کد خبر: ۲۸۴۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹

گزارش فیسبوکی معاون روحانی از دیدار با پاپ

وی با اشاره به شورای پاپی امور خانواده گفت: این شورا محدوده اکتبر ٢٠١۴ تا اکتبر ٢٠١۵ را سال خانواده اعلام کرده است و سازماندهی و برگزاری نشست‌های جهانی را نیز بر عهده دارد. قرار است نشست جهانی خانواده در سال ٢٠١۵ در فیلادلفیای ایالات متحده آمریکا برگزار شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ملاقاتش با پاپ فرانسیس گفت: دیدگاه مثبت پاپ نسبت به حل مسئله هسته‌ای ایران و تأکید بر ادامه مذاکرات تا حصول توافق نهایی، تلاش برای حل و فصل بحران عراق و سوریه از راه‌های مسالمت‌آمیز و مخالفت با خشونت و افراطی‌گری و ترور به عنوان بزرگترین عوامل تهدیدکنندۀ صلح و امنیت بین‌المللی ونقش بی‌بدیل رهبران دینی در استقرار صلح و آرامش و ثبات جهانی، گفت و گوی بین‌ِ دینی و گفت وگوی کاتولیک و شیعه، محکوم کردن همزمان توهین به دین و خشونت در برابر توهین، همکاری در امور خیریه و کمک‌های بشردوستانه، از جمله زمینه‌های گفتگو و تبادل نظر در این دیدار بوده است.

به گزارش ایسنا شهیندخت مولاوردی در صفحه شخصی خود در فیسبوک درباره سفر به واتیکان نوشت: به دعوت شورای پاپی امور خانواده واتیکان و بعد از ماه‌ها پیگیری بالاخره با هیأتی از صاحب‌نظران فقه و حقوق ، جامعه‌شناسی خانواده و ارتباطات، چهارشنبه عازم رم شدیم. در این سفر علاوه بر دیدار و گفت وگوی اعضای هیأت با هیأتی از شورای پاپی امور خانواده واتیکان و رییس آن شورا، با نخست‌وزیر واتیکان -همچنین با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان- دیدار کردیم.

وی درباره دیدار خودبا پاپ فرانسیس گفت: این دیدار به‌یادماندنی از ابعاد مختلف حائز اهمیت ارزیابی می‌شود. پاپ جدید در مقایسه با سلف خود به دنبال نقش ملموس‌تر و محسو‌س‌تر واتیکان در مواجهه با بحران‌های اجتماعی و سیاسی جهان است و با توجه به دیپلماسی جدید پاپ از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تحرک‌بخشی به روابط تهران -واتیکان در چارچوب علایق و نگرانی‌های مشترک دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مولاوردی افزود: دیدگاه مثبت پاپ نسبت به حل مسئله هسته‌ای ایران و تأکید بر ادامه مذاکرات تا حصول توافق نهایی، تلاش برای حل و فصل بحران عراق و سوریه از راه‌های مسالمت‌آمیز و مخالفت با خشونت و افراطی‌گری و ترور به عنوان بزرگترین عوامل تهدیدکنندۀ صلح و امنیت بین‌المللی ونقش بی‌بدیل رهبران دینی در استقرار صلح و آرامش و ثبات جهانی، گفت و گوی بین‌ِ دینی و گفت وگوی کاتولیک و شیعه، محکوم کردن همزمان توهین به دین و خشونت در برابر توهین، همکاری در امور خیریه و کمک‌های بشردوستانه، از جمله زمینه‌های گفتگو و تبادل نظر در این دیدار بوده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در طول قرن بیست‌ویکم دنیای مسیحیت کاتولیک دچار تحول شده است و دیگر آموزه‌های سنتی پاسخگوی مشکلات و چالش‌های فعلی پیروان نیست. واتیکان تلاش می‌کند با اتخاذ تدابیر و مواضع جدید و گاه با تساهل و تسامح به هر نحو ممکن از ریزش پیروان یک میلیارد و 300میلیون نفری خود جلوگیری کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: پاپ فرانسیس - که از آمریکای لاتین آمده است- در این مدت دست به اصلاحات شجاعانه و وسیعی زده است. حذف کاردینال‌ها و اسقف‌های سالخورده و ناکارآمد، تأسیس چندین کمیسیون و شورای نظارتی و برگزاری اجلاس فوق‌العاده اساقفه نمونه این اقدامات است که در آن نظرات خود را در خصوص رویارویی با چالش‌های خانواده معاصر ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به شورای پاپی امور خانواده گفت: این شورا محدوده اکتبر ٢٠١۴ تا اکتبر ٢٠١۵ را سال خانواده اعلام کرده است و سازماندهی و برگزاری نشست‌های جهانی را نیز بر عهده دارد. قرار است نشست جهانی خانواده در سال ٢٠١۵ در فیلادلفیای ایالات متحده آمریکا برگزار شود.

مولاوردی اضافه کرد: شورای جهانی اساقفه به عنوان مقدمه‌ای برای تنظیم کار اجلاس فیلادلفیا برگزار شد. هدف از برگزاری این اجلاس -که به سینود خانواده معروف است- بررسی مشکلات جاری جامعه مسیحی در مورد خانواده است که طی سالیان متمادی و همزمان با تغییر نسل‌ها و عادت‌های زندگی نوین همچنان بدون تغییر باقیمانده است. به عبارتی دیگر بروز رسانی قوانین و مقررات مسیحیت بر اساس واقعیت‌های حاضر در این جوامع در دستورکار اجلاس اساقفه قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: موضوعاتی چون ازدواج رسمی و غیرثبتی، همزیستی ساده و بدون قرارداد، بحران ازدواج، طلاق و بی‌ثباتی خانواده، تحولات مربوط به برداشت از نهاد خانواده و به رسمیت شناختن انواع جدید و نامتعارف آن، ازدواج مجدد افراد مطلقه و فرزندان ناشی از آن، انواع خشونت علیه زنان و کودک‌آزاری، برده‌داری نوین و قاچاق انسان و سقط جنین که هماهنگی و تعامل میان هیأتهای نمایندگی دو کشور در مجامع بین‌المللی با موضوع زنان و خانواده، به‌ویژه در اجلاس آتی پکن+٢٠ واتخاذ مواضع مشترک در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد، همان‌طور که بیست سال پیش در کنفرانس پکن در ١٩٩۵ چنین ائتلافی شکل گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین