کد خبر: ۲۸۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴

ابتکار: بسته اجرایی مقابله با ریزگردها در اهواز فردا ارایه می شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:فردا (28 بهمن)به همراه معاونان پنج وزارتخانه و سازمان های مرتبط با پدیده گرد و غبار به خوزستان سفر و بسته اجرایی مقابله با ریزگردها را ارایه خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: معصومه ابتکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: در این سفر معاونان وزارتخانه های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، ستاد مدیریت بحران و سازمان هواشناسی حضور دارند که بعد از ارایه بسته اجرایی مقابله با ریزگردها در مورد نحوه اجرای آن بحث و بررسی خواهد شد.

وی افزود:در ادامه بررسی ها و نشست های هماهنگی و جلسات تخصصی که در طول چند روز گذشته با حضور نمایندگان سازمان های مرتبط برای مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار شد، جمع بندی این جلسات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه و برای جلب اعتبارات مورد نیاز در قالب یک بسته اجرایی در دستور کار دولت قرار گرفت.

ابتکار گفت: شب گذشته در جلسه هیات دولت برنامه اقدام ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید ویژه بر استان خوزستان مطرح و وظایف و اعتبارات مورد نیاز برای اقدامات اجرایی هر دستگاه نیز تعیین شد.

وی افزود: اعتبارات لازم برای این کار به تصویب رسید اما قرار شد استان های دیگری هم درگیر پدیده ریزگرد هستند بررسی شوند و بعد از بازگشت معاون اول رییس جمهوری از عراق، اعتبار مورد نظر نهایی و ابلاغ شود از این رو ممکن است تا هفته آینده طول بکشد.

وی تاکید کرد:اما کلیات و اعتبارات مورد نیاز دستگاه ها مورد توافق قرار گرفت و جدول اولیه ای آن تصویب شد و بعد از اینکه بررسی استان های دیگر به پایان رسید اعتبارات تکمیل می شود که پیش بینی شده تا هفته آینده معاون اول آنرا ابلاغ کند.

معاون رییس جمهوری گفت:فردا در سفر به خوزستان این بسته اجرایی و اعتباری ارایه می شود و اقدامات اجرایی طرح های مختلفی که در این بسته پیش بینی شده است کلید خواهد خورد، مسایل مربوط به مدیریت تالاب ها یکی از مباحث مطرح شده در این بسته است.

وی افزود: در استان خوزستان دو تالاب مهم شادگان و هورالعظیم وجود دارد که از اهمیت زیست محیطی زیادی برخوردار است، با اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته با وزارت نفت یکی از دریچه های دایک میانی ( میان بند ) تالاب هورالعظیم به سمت این تالاب باز شد که افزایش این دریچه ها برای باز شدن به روی تالاب در این بسته اجرایی تاکید شده است که باید با همکاری وزارت نفت انجام شود.

ابتکار گفت:همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد 30 هزار هکتار از نقاطی که به عنوان منشاء ریزگرد شناسایی شده اند را درختکاری، بوته کاری و مالچ پاشی کند که برنامه ها و اعتبارات این بسته اجرایی برای اسفند ماه سالجاری و سال 94 پیش بینی شده است.

به گفته وی قرار است ریز کارها در جلسات استانی مشخص شود.

وی با بیان اینکه تکالیفی نیز برای وزارت نفت تعیین شد، افزود: در تالاب هورالعظیم محدودیت هایی برای ورود آب وجود دارد که قرار است این محدودیت ها برداشته شود و مکان هایی که نفت به گونه ای موجب تخریب سرزمین شده است اقدامات موثر مانند درختکاری و یا مالچ پاشی انجام شود.

معاون رییس جمهوری گفت: وظایفی نیز در زمینه مقابله با بحران و مدیریت شرایط به عهده وزارت کشور گذاشته شد، همچنین قرار شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تسهیلات لازم و تجهیزات اورژانسی را فراهم کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عایق سازی منازل برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم های حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا مباحثی بود که در هیات دولت مطرح شد و بر این اساس دولت تسهیلاتی را تصویب کرد که باید در اختیار بخش های خصوصی و شهرداری ها قرار گیرد ، همچنین مدارس و برخی فضاهای عمومی نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ابتکار گفت: دراین بسته اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد نسبت به پایش و کنترل وضعیت هوا از طریق دستگاه های سنجش هوا و با همکاری سازمان هواشناسی اقدام کند و سازمان هواشناسی نیز باید نسبت به پیش بینی زودتر وقوع پدیده های گرد و غبار اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته وی همچنین مباحثی مانند تجهیز فرودگاه اهواز مطرح شد تا امکان پروازهای شبانه فراهم شود.

معاون رییس جمهوری افزود: وزارت خارجه نیز مکلف شد تا نسبت به همکاری لازم دو جانبه و چند جانبه برای حل مشکل ریزگردها اقدام کند.

وی تاکید کرد: اکنون که این بسته اجرایی به همراه اعتبارات مورد نیاز آن تصویب شده دیگر از حمایت دولت برخوردار است و پشتیبانی دولت را بر همراه دارد بنابراین بعد از این اجرای آن به تلاش دستگاه های مرتبط بر می گردد.

ابتکار گفت: متاسفانه در سال های گذشته در زمینه حفظ محیط زیست کوتاهی و غفلت شده است، فقط 75 درصد برنامه چهارم اجرا شد و برنامه پنجم نیز آنطور که باید اجرا نشده است که امروز با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: باید بیاموزیم که غفلت نکنیم زیرا غفلت در برخی مسایل مانند محیط زیست تاوان سنگینی دارد و در بسیاری موارد غیر قابل جبران است، بهتر است در قضاوت انصاف داشته باشیم و از موج سواری برای بهره برداری از وضعیتی که موجب نگرانی مردم می شود خودداری کنیم.

پدیده گرد و غبار چند روزی است که استان های غربی و جنوبی کشور به ویژه شهر اهواز در استان خوزستان را درگیر کرده و مشکلات زیادی را برای مردم استان ایجاد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین