازمی مانند.

لامبرت که عضو نهاد مدنی همبستگی با پناهجویان ''Migreurop' نیز می باشد، افزود: بیشترین مرگ و میر پناهجویان در این دوره در سال 2010 بود که افزون بر 8 هزار پناهجو جان خود را در دریای مدیترانه از دست دادند.

این کارشناس با انتقاد از بی تفاوتی کشورهای اروپایی به وضعیت پناهجویان خارجی می گوید: اتحادیه اروپا از سال 2000 میلادی به بعد، سیاست بی رحمانه ای را درقبال پناهجویان دنبال می کند و این سیاست روز به روز نیز شدت می یابد.

لامبرت با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا رهیافت انسانی به مقوله مهاجران ندارد، گفت: جنگ اروپا با مهاجران غیرقانونی موجب شده تا پناهجویان برای رسیدن به اروپا، راه های بسیار خطرناکی را برگزینند این درحالی است که اولویت اروپا باید نجات جان پناهجویان باشد.

ترکیه کشوری است که به لحاظ ساحلی طولانی در دریای مدیترانه و نزدیکی با یونان در دریای اژه، همواره یکی از کشورهای هدف در قاچاق انسان و فرار پناهجویان خارجی از طریق سواحل این کشور به کشورهای اروپایی می باشد.

هفته ای نیست که خبر ناگواری از تلاش پناهجویان خارجی برای فرار به اروپا در رسانه های این کشور منتشر نشود.

اتحادیه اروپا که مبارزه گسترده ای را برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شروع کرده، اخیرا و بعد از مذاکرات طولانی با ترکیه، آنکارا را به انعقاد قرارداد بازپس گیری مهاجران غیرقانونی که با استفاده از خاک این کشور به کشورهای اروپایی متواری می شوند، متقاعد کرده است. 

با امضای این موافقتنامه ترکیه متعهد شده است این پناهجویان را تحویل گرفته و به کشوری که از طریق آن وارد ترکیه شده اند، بازگرداند. 

اتحادیه اروپا در مقابل ضمن کمک به ترکیه در این فرایند، در یک دوره سه ساله، عملکرد ترکیه در مبارزه با قاچاق انسان به اروپا را بررسی کرده و به طور مرحله ای مقررات روادید ورود برای اتباع این کشور به کشورهای عضو اتحادیه را لغو خواهد کرد. 

مقامات ترکیه ابراز امیدواری کرده اند اجرایی شدن این قانون، نقش بازدارندگی خوبی در مقابل فعالیت های قاچاقچیان انسان در این کشور ایفا کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین