کد خبر: ۲۸۵۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

بیماری به سراغ کدام شخصیت‌ها می‌رود؟

سلامت به عواملی گوناگونی مانند ژنتیک، محیط و سبک زندگی بستگی دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شخصیت نیز نقش بزرگی در وضعیت سلامت افراد دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: برخی از پژوهش‌های انجام‌شده نشان داده که شخصیت افراد نقش مهمی در بروز بیماری‌های فیزیکی دارد. اما پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی در نوع مقابله بدن با بیماری‌ها عاملی موثر محسوب می‌شوند. 
 
پنج ویژگی برتر شخصیتی شامل برونگرایی، روان رنجوری، پيروى‌ از وجدان‌، سازگاری و شفافیت نقشی اساسی در عملکرد دستگاه ایمنی بدن دارند. نتایج این تحقیق در ژورنال Psychoneuroendocrinology به چاپ رسیده است.

شرکت‌کننده‌های این پژوهش، 121 بیمار با میانگین سنی 24 سال بودند. پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام رابطه این ویژگی‌های شخصیتی را با الگوهای بیان ژنی بررسی کردند. شرکت‌کننده‌ها فرم‌های ارزیابی شخصیتی را با جواب دادن به سوالات مربوط به رفتار سلامتی خود پاسخ دادند. سپس، پژوهشگران نمونه‌های خونی آن‌ها را برای بررسی فعالیت 19 ژن متفاوت در واکنش‌های التهابی در دستگاه ایمنی تحلیل کردند. 
 
برونگرایی با الگوهای بیان ژنی بزرگتر ژن‌های پیش التهابی در ارتباط بود و پیروی از وجدان با الگوهای بیان ژنی کوچکتر رابطه داشت. به این ترتیب، افراد برونگرا در مقابله با عفونت و آلودگی موفق‌تر عمل می‌کنند.

به گزارش فرادید به نقل از هافینگتون پست، التهاب نوعی عملکرد دستگاه ایمنی برای مقابله با مهاجمان خارجی است. این واکنش نشان از سلامت بدن است، ولی برخی مواقع همین التهاب‌ها می‌توانند منجر به بیماری شوند. نتایج پژوهش اخیر نشان می‌دهد که برونگرایان از توانایی مقابله بیشتری برخوردار هستند، ولی احتمال خطرناک شدن آن التهاب نیز در آن‌ها بیشتر است. پژوهش‌های از این دست رشد چشم‌گیری داشته است، اما همچنان به پژوهش‌های بیشتری درباره ارتباط شخصیت و مکانیسم‌های زیستی مورد نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین