کد خبر: ۲۸۳۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
تلاش برای ارتقای وضعیت فاضلاب های بیمارستانی و پزشکی

تفاهمنامه وزارت بهداشت و محیط زیست

تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، این تفاهم نامه در 9 ماده و با هدف افزایش سطح هماهنگی و همکاری در پیشگیری از وقوع آلایندگی و تخریب محیط زیست ناشی از پسماندها و فاضلاب های بیمارستانی تصفیه نشده و دسترسی به استانداردهای مورد قبول و بهره گیری از ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی در این خصوص، بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.

همکاری در زمینه برنامه ریزی، نظارت، اجرا و راهبری مجموعه ای از طرح ها و اقدامات مرتبط و موثر در کاهش آلاینده های ناشی از پسماندهای وابسته و فاضلاب های بیمارستانی و مراکز درمانی و اجرای استانداردهای آلودگی هوا اصلی ترین موضوع این تفاهم نامه است که در محل وزارت بهداشت به امضای طرفین رسید.

کمک به ارتقای وضعیت مدیریت فاضلاب های بیمارستانی و پسماندهای پزشکی، شیمیایی و دارویی ناشی از مراکز بهداشتی، درمانی، کلینیک ها و مطب ها در کشور، کاهش آلاینده های ناشی از پسماندها و فاضلاب های بیمارستانی و مراکز درمانی، ارتقای شاخص های زیست محیطی، بهداشت و درمان و سلامت جامعه برخی از اهدافی است که در این تفاهم نامه قید شده است.

تبادل آگاهی ها و تجربیات، ظرفیت سازی و دانش افزایی، تقویت دانش و نگرش مدیران و کارشناسان هر دو دستگاه و مدیران بیمارستانی و مراکز خدمات درمانی، همکاری در زمینه تدوین استانداردهای محیطی آلودگی هوا، تبادل اطلاعات مرتبط با انواع آلاینده ها و بیماری های منتسب به آن ها از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

نظارت بر اجرای صحیح ضوابط مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته، دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوطه، بازنگری و به روز رسانی ضوابط مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و سایر پسماندهای وابسته با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، امکان استفاده از روش های امحاء پسماندهای ویژه به صورت متمرکز، ارائه اطلاعات مرتبط با بیماری های منتسب به آلودگی هوا، پیگیری . نظارت بر بکارگیری سیستم های تصفیه فاضلاب منطبق با ضوابط بهداشتی جهت تصفیه فاضلاب های بیمارستانی و یا اتصال به شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری در مناطقی که امکان اتصال به شبکه وجود دارد بر اساس ضوابط مورد پذیرش وزارت نیرو ظرف مدت سه سال، برخی از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این تفاهم نامه است.

تدوین و تصویب ضوابط و شیوه نامه های مورد نیاز در بخش نظارتی و اجرایی مدیریت پسماندها و فاضلاب های بیمارستانی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شناسه گذاری پسماندها جهت ساماندهی و بهبود روش های مدیریت پسماندهای پزشکی، تدوین فهرست مدون پسماندها و تعیین حد تشخیص پسماندهای ویژه و عادی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابلاغ طرح های خوداظهاری مستمر و نظارت بر فرآیندها در مدیریت فاضلاب ها و پسماندهای بیمارستانی، ارائه اطلاعات بر خط آلودگی هوا بدست آمده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه برخی تعهدات برای طرفین در نظر گرفته شده است که تدوین برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته و فاضلاب های بیمارستانی، تدوین برنامه نظارت بر مراکز تولید پسماندهای پزشکی موضوع مواد 64 و 65 ضوابط اجرایی مدیریت پسماندهای پزشکی و سایر پسماندهای وابسته، ارائه اطلاعات بر خط آلودگی مرتبط با اشعه و پارازیت ها و هماهنگی و همکاری لازم در این خصوص، نظارت بر میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در تولید و عرضه محصولات کشاورزی و همچنین محصولات ژنتیکی تغییر شکل یافته (GMO) برخی از این تعهدات است.

در ماده 6 این تفاهم نامه آمده است؛ به منظور حسن اجرای مفاد این تفاهم نامه کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان تام الاختیار طرفین، وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای اقدامات موضوع این تفاهم نامه را بر عهده خواهد داشت و کمیته هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت کار را به امضاء کنندگان تفاهم نامه ارائه می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین