کد خبر: ۲۸۵۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

بهره بالا، توسعه معادن را متوقف می‌کند

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با تاکید بر اینکه دولت نباید به دنبال سود مقطعی خود در اخذ بهره مالکانه معادن باشد، گفت: اگرچه ممکن است بهره بالا، در کوتاه مدت سود زیادی نصیب دولت کند، اما در درازمدت توسعه معادن را متوقف می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: ابراهیم شکوری گفت: مطابق کار کارشناسی صورت گرفته در خانه معدن بر روی بهره مالکانه معادن در سال 94، پیشنهاد ما این بود که بهره مالکانه به 15 درصد برسد، در حالیکه دولت 25 درصد را لحاظ کرده است، این در حالی است که اگر معادن، به عنوان بهره مالکانه، پولی به خزانه می پردازند باید این پول خرج توسعه بخش معدن شود.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران افزود: پروژه هایی همچون چادرملو باید درآمدهای حاصل از بهره مالکانه را صرف توسعه و اجرای طرح های خود تا تکمیل زنجیره ارزش کنند، این درحالی است که البته دولت هم دیدگاه درآمدی نسبت به بهره مالکانه دارد که تا حدودی درست است، اما به نظر می رسد که باید بخشی از این درآمد، صرف توسعه معادن و نه امور جاری دولت شود.

وی تصریح کرد: البته باید دولت و مجلس به این نکته توجه داشته باشند که اگر نرخ بهره مالکانه را برای سال آینده، بالا در نظر بگیرند، ممکن است در طول یکسال صاحب درآمد بالایی شوند، اما به مرور پرداخت بهره مالکانه سنگین منجر به عدم توسعه و سرمایه گذاری معادن خواهد شد و لزوما به معنای درآمد بیشتر برای دولت نیست.

شکوری معتقد است که نرخ بهره مالکانه 10 تا 15 درصدی می تواند علاوه بر اینکه بخشی از نیاز درآمدی دولت را محقق کند، صادرات را نیز رونق بخشد و سرمایه گذاری در بخش معدن کشور را توسعه دهد.

وی گفت: نوع رفتارهای دولت برای فضاسازی ایمن در سرمایه گذاری می تواند منجر به توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن کشور شود، این در حالی است که اکنون با توجه به نوسانات قیمت جهانی فلزات و به خصوص کاهش شدید قیمت سنگ آهن در بازارهای دنیا، رغبت برای سرمایه گذاری در فولاد کم شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن خاطرنشان کرد: البته بنگاهداری بانکها نیز اجازه ورود به بخش معدن را نمی دهد، چراکه به لحاظ سود برای آنها جذاب نیست، اما به نظر می رسد که در سال آتی، باید فعالیت های توسعه ای بخش معدن را با منابع دولتی و بانکی به سرعت عملیاتی کرد.

وی اظهار داشت: هم دولت و هم فعالان اقتصادی باید دست به دست هم داده و با توجه به بهبود فضای بین المللی و تعاملات ایران با دنیا، زمینه ساز جذب سرمایه گذاران خارجی شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین