کد خبر: ۲۸۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

سی امین دفتر جشنواره بین المللی موسیقی فجر درحالی شامگاه گذشته (جمعه) به پایان رسید که همچون بسیاری از رویدادهای هنری حاشیه هایی را به همراه داشت و از آن جمله می توان به تحقق نیافتن وعده دبیر جشنواره برای اجرای زنده سرود ملی تا درخواست جالب توجه منوچهر صهبایی از جوانان اشاره کرد .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه جمعه (اول اسفند ماه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی این وزارتخانه، حسن ریاحی دبیر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، هنرمندان حاضر در این رخداد و نامزدهای دریافت جوایز بخش های رقابتی این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

اما این مراسم مطابق تمامی رخدادهای افتتاحیه و اختتامیه های فرهنگی و هنری در کشور با حاشیه هایی همراه بود که در ادامه به روایت و مرور آنها می پردازیم.

- این مراسم که قرار بود طبق برنامه از ساعت 19 آغاز شود با 30 دقیقه تاخیر و از ساعت 19 و 30 دقیقه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران به شکل رسمی آغاز شد.

- پخش سرود ملی جمهوری اسلامی در حالی مانند همیشه و به صورت پخش موسیقی ضبط شده (پلی بک) صورت گرفت که در نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از قول حسن ریاحی دبیر این رخداد اعلام شده بود که برای نخستین بار سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر سمفونیک تهران خوانده خواهد شد که این اتفاق صورت نگرفت. گویا برای تحقق این مهم باید تا مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال آینده (1394) منتظر ماند.

- اجرای موسیقی توسط گروه نواحی «زاگرس» از استان لرستان از بخش های جنبی مراسم اختتامیه بود که با استقبال حاضران به ویژه میهمانان بخش بین الملل همراه شد.

- درخواست حسن ریاحی دبیر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنرانی خود در این مراسم بابت تشکیل کانون موسیقیدانان جوان با تشویق حضار به ویژه هنرمندان جوان حاضر در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر روبرو شد.

- هنگام مراسم تقدیر از چهار چهره پیشکسوت موسیقی و هنر کشور و در بخش تقدیر و تجلیل از اردشیر کامکار، داود گنجه ای پیشکسوت موسیقی و هوشنگ کامکار برادر وی نیز روی صحنه حضور یافت و به همراه علی جنتی جوایز اردشیر کامکار را به وی اهدا کرد. این حضور افتخاری با تشویق ایستاده مخاطبان حاضر در این رویداد همراه بود.

- مرجان قنبری مهر از برجسته ترین اساتید نوازندگی ویولن کلاسیک کشور دیگر چهره ای بود که در اختتامیه جشنواره سی ام مورد تجلیل قرار گرفت.

وی بعد از دریافت هدایای خود تمامی آنها را به پدر، مادر و اساتیدی که در مسیر تکامل و شکوفایی استعدادهایش به وی کمک کرده بودند تقدیم کرد که این اقدام علاوه بر تشویق حضار، تشویق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیر با خود به همراه داشت.

- همچنین دیگر حاشیه پررنگ تر از متنی که هنگام برگزاری مراسم تجلیل صورت گرفت زمانی بود که سیدعباس سجادی مجری برنامه در حین اجرای مراسم تجلیل با گرامیداشت یاد و خاطره استاد زنده یاد جلال مشفق با حکم پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزار ارشاد، محمدعلی بهمنی را به عنوان رئیس شورای شعر و ترانه این دفتر معرفی کرد.

- اجرای موسیقی توسط گروه «یاد» از بخش نسل دیگر جشنواره موسیقی فجر از دیگر بخش های جنبی مراسم اختتامیه این رخداد بود.

- در میانه مراسم و پیش از آغاز بخش معرفی برگزیدگان بخش های رقابتی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، نماهنگی به نام «پیامبر مهربانی» با موسیقی پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مخاطبان پخش شد.

همزمان با پایان پخش این نماهنگ اغلب حاضران در سالن در حالی که از جای خود بلند شده بودند ابتدا صلوات فرستاده و در ادامه با تشویق بسیار از پخش این نماهنگ استقبال کردند.

- اجرای دو نوازی (دوئت) فلوت و پیانو توسط گلریز زربخش و کیانا محمدی از شاخه استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر از دیگر بخش های جنبی مراسم اختتامیه این رخداد بود. 

- طبق گفته سجادی مجری این مراسم لوح تقدیر تمامی گروه های خارجی حاضر در بخش بین الملل این جشنواره، به سفارتخانه های کشورشان ارسال خواهد شد.

- منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و عضو هیات داوران در خلال اهدای جوایز بخش آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی با ابراز امیدواری و خوشبینی نسبت به راه اندازی ارکستر سمفونیک تهران طبق وعده های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به آهنگسازان جوان گفت: هنرمندان جوانی در خلال برگزاری این جشنواره از عدم توجه مسئولان به موسیقی گلایه داشتند از همه آنها می خواهم که به جای اعتراض قطعه ای بنویسند و به دست ما در ارکستر برسانند و اگر این قطعه در شان و اندازه های ارکستر سمفونیک بود به طور حتم از آن استفاده خواهیم کرد.این صحبت های صهبایی با انفجار تشویق در سالن رو به رو شد به حدی که خود از این شدت تشویق ها شگفت زده شد .

- همچنین محمدهادی عیان بُد بعد از دریافت جایزه خود در بخش پایان نامه های برتراین رخداد با لحنی انتقادی خطاب به مسئولان جشنواره موسیقی فجر گفت: سه سال پیش نفر اول جشنواره شدم و سه سال قبل از آن هم به عنوان هنرمند برگزیده این رخداد انتخاب شدم و مسئولان با وجود آنکه به من قول دادند تا عضو انجمن نخبگان بشوم اما این مهم محقق نشد.

وی ادامه داد: نمی دانم چرا تمامی وعده های مسئولان با اتمام مراسم اختتامیه فراموش می شود و انگار سرنوشت من و دیگر برگزیدگان آن است که از فجری به فجر دیگر فراموش شویم تا دوباره به یاد دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر بیافتیم.

- همچنین در این اختتامیه نیز مطابق اختتامیه های جشنواره های تئاتر و فیلم فجر نماهنگی با موسیقی ملایمی به یاد درگذشتگان حوزه فرهنگ و هنر کشور در سال 1393 پخش شد.

در این نماهنگ تصاویری از مرتضی احمدی، محمدرضا لطفی، علی هاشمی، بهمن بوستان، علیرضا خورشید فر، عباس کمندی، مظفر زرداش، علاءالدین باباشاهی، غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسگریان، حمید پناهی، ساسان سپنتا، مرتضی پاشایی، کامبیز رحیمی، گورگن موسسیان، مهدی رفعتی و نیما وارسته به عنوان درگذشتگان حوزه موسیقی پخش شد و با تشویق حاضران نیز همراه بود.

- گروه موسیقی «دنگ شو» از بخش پاپ نیز به عنوان پایان بخش ماراتن 180 دقیقه ای (سه ساعته) اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برای حاضران به اجرای برنامه پرداخت.

- احمد مسجد جامعی، داود گنجه ای، اردوان کامکار، مهدی آذرسینا، بیژن بیژنی، پشنگ کامکار، سیاوش ظهیرالدینی، اکبر محمدی، شاهرخ تویسرکانی، هوشنگ کامکار، حمید اسفندیاری، فرزین پیروز پی، امیر اشرف آریانپور، جاوید مجلسی، وارطان ساهاکیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، نادر گلچین، حمید عسگری، رشید وطن دوست، محمد سریر، میلاد کیایی، پیمان میرآقاسی، مهدی شفیعی، نادر مشایخی و علی اصغر کاراندیش از جمله میهمانان ویژه مراسم اختتامیه سی ام جشنواره بین المللی موسیقی فجر بودند.

و سرانجام اینکه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پس از هشت روز برگزاری پیاپی ، دیشب دفتر خود را بست. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین