کد خبر: ۲۸۴۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

پاسخ "نه" کلیمیان ایران به بینامین نتانیاهو؛ در ایران می‌مانیم

در پاسخ به این پرسش که کلیمیان ایران چرا حاضر به ترک کشور نیستند او اظهار داشت که کلیمیان حقوقی برابر با دیگر شهروندان ایرانی دارند. او می‌گوید طبقه متوسط در ایران حتی در بین کلیمیان زندگی راحتی دارند. "شومر" در این باره می‌گوید:"من اینجا کار و ماشین دارم. همه چیز من اینجاست. چرا که نه؟ چرا نباید در کشورم بمانم."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: همزمان با اظهارات اخیر "بنیامین نتانیاهو" درباره دعوت از یهودیان سرتاسر جهان برای سفر به سرزمین‌های اشغالی رادیو ملی امریکا (ان پی آر) گزارشی را درباره وضعیت زندگی کلیمیان ایران منتشر کرده است. رادیو ملی امریکا اشاره می‌کند که اکثریت یهودیان ایرانی خواستار ترک وطن‌شان نیستند و به ایران عشق می‌ورزند. 
 
به گزارش خرداد، رادیو ملی امریکا (ان پی آر) با اشاره به مصاحبه با نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نظر او درباره وضعیت زندگی کلیمیان ایرانی را جویا شده است. رادیو ملی امریکا در این باره می‌نویسد: "سیامک مره صادق" تنها عضو کلیمی پارلمان ایران است. او یک جراح است که در بیمارستان و مرکز خیریه دکتر سپیر مشغول به کار است. بسیاری از کارکنان و بیماران آن بیمارستان اما مسلمان هستند. ایران کشوری است که در آن شعار "مرگ بر اسرائیل" در تظاهرات شنیده می‌شود با این حال، این کشور بزرگترین جمعیت کلیمیان در خاورمیانه را در خارج از سرزمین‌های اشغالی و ترکیه در خود جای داده است. اکنون تعداد کلیمیان ایران به نه هزار نفر کاهش یافته است. حضور کلیمیان در ایران در کنار سردادن شعار "مرگ بر اسرائیل" یکی از پیچیدگی‌های ایران که شاید درک آن برای خارجی‌ها دشوار باشد. در ایران رستوران مخصوص کلیمیان نیز وجود دارد که گوشت ذبح شده با شیوه خاص آنان در آنجا سرو می‌شود. در آشپزخانه یکی از این رستوران‌ها به دیدار "دیوید شومر" پسر 28 ساله صاحب رستوران رفتیم. او می‌گوید خانواده‌اش از 35 سال پیش تاکنون به شغل رستوران داری مشغول هستند.
 
او با خنده و به انگلیسی می‌گوید: "باید صادقانه بگویم بسیاری از رستوران‌ها از این رستوران بهتر هستند." در پاسخ به این پرسش که کلیمیان ایران چرا حاضر به ترک کشور نیستند او اظهار داشت که کلیمیان حقوقی برابر با دیگر شهروندان ایرانی دارند. او می‌گوید طبقه متوسط در ایران حتی در بین کلیمیان زندگی راحتی دارند. "شومر" در این باره می‌گوید:"من اینجا کار و ماشین دارم. همه چیز من اینجاست. چرا که نه؟ چرا نباید در کشورم بمانم." 
 
 رادیو ملی امریکا در ادامه با استناد به اظهارات نماینده کلیمیان در مجلس ایران می‌نویسد: "این نماینده کلیمی مجلس ایران معتقد است که تفاوت بزرگی میان یهودیت و صهیونیسم که پروژه اصلی ایجاد رژیم اسرائیل بود وجود دارد. نمایندگان کلیمیان ایران درباره اظهارات احمدی نژاد پیرامون انکار هولوکاست معتقد است که این نظرات شخصی او و نه نظر رسمی جمهوری اسلامی ایران بوده است." 
 
رادیو ملی امریکا در ادامه اشاره می‌کند که کلیمیان ایران با بهبود گام به گام و تدریجی وضعیت زندگی خود در ایران و کسب حقوق بیش‌تر مواجه هستند. این رادیو در ادامه اشاره می‌کند که صدور مجوز تازه برای ادامه تحصیل کودکان کلیمی در مدارس خود در روز سبت (روز تعطیلی مذهبی کلیمیان) یکی از گام‌های مثبت برداشته شده توسط دولت ایران برای اعطای حقوق بیش‌تر به کلیمیان بوده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین