کد خبر: ۲۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۳

خاتمي؛محورخبري نشست اتحاد تمدنها

آفتاب‌‌نیوز : از هنگام گشايش اين نشست در يكشنبه گذشته، تقريبا تمامي شبكه‌هاي راديو و تلويزيون‌ها و مطبوعات اسپانيا، اخبار و گزارش‌هاي خود را از اين نشست با برجسته‌ كردن حضور رييس جمهوري سابق ايران و چاپ تصاوير او بازتاب مي‌دهند.

شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني اسپانيا در گزارش‌هاي خود، خاتمي را در كنار " زاپاته‌رو " نشان داده و از او به‌عنوان ارايه‌كننده نظريه "گفت وگوي تمدن‌ها" نام مي‌برند. طرحي كه چهار سال پيش از طرح "اتحاد تمدن‌ها" مطرح شده از سوي نخست وزير سوسياليست اسپانيا، به سازمان ملل تسليم و تصويب شد.

روزنامه " ال‌پاييس" در چند گزارش خود از نشست ياد شده، عكس‌هايي از خاتمي را در كنار زاپاته‌رو و "اردوغان" نخست‌وزيران اسپانيا و تركيه يا مقام‌هاي ديگر چاپ كرده است.

ال‌پاييس در زيرنويس عكس‌هاي خود، نيازي به هيچ توضيحي درباره خاتمي نديده و براي نمونه نوشته است: زاپاته‌رو با محمد خاتمي و اردوغان" اين روزنامه خاطرنشان كرده است كه گروه اتحاد تمدن‌ها، نقش اقتصاد را در ايجاد شكاف و دورشدن كشورهاي شرق و غرب از يكديگر بررسي مي‌كند.

"ال‌موندو" ديگر روزنامه معتبر اسپانيا هم در گزارشي با عنوان "اتحاد تمدن‌ها، اقدامي براي مبارزه عليه افراط گرايي"، تصوير نخست وزير اين كشور را در حال گفت وگو با خاتمي و "آرتور شنير" خاخام آمريكايي عضو گروه اتحاد تمدن‌ها چاپ كرده است.

اين روزنامه، با چاپ تصوير شركت‌كنندگان در نشست كه خاتمي نيز در ميان آنان است، نوشت: با فعاليت اين گروه، اولين گام در راه نزديكي تمدن‌هاي غرب و اسلام برداشته شد.

نه‌تنها ديگر روزنامه‌هاي سراسري اسپانيا، بلكه روزنامه‌هاي محلي چاپ مايوركا نيز گزارش‌هاي روزانه خود را با برجسته‌كردن نقش خاتمي به چاپ رسانده‌اند.

روزنامه "اولتيمااورا" چاپ مايوركا امروز، عكس خاتمي را در صفحه نخست خود چاپ كرده و نوشته است: رييس‌جمهوري سابق ايران نسبت به افزايش ترس غرب از اسلام هشدار داد.

اين روزنامه در صفحات مياني خود، در كنار تصوير ديگري از خاتمي، به‌نقل از وي نوشت: تروريسم نه تنها رابطه‌اي با اسلام ندارد، بلكه با اصول اصلي اين دين الهي صلح‌طلب و بشردوست مغاير است.

روزنامه" دياريو د مايوركا" جزاير بالئار اسپانيا هم با چاپ عكس خاتمي در كنار زاپاته‌رو و اردوغان، نشست گروه ‪ ۱۸‬نفره را "بذري" براي اتحاد ميان تمدن‌ها توصيف كرده است.

اين روزنامه همچنين با چاپ عكس گفت وگوي زاپاته‌رو، خاتمي و فيلسوف يهودي آمريكايي، تشكيل نشست اتحاد تمدنها در مايوركا را "روزي تاريخي" توصيف كرده است.

نخستين گردهمايي گروه ‪ ۱۸‬نفره امروز پس از برگزاري پنجمين نشست كاري به كار خود پايان خواهد داد.

اين گروه قرار است در چهار جلسه در سال جاري طرحي عملي براي رسيدن به اتحاد تمدن‌ها به دبيركل سازمان ملل متحد ارائه كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین