کد خبر: ۲۸۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

تکمیل زنجیره ارزش در چادرملو با فولادسازی

مدیر امور مجتمع گندله‌سازی اردکان در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) اعلام کرد: «در این مجمتع به ازای هر 1.2 میلیون تن گندله 800 هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌شود و برنامه احداث کارخانه فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در حال اجراست که این طرح تولید سالانه تا 1.3 میلیون تن فولاد خام به صورت بلوم و بیلت را شامل می‌شود و هم‌اکنون کل ماشین آلات بخش خارجی آن به کشور وارد و در حال نصب است.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمود مصری‌نژاد کل مبلغ سرمایه گذاری ریالی و ارزی دو طرح احداث کارخانه فولاد و احیای مستقیم را 13 هزار و 520 میلیارد ریال ذکر کرد که تا پایان آبان‌ماه سال جاری 91 درصد پیشرفت داشته است و طی یکسال آتی به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.
 
وی ظرفیت برآوردی طرح احداث کارخانه آهن اسفنجی را تولید 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس عنوان کرد که گندله مورد نیاز این کارخانه از مجتمع گندله‌سازی اردکان تأمین می‌شود و محل احداث کارخانه مذکور در جوار کارخانه فولاد چادرملو و گندله‌سازی اردکان است.
 
به گفته مصری‌نژاد این طرح تا پایان آبان ماه امسال 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در زمان بهره برداری برای 250 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل خواهد کرد.
 
گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که در بورس با نماد "کچاد" شناخته می‌شود، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی را نیز با جدیت دنبال می‌کند. طبق برنامه‌های برآوردی هدف از اجرای این طرح که به‌عنوان بزرگترین سرمایه گذاری "کچاد" محسوب و قرارداد اجرای آن با شرکت مپنا منعقد شده است، تأمین برق مورد نیاز طرح های فولاد سازی منطقه بوده که کار ساخت آن با سرمایه گذاری 265 میلیون یورو معادل 12 هزار و 444 میلیارد ریال از آبان ماه سال 91 با زمان بندی بهره برداری 36 ماهه در حال انجام است.
 
در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی "کچاد" دارای 2 واحد توربین ژنراتور گازی و یک واحد توربین بخاری به ترتیب با ظرفیت حدود 166 و 160 مگاوات بوده که حدود 75 درصد پیشرفت داشته که دو واحد گازی آن، طی آذر ماه سال جاری با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به‌صورت رسمی افتتاح شد.
 
از دیگر طرح های در دست اجرای "کچاد"، طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان از 3.4 میلیون به 4 میلیون تن در سال است که در حال حاضر این طرح با ظرفیت کامل در دست بهره برداری است.
 
مصری‌نژاد هدف از افزایش ظرفیت این واحد را نیاز شرکت های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و ارفع به گندله بیشتر به دلیل اجرای طرح های جدید احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی و توسعه واحدهای موجود در برنامه های آتی برشمرد که تا 30 آبان ماه امسال با 15 درصد پیشرفت فیزیکی و سرمایه گذاری 843 میلیارد ریالی در دست اجرا است که تا نیمه دوم سال 1394 به بهره برداری می‌رسد.
 
وی یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را تأمین آب از طریق احداث شبکه فاضلاب شهر اردکان برشمرد.
 
مدیر امور مجتمع گندله‌سازی اردکان در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین از مشارکت در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب غرب کشور خبر داد.
 
به گفته مصری نژاد این طرح در سه فاز در نظر گرفته شده که شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 40 درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران 30 درصد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 20 درصد سهام این طرح ملی را در اختیار دارند.
 
سرمایه نهایی برآوردی طرح مذکور سه هزار میلیارد تومان است که از محل آورده نقدی سهامداران آن تأمین اعتبار خواهد شد. اما در صورت نیاز سایر منابع تأمین مالی همچون انتشار اوراق مشارکت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
مصری‌نژاد همچنین از ظرفیت اسمی 650 تنی شمش فولاد و 450 تنی محصولات بخش نورد سخن گفت که با سرمایه گذاری 7691 میلیارد ریالی در حال اجراست و کارخانه نورد آن اسفند ماه 93 به بهره برداری می‌رسد.
 
مدیر بازرگانی چادرملو نیز پیرامون آثار ناشی از تحریم‌ها گفت: «در ابتدای اعمال تحریم های شدید، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو اقدامات لازم برای ورود تجهیزات زمان بر و مهم مورد نیاز طرح های خود را انجام داده و تاکنون شرکت توقفی را که ناشی از شرایط تحریم ها باشد، تجربه نکرده است.»
 
محمد برقی افزود: «افزون بر تأمین به موقع قطعات و تجهیزات خارجی، با استفاده از توان شرکت های سازنده داخلی و پشتیبانی بخش‌های فنی، بازرگانی، مالی بیش از 7600 قطعه در داخل و با کیفیتی تا سه برابر مشابه خارجی آنها ساخته شده است تا از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری به عمل آید.»
 
وی تأکید کرد: «با توجه به برنامه تولید فولاد کشور در افق 1404، شرکت چادرملو با سرمایه‌گذاری در تولید فولاد به میزان 1.2 میلیون تن نقش خود را در تأمین نیاز کشور به فولاد ایفا می‌کند.»
 
مدیر مالی چادر ملو نیز درباره روند قیمت‌های جهانی سنگ آهن گفت: «اکثر کارشناسان این بخش برای سال 2015 نیز وضعیتی مشابه سال جاری پیش بینی می‌کنند و تغییر چندانی در قیمت جهانی سنگ آهن قابل تصور نیست.»
 
سیدمحمود سیدی درخصوص قیمت‌های فروش داخلی اظهار داشت: «قیمت‌های فروش داخلی محصولات شرکت تابعی از متوسط قیمت شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه‌ماهه است که به‌صورت مستقیم از تغییرات قیمت‌های جهانی متأثر نمی‌شود.»
 
به گزارش عصر ایران، گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال آینده اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه و دریافت مجوزهای لازم را برای این برنامه اجرایی خواهد کرد تا نقدینگی مورد نیاز عملیات جاری، هزینه های مالی، تأمین سرمایه در گردش و اجرای طرح های متعدد آن تأمین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین