کد خبر: ۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۰۳

خشونت، عامل اصلی خودکشی زنان

آفتاب‌‌نیوز : آلان کوآنن، رئیس مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در دوشنبه که از برگزارکنندگان این همایش است، ضمن سخنرانی در این رویداد، وابستگی اقتصادی زنان را "ریشه خشونت در خانواده ها" ارزیابی کرد.

به گفته آقای کوآنن، مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در ماه ژوئیه در دوشنبه نخستین پناهگاه برای زنانی را باز کرده است که در خانواده های خود مورد آزار و خشونت قرار گرفته اند.

موزونه حکیم بایوا، مسئول پناهگاه موسوم به "گلرخسار" که این سازمان در شهر خجند، مرکز ولایت سغد، تاسیس داده است، می گوید این پناهگاه تا کنون 11 زن و 15 کودک آسیبدیده را تحت حمایت قرار داده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در دو سال اخیر همچنین ده مرکز اطلاعاتی برای ارائه کمکهای حقوقی و روانی به زنان، تربیت برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت خانگی تاسیس کرده است.

با این حال، نگرانیها از افزایش موارد زن آزاری در تاجیکستان وحود دارد. نمایندگان برخی از سازمانهای غیردولتی خشونت خانگی را از دلایل اصلی بالا رفتن میزان خودکشی در میان زنان دانسته اند.

بنا به نتایح تحقیقاتی که سازمان موسوم به "زن و زمین" انجام داده است، در شش ماه سال جاری حدود 200 مورد خودکشی و خودسوزی زنان در تاجیکستان ثبت شده است که عمدتا از خشونت خانوادگی منشا می گیرد.

گفته می شود، در شش ماه سال جاری تنها در ولایت سغد، در شمال تاجیکستان، حدود 130 مورد خودکشی ثبت شده است که در 98 درصد آن زنان خودکشی کرده اند.

در همایش امروز آزار زنان در خانواده، چندزنی، ازدواج اجباری، سوء استفاده جنسی و تبعیض جنسیتی از موارد عمده خشونت علیه زنان در جامعه تاجیکستان عنوان شده است.

شرکت کنندگان کنفرانس امروز از دولت تاجیکستان خواسته اند برای حمایت حقوقی و اجتماعی از آسیبدیدگان خشونت خانوادگی قانونی تصویب کند.

به گفته نلا صفروا، یک مسئول سازمان "زنان حقوقدان" تاجیکستان پیشنویس این قانون دو سال پیش از سوی چند سازمان غیردولتی و کارشناسان مستقل تهیه شده و در آن زمینه های حقوقی برای جلوگیری از حشونت در خانواده پیشبینی شده است.

خانم صفروا افزود: "در خانواده زن از حقوق مساوی با مرد برخوردار نیست و برای حمایت زنان از خشونت خانوادگی در تاجیکستان نیاز به تصویب یک سند حقوقی هست."

ولی دکتر محکمبای محمودف، نماینده پارلمان تاجیکستان گفت که پیش از تصویب قانون جدیدی در زمینه جلوگیری از خشونت خانوادگی باید به اجرای کامل قوانین موجوده تلاش کرد.

کنفرانس مبارزه با خشونت خانوادگی همچنین به خاطر تقویت و تضمین حقوق دارایی یا مالکیت زنان خواستار اصلاح قوانین مدنی، خانواده و زمین در تاجیکستان شده است.

شرکت کنندگان این کنفرانس همچنین راههای ارائه کمکهای روانی به قربانیان خشونت خانوادگی، مثلا از طریق بازآموزی روانشناسان و حقوقودانها را بررسی کردند، زیرا پایین بودن سطح معرفت حقوقی زنان از عوامل اصلی آسیب پذیری آنها ارزيابی شده است.

گفته می شود، در جوامعی چون تاجیکستان، که سنت و فرهنگ پدرسالارانه ریشه قوی دارد، زنان معمولا در صورت اعمال خشونت علیه آنها از شکایت به نهادهای ذیدخل دولتی و تقاضای کمک از سازمانهای غیردولتی خودداری می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین