کد خبر: ۲۸۴۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

قدیمی شهرهای جهان: از شوش در جنوب ایران تا واراناسی هندوستان

روزنامه "گاردین" با انتشار گزارشی به قدیمی‌ترین شهرهای جهان اشاره کرده است. این روزنامه بریتانیایی تاکید کرده که به علت فقدان داده‌های موثق تاریخی اظهار قطعیت درباره قدیمی‌ترین شهر جهان کار دشواری است. یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مورد اشاره در این گزارش شهر قدیمی "شوش" واقع در جنوب ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خرداد نوشت: "گاردین" با اشاره به باورهای رایج درباره قدیمی‌ترین شهرهای جهان می‌نویسد: "مارک تواین" اشاره کرده بود که شهر "واناراسی" در هندوستان از دیگر شهرهای جهان قدمت بیش‌تری دارد و حتی در افسانه‌ها نیز نام آن به میان آمده است. اما واقعا مشخص نیست که دقیقا کدام شهر و ناحیه جهان قدیمی‌ترین مکان است." 
 
گاردین با اشاره به مناطق قدیمی واقع شده در خاورمیانه به شهر "شوش" در جنوب ایران به عنوان یکی از باقدمت‌ترین شهرهای جهان اشاره می‌کند و می‌نویسد: "این شهر یکی از اصلی‌ترین مراکز اداری در ایران بوده است. این شهر ایرانی همچنین نمایی شبیه آکروپولیس در یونان را در خود جای داده است. وجود عنصر کربن در این شهر قدیمی نشان می‌دهد که احتمالا قدمت آن به بیش از 4.200 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. شواهد دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند بیش از 800 سال پیش نشانه‌های تمدن و شهرنشینی در این منطقه وجود داشته است. 
 
گاردین در ادامه اشاره می‌کند که بیروت و بیت المقدس نیز از دیگر مناطقی هستند که قدمت آن‌ها به بیش از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و شواهدی از وجود پدیده شهرنشینی در آن‌ها دیده شده است. همچنین در نزدیکی کرکوک منطقه‌ای به نام "عرفه" وجود دارد که پایتخت آشوریان منطقه بوده و قدمتی بیش از 2.200 سال پیش از میلاد مسیح دارد.
 
گاردین در پایان اشاره می‌کند که شواهدی نیز از وجود شهرنشینی در حلب به عنوان بزرگترین شهر تجاری سوریه با بیش از شش هزار سال سابقه حیات پیش از میلاد مسیح و منطقه کروکودیلوپولیس در منطقه نیل با بیش از چهار سال سابقه حیات پیش از میلاد مسیح وجود دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین