کد خبر: ۲۸۴۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹

دستورالعمل چهارده ماده‌ای دولت برای حل مشکل ریزگردها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تصویب مصوبه ای در هیئت وزیران درباره ریزگردها خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های دولتی موظف شدند درخصوص حل مسئله ریزگرد‌ها در طی سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اقداماتی را انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- هاتف جلیل زاده- محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب گفته بود "گرچه بخش قابل‌توجهی پدیده ریزگردها مربوط به بیرون مرزها است- اما شرایط اقلیمی به‌خصوص خشکسالی سال‌های اخیر فضای داخلی را نیز مستعد برای گسترش این پدیده کرده است."

به گزارش آفتاب، نوبخت با اشاره به جلسه هیئت وزیران، گفت: در این جلسه بعد از اینکه وزیر محترم بهداشت که به نمایندگی از دولت به استان خوزستان سفر کرده بود، گزارشی از وضعیت ریزگردها در این استان ارائه داد و در ادامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز گزارشی را در همین رابطه به دولت ارائه کرد. لذا یک دستورالعمل چهارده ماده‌ای به تصویب رسید که همه دستگاه‌های دولتی موظف شدند درخصوص مسئله ریزگرد‌ها در طی سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اقدامات متناسبی را انجام دهند. 

در بخشی از این دستورالعمل آمده است: سازمان حفاظت محیط زیست کشور مكلف است به نسبت به احیاء تالاب های استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکت‌های مردمی اقدام لازم را بعمل آورد. 

متن کامل این دستورالعمل به شرح زیر است:

بسمه تعالی
وزارت جهاد کشاورزی – وزارت نیرو– وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – وزارت کشور – سازمان حفاظت محیط زیست – سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

هئیت وزیران در جلسه مورخ -------- بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، وزارت نيرو و سازمان حفاظت محیط زیست برنامه اقدامات پیشگیری و مقابله با آثار زیانبار ریزگرد در استان خوزستان به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول: کلیات:

ماده (1): بسته اجرايي اقدامات اجرايي کوتاه مدت(1393-94) پیشگیری و مقابله با آثار زیانبار ریزگردها در استان خوزستان در چارچوب مفاد اين مصوبه تعیین می‌شود. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ اين مصوبه با همكاري استانداري خوزستان نسبت به تعيين اهداف كمي و ابلاغ اعتبارات مورد نياز اجراي اين اقدامات از محل اعتبارات مصوب دستگاه هاي اجرايي و يا اعتبارات موضوع بند(ش) ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه اقدام نمايد.
ماده (2): برنامه‌های میان مدت و بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با پیشنهاد کارگروه موضوع ماده (14) اين مصوبه و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

فصل (دوم): پیش‌بینی، پایش و اطلاع رسانی:

ماده (3): سازمان هواشناسی کشور مکلف است نسبت به شناسایی کانون های شکل‌گیری اولیه ریزگردها، اولویت‌بندی کانون‌های موثر در استان و اطلاع‌رسانی به موقع از وقوع پدیده مزبور اقدامات لازم را به عمل آورد. 

ماده (4): سازمان حفاظت محیط زیست کشور مكلف است ضمن بهره گيري از مراجع و نهادهاي علمي و پژوهشي كشور در تكميل مطالعات مربوط، نسبت به تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان خوزستان طی سال های سال 1394-1393 اقدامات لازم را بعمل آورده و اطلاعات و داده هاي لازم را در اختیار سازمان هواشنایی کشور قرار دهد. 

فصل (سوم): پیشگیری و پایدارسازی کانون های ایجاد ریزگرد:

ماده (5): سازمان حفاظت محیط زیست کشور مكلف است به نسبت به احیاء تالاب های استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکت های مردمی اقدام لازم را بعمل آورد. 

ماده (6): سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف است اقدامات پايدارسازي را در کانون‌های بحران ایجاد گرد و غبار دارای اولویت موضوع ماده (1) این تصویب‌نامه، از طریق مالچ پاشی و نهالکاری در سطح سی هزار هکتار و اجرای عملیات پخش سیلاب در این مناطق بعمل آورد.

ماده (7): وزارت نفت از طریق واحدهای تابعه مکلف است نسبت به تامین منابع لازم براي اجرای عملیات تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی ناشی از فعالیت‌های نفتی موضوع بند (19) مصوبه شماره 192026/41591 مورخ 23/10/1387 هیئت وزیران و همچنین رهاسازی آب در هورالعظیم (میدان نفتی یاران شمالی و جنوبی) و ایجاد کالورت‌های مناسب (لوله‌گذاری بمنظور توزیع مناسب جریان آب) در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی اقدام لازم را بعمل آورد.

ماده (8): وزارت نیرو از طریق واحدهای تابعه استانی موظف است نسبت به تعیین حد بستر تالاب‌ها و آزادسازی حقابه‌های تالاب‌های موجود در استان خوزستان اقدام لازم بعمل آورد.

ماده (9): وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در قبال ارایه خدمات و کمک‌های بلاعوض در اجرای طرح احیاء اراضی کشاورزی دشت خوزستان در مناطق ایجاد ریزگردها، کشاورزان را ترغيب به ایجاد درختکاری در حاشیه مزارع (بادشکن زنده) نماید.

فصل سوم: اقدامات تکمیلی و جبرانی

ماده (10): وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مكلف نسبت به تجهیز آزمایشگاه، استقرار نظام اطلا‌ع رسانی و واکنش سریع و تجهیز مراکز تشخیصی و مراقبتی بیماریهای ناشی از استنشاق گرد وغبار اقدامات لازم را بعمل آورد.

ماده (11): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‌های عامل، مبلغ دويست و چهل میلیارد(240000000000) ریال بصورت تسهیلات ارزان قیمت (با 7 درصد سود و كارمزد) را به منظور کمک به عایق‌سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به متقاضیان پرداخت شود. مابه‌التفاوت یارانه سود تسهیلات پرداختی با اعلام بانک مرکزی، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در لایحه بودجه سال بعد پیش‌بینی خواهد شد. 

ماده (12): وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تجهیز فرودگاه اهواز و برقراری امکان‌ پرواز در شب در مواقع بحرانی( ناشی از پدیده ریزگردها) بررسی هاي لازم را بعمل آورد. 

ماده (13): مبلغ ------ میلیارد ریال بمنظور پاکسازی معابر از طریق استانداری خوزستان در اختیار شهرداری شهرهای متاثر از پدیده ریز‌گرد ها قرار مي گیرد.

فصل چهارم: نظارت:

ماده (14): به منظور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و بررسی و تدوین برنامه‌های میان مدت و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها، کارگروهی به مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت نمایندگان وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور (دبیر کارگروه) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سطح ملی ایجاد می‌شود. دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلفند گزارش عملکرد طرح‌های این مصوبه را به کارگروه ملی یادشده در مقاطع زمانی سه ماهه ارایه نمایند.

تبصره (1): به منظور اعمال هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای عملیات، کارگروه استانی با مسئولیت استاندار و نمایندگان واحدهای استانی دستگاه‌های متناظر مندرج در این ماده تشکیل می‌گردد.

تبصره (2): در صورت نیاز به اصلاح اهداف كمي و ابلاغ اعتبارات، تغییرات لازم پس از تصویب کارگروه ملی و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجددا" توسط آن سازمان ابلاغ خواهد شد.


                                                                              اسحاق جهانگيري
                                                                            معاون اول رييس جمهور

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین