کد خبر: ۲۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۰

آمريكا با حمايت از طرح روسيه اروپا را دور زد

آفتاب‌‌نیوز : دكتر محمود دهقان، استاد دانشگاه با بيان اينكه مذاكرات آينده بين ايران و سه كشور اروپايي به سمت جمعي نظرات در توافقنامه پاريس و قطعنامه‌هاي آژانس حركت خواهد كرد به طرح پيشنهادي روسيه به ايران قبل از اجلاس اخير شوراي حكام اشاره كرد و افزود: اين پيشنهاد مورد حمايت آمريكا قرار گرفت و با اين رويكرد جديد آمريكا به نوعي اروپايي‌ها خلع سلاح شدند.

وي با اشاره به طرح روسيه كه فرايند غني‌سازي را در خارج از خاك ايران دنبال مي‌كند گفت: اگر به هر دليلي ايران با اين طرح موافقت نكند روسيه و چين به صف موافقان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت خواهند پيوست.

وي با اشاره به آمادگي دو طرف ايران و اروپا براي ادامه‌ مذاكرات هسته‌ ای ديپلماسي در مقطع فعلي و آينده‌ نزديك همانند كلاف پيچيده‌ ای است كه براي باز كردن اين كلاف به كارشناسان و متخصصاني با تجربه نيازمنديم.

دهقان ابراز داشت: اروپا بعد از آنكه پاسخ‌ نامه‌ دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان را براي ادامه مذاكرات نداد، آمريكا پيش دستي كرد و با حمايت خود از طرح روسيه ، اروپا را جا گذاشت.

اين استاد دانشگاه با اشاره به وضعيت ايران در اين مسير گفت: ايران در وضعيت مناسبي با شروع مذاكرات نخواهد بود؛ چرا كه بايد با متحد قديمي و استراتژی اش كه روابط دوجانبه‌ بسياري در همسايگي يكديگر دارند، رو به رو شود.

دهقان ادامه داد: قطعا روس‌ها امتياز بزرگي را از آمريكا براي دادن چنين پيشنهادي به ايران گرفته‌اند.

اين استاد دانشگاه با بيان اين اعتقاد كه پاسخ مثبت اروپا به ادامهگفتگوها براي ازسرگيري مذاكرات به تعويق افتاده با ايران از سر استيصال بوده است گفت: آمريكا با حمايت مستقيم خود از طرح روسيه، اروپا را دور زد، لذا اروپا سعي دارد تا حدودي اين عقب‌ماندگي را با شروع مذاكرات جبران كند.

دهقان با اشاره به فرصت به دست آمده براي ايران ابراز داشت: بايد سعي كنيم طرح روسيه را به داخل خاك كشور منتقل كنيم؛ حتي اگر لازم باشد كنترل و نظارت دقيق‌تري بر روند فعاليت‌ها صورت گيرد بهتر از آن است كه فرايند غني‌سازي را به طور كلي در خارج از خاك كشور قرار گيرد.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین