کد خبر: ۲۸۴۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

تحلیل واشنگتن‌پست از قدرت گرفتن ایران در عراق

منصوریه، عراق- ارتش شیعه با حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش در عراق توانسته است موفق عمل کند و حریف خود را از تسلط به منطقه خلع کند و به طور فزاینده در تلاش است تا با تقویت دولت مرکزی عراق، زیرساخت‌های نظامی این کشور را بازسازی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین الملل: افزایش قدرت و توسعه نقش ایران در عراق، در عین حال که می‌تواند سبب شکست داعش شود، می‌تواند تهدیدی برای منافع و استراتژی های آمریکا محسوب شود.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، بر اساس تخمینی 100 تا 120 هزار نیروی شبه نظامی و مسلح، با انجام فعالیت‌های خود از ارتش دولتی عراق پیشی گرفته‌اند.

طی حمله اخیر نیروهای سازمان بدر در استان دیاله، آنان موفقیت‌هایی را در مبارزه علیه عناصر داعش کسب کردند. این موضوع سبب‌شده تا شیعیان شبه‌نظامی از جنوب عراق تا کرکوک در شمال آن کشور دست بالا را پیدا کنند. بسیاری از این گروه‌ها از جمله "اصائب اهل حق" و "کتائب لبنان" در سال‌های اخیر برای خارج کردن نیروهای امریکایی از منطقه مبارزه کرده‌اند.

یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌هایی که حاکی از حرکت عراق به سمت محور ایران است تصاویر بزرگ بنیانگذرار جمهوری اسلامی ایران و  رهبری فعلی ایران است که بر روی بیلبوردهای مختلف در مرکز شهر بغداد نقش بسته‌اند.

در حالی که روزبه‌روز بر اهمیت و نقش ایران در عراق افزوده می‌شود، نگرانی مقامات آمریکایی نسبت به از دست دادن کنترل خود بر عراق بیشتر می‌شود. در همین باره مایکل نایت تحلیلگر مسائل خاور نزدیک در انستیتوی واشنگتن می‌گوید: «شبه نظامیان شیعه، نه در گذشته خواهان حضور آمریکائی‌ها نبودند، نه امروزه. ما آیا تلاشی از ارتش مورد حمایت انان خواهیم دید که آمریکا را به عقب براند؟»

او همچنین درباره موقعیت آمریکا در صورت افزایش قدرت ایران در منطقه می‌گوید: «در صورتی که وضعیت کنونی در عراق ادامه یابد امریکا در عراق بازی را به ایران خواهد باخت.» 

واشنگتن پست هم چنین به اظهارات اخیر "کریم النوری" سخنگوی سازمان بدر اشاره کرده که گفته بود که آن سازمان نه به کمک زمینی و نه کمک‌های هوایی امریکا نیازی ندارد و از این موضوع به عنوان‌شاهدی بر اثبات این موضوع که کنترل عراق در حال خارج‌شدن از دست امریکا است یاد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین