کد خبر: ۲۸۴۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲

وضعیت بازار خانه‌های کلنگی در تهران+ قیمت

رونق فروش آپارتمانهای نوساز و قیمت بالای این آپارتمانها، مالکان خانه‌های کلنگی را وادار به فروش و ساخت املاک‌شان کرده و سود چند برابری را نصیب آنها می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: برخی از خانه های کلنگی شرایط ویژه‌ای مانند مجوز ساخت تا چندین طبقه و امکان استفاده از تسهیلات اعتباری را دارند که این امر قیمت یک ملک را با افزایش زیادی مواجه می کند، همچنین شمالی یا جنوبی بودن یک ملک کلنگی از هم عوامل تاثیرگذار بر قیمت و خرید آن است.

در این میان، تمایل سازندگان برای خانه های کلنگی در منطقه مناسب و با بر زیاد بسیار بیشتر است و اگر مالک یک خانه کلنگی توان مالی زیادی برای ساخت خانه کلنگی خود نداشته باشد، بنابراین سازنده‌ای را برای مشارکت در ساخت انتخاب می کند که معمولا هم در اینگونه معاملات 60 درصد به مالک و 40 درصد به سازنده تعلق می‌یابد اما در برخی از موارد این شرایط تغییر می کند.

اما نکته جالب این‌جاست که در چند سال گذشته تعریف خانه کلنگی تغییر پیدا کرده است. اگر تا 10 سال پیش عبارت «خانه کلنگی» برای ساختمان‌های با عمر حداقل بیش از 35 سال به‌کار برده می‌شد، اکنون در محله‌های مختلفی از شهر تهران شاهد تخریب ساختمان‌هایی هستیم که بیش از 10 سال از عمر مفید آنها نمی‌گذرد.

علت این موضوع را می توان در ارزش افزوده ایجاد شده بخش تخریب خانه‌های کلنگی جستجو کرد؛ از این رو چرخه تبدیل خانه‌های کلنگی به آپارتمان‌های نوساز سبب شده است تا هر اندازه عرضه آپارتمان‌های نوساز در شهر افزایش پیدا می‌کند، عرضه خانه‌های کلنگی کاهش یابد. همین امر نسبت قیمت آپارتمان نوساز و کلنگی را به نفع خانه‌های کلنگی تغییر می‌دهد.

معمولا پیشرفت قیمت املاک کلنگی نسبت به واحدهای نوساز چند برابر بوده است چرا که با محدود شدن عرضه هرکالا، قیمت آن افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که معیارهای خرید و فروش خانه کلنگی را می توان در چند فاکتور ارزیابی کرد، یکی شرایط قدر‌السهم و تراکم آن، به این معنی که به عنوان مثال یک زمین 200 متری با یک طبقه ساختمان، قدر السهم تراکم 200 متری دارد اما همان زمین 200 متری با 4 طبقه ساختمان، به هر طبقه 50 متر از زمین تعلق می گیرد و به عبارت دیگر، "عرصه" همان زمین و "اعیان" ساختمان است.

نکته دیگر ابعاد زمین است به عنوان مثال زمین 200 متر مربعی با ابعاد 10*20متر بهتر از ابعاد 8*25 متر است زیرا عرض بیشتر زمین مرغوبیت بهتری دارد و امکان ساخت پارکینگ بیشتری را در اختیار سازنده می‌گذارد.

نکته دیگری که در خرید ملک کلنگی باید در نظر گرفت شمالی یا جنوبی بودن است، چنانچه ملک شمالی باشد، باید 6 درصد مساحت موجود زمین را در هنگام ساخت به عنوان نورگیر اختصاص دهد. مثلا در همان زمین 200 متر مربعی چنانچه شمالی باشد در زمان ساخت 12 متر مربع باید نورگیر داشته باشد. یعنی اینکه در هر طبقه 12 متر مربع متراژ مفید کمتری نسبت به زمین جنوبی(یعنی ملکی که در جنوب خیابان یا گذر واقع است) وجود دارد.

قیمت خانه های کلنگی در برخی مناطق تهران

یک خانه کلنگی واقع در خیابان 17 شهریور خیابان حداد عادل به متراژ 102 متر و بر(عرض) 10 متر، به قیمت متری 4 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسد.

یک خانه کلنگی واقع در علی آباد شمالی سمندر خیابان همدانی خیابان قربانی به متراژ 207 متر و بر (عرض) 10 متر، به قیمت متری 4 میلیون و 60 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

یک خانه کلنگی واقع در جلفا خیابان دوراج به متراژ 108 متر و بر (عرض) 6 متر، به قیمت متری 9 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

یک خانه کلنگی واقع نامجو خیابان سلمان فارسی به متراژ 117 متر و بر (عرض) 6 متر، به قیمت متری 4 میلیون و 785 هزار تومان برای فروش معرفی شده است.

یک خانه کلنگی واقع در شمس آباد نرسیده به خیابان شهید قربانی به متراژ 210 متر و بر (عرض) 10 متر، به قیمت متری 9 میلیون و 50 هزار تومان به فروش می رسد.

یک خانه کلنگی واقع در ابتدای قصرالدشت بعد از بهنود به متراژ 113 متر و بر (عرض) 6 متر، به قیمت متری 5 میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

یک خانه کلنگی واقع در خاوران خیابان سادات خیابان شهدای ملا شریفی به متراژ 100 متر و بر (عرض) 6 متر، به قیمت متری 5 میلیون تومان به فروش می رسد.

یک خانه کلنگی واقع در هفت تیر خیابان مفتح جنوبی به متراژ 415 متر و بر (عرض) 11 متر، به قیمت متری 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

یک خانه کلنگی واقع در الهیه خیابان استانبول به متراژ 315 متر و بر (عرض) 13 متر، به قیمت متری 25 میلیون تومان معرفی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین