کد خبر: ۲۸۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

گزارشی از دومین روز برگزاری نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)

دومین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۹ سپاه، با محوریت نیروی زمینی و در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، لحظاتی قبل دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)  9 با محوریت نیروی زمینی در جنوب و جنوب غرب کشور و در منطقه جاسک به سیریک آغاز شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه،سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه،، سردار سرلشکر باقری معاون ارکان ستاد کل نیروهای مسلح، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان و مسئولین سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح حضور دارند.

این منطقه مکانی است که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند و حدفاصل منطقه عملیاتی سپاه و ارتش است.

10 لشکر رزمی توپخانه، زرهی، تکاور، هوابرد و نیروی مخصوص در این رزمایش شرکت می‌کنند و 17 رده نیروی زمینی سپاه در آن حضور دارند.

این بخش از رزمایش با همکاری نیروهای مردمی  و پشتیبانی آنها صورت می‌گیرد و گردان بیت‌المقدس در ذیل آن به عملیات می‌پردازد.

تیپ 33 المهدی پیشانی دفاعی این رزمایش است و یگان مخصوص و هوابرد نیروی زمینی نیز با تمام عناصر در این رزمایش شرکت می‌کنند.

سردار حمید سرخیلی سخنگوی این بخش از رزمایش گفت: صدها موضع بتنی در این مناطق ساخته شده  و به هیچ وجه حتی توسط پهپادهای قابل دیدن و شناسایی نیست و این مناطق می‌تواند محل دفن متجاوزان باشد.

اولین قسمت این بخش از رزمایش مربوط به دفاع ثابت و پدافند است و در این مرحله که با آتش و درگیری شدیدی همراه است، مواضعی به دست دشمن می‌افتد.

در مرحله بعدی عملیات بازپس‌گیری انجام می‌شود و در مرحله سوم نیز عملیات ضد هلی‌برن دشمن صورت می‌گیرد.

در این مرحله رزمایش از تانک‌ها، توپخانه، تکاوران سلاح‌های ضدبالگرد، مین‌های جهنده و موشک‌های دهلاویه  استفاده می‌شود.

سلاح‌های متنوعی توسط نیروی زمینی سپاه در این رزمایش به کار گرفته می‌شود که در ادامه با آنها اشاره می‌کنیم.
*  آر‌پی‌اچ

پرنده‌های شناسایی بدون سرنشینی که قابلیت پرواز در روز و شب را دارند. این پرنده‌ها توان پرواز با برد 7 کیلومتر رفت و 7 کیلومتر برگشت را دارا هستند و می‌توانند تصویربرداری و عکس‌برداری از مواضع هدف داشته باشند.

* جمرات

این سلاح مانند یک موشک کروز بدون موتور عمل کرده و از ژایروپلند پرتاب می‌شود این سلاح با دقت یک متر و برد 14 کیلومتر می‌تواند اهداف را منهدم کند.

* رمیت

این یک مین کنار جاده‌ای علیه خودروهای زرهی است که می‌تواند با دقت و حجم بالای انفجار به وسیله ریموت کنترل، یک ستون زرهی را در شعاع 100تا 150 متری منهدم کند. این سلاح همچنین می‌تواند علیه نفرات دشمن تا 100 نفر به کارگیری شود.

* صیاد

مین جهنده‌ای است که تا ارتفاع 10 تا 15 متر از زمین بلند و در هوا منفجر می‌شود از این سلاح علیه بالگردها استفاده می‌شود.

*واصل

این سلاح مواد انفجاری را با موشک‌‌های کوچک خود به 100 متر جلوتر پرتاپ می‌کند این قابلیت می‌تواند توان نیروهای ما را در مقابله با نفرات و خودروهای دشمن افزایش دهد. واصل قابلیت این را دارد که بدون حضور نفر در کنار خود عمل کند.

* خیبر

مواد انفجاری که قدرت آن دو برابر قدرت تی‌ان‌تی است. از خیبر می‌توان در سر جنگی سلاح‌ها برای افزایش توان تخریب و انهدام بهره برد.

* نصیر

تیربار 12.7 میلیمتری چرخشی شش لولی است که علیه اهداف و موشک‌های کروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیربار توان شلیک 2400 تیر در دقیقه را دارا است.

* عاصفه

این سامانه قادر است به صورت چرخشی، با نواخت تیر 900 الی 1200 تیر در دقیقه ضد موشک‌های کروز و پرنده‌های ارتفاع پست متخاصم به کار گرفته شود.عاصف یک تیربار 23 میلیمتری و سه لول است.

* آرش

سلاح تک تیرانداز 20 میلیمتری که در اختیار نیروهای پیاده سپاه قرار دارد.

* ربات مسلح

این ربات مسلح با 5 کیلومتر برد مجهز به سلاح 7.6 میلیمتری و قابلیت انهدام اهداف است.

* دیوارهای مولتی سلول

دیوارهای سریع‌النصبی است که برای مقابله با انفجارات و آر.پی‌.جی از آن بهره می‌برند.

رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز گذشته با رمز یا محمد رسول الله(ص) و با محوریت نیروی دریایی سپاه آغاز شد.

«مین گذاری» تنگه هرمز توسط ده‌ها فروند شناور نیروی دریایی سپاه، انهدام پهپادهای فرضی دشمن توسط 100 فروند شناور نیروی دریایی، انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی با موشک‌های سپاه در ابعاد واقعی،شلیک موفقیت آمیز 2 موشک کروز نصر از بالگردها به ناو هواپیمابر،شلیک موشک‌های فاتح 110 و زلزال علیه اهداف ثابت زمینی،شلیک موشک دوربرد و بالستیک «خلیج فارس»، تصرف ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه،رژه شناورهای تندرو ، 50 خودرو حامل موشک‌های کروز،سه فروند جنگنده اف 4 نیروی هوایی ارتش و چندین فروند بالگرد شاهد مسلح به موشک کروز نصر  از جمله فعالیت‌های انجام شده در روز نخست رزمایش بود.

سردار پاکپور: اقتدار ما تهدیدکنندگان ایران را نابود می‌کند

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری روز دوم این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دفاعی که در این رزمایش تمرین کردیم دفاع هوشمند و با استفاده از پدافند غیرعامل در سطح زمین رزمایش بود.
وی افزود: یگان‌هایی که در این رزمایش عمل می‌کردند بدون هیچگونه حرکتی در زمین مخفی بودند و دشمن به هیچ وجه نمی‌تواند نیروهای ما را کشف و رصد کند.

پاکپور تاکید کرد: نبرد ناهمتراز را در این رزمایش تمرین کردیم و نیروهای ما تمام تاکتیک‌ها و آموزش‌های تئوری خود را عملی کردند.

وی ادامه داد: همچنین سلاح‌های جدید یگان رزم که بعضاً ساخت سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی سپاه بودند نیز در این رزمایش با موفقیت تست شد و به اهداف خود رسیدیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: پیام ما به دوستان صلح و امنیت و به کسانی که فکر تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند این است که بدانند اقتدار ما آنها را نابود می‌کند.

*سردار میریان: ایجاد مواضع غیر قابل رؤیت علیه دشمن در تمام سواحل، بیابانها و کویرها

سردار مرتضی میریان جانشین معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه در حاشیه دومین روز برگزاری این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مهمترین راهبرد نیروی زمینی سپاه این است که دیده نشود اما دشمن را ببیند و آن را منهدم کند.
وی افزود: در این رزمایش نیز شاهد بودیم که هیچ موضعی در زمین پیدا نبود و دشمن نمی‌تواند آنها را رصد کند.

میریان تاکید کرد: در تمام سواحل، بیابانها و کویرهای ما مواضعی ایجاد شده که می‌تواند دشمن را صد در صد منهدم کند.

وی خاطرنشان کرد: نوع سلاح‌های هوشمندی که به کار گرفته می‌شود همچنین زمین مسلح از قابلیت‌های دیگر نیروی زمینی سپاه است.

میریان خاطرنشان کرد: قابلیت‌های ما به گونه‌ای است که تمام شود می‌تواند گورستان دشمنان شود.

*سردار عراقی: ارتقای دانش‌ نظامی در یگان‌های نیروی زمینی سپاه برای مقابله با تهدیدات احتمالی

سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه دومین روز برگزاری این رزمایش در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: نیروهای مسلح هر کشور مؤلفه های امنیت ملی و اقتدار آن کشور محسوب می‌شوند.
وی افزود: نیروی زمینی سپاه نیز بر همین اساس خود را آماده کرده که این اقتدار را به صورت کارآمد در زمین نشان دهد.

وی ادامه داد: نیروی زمینی سپاه برای مقابله با تهدیدات احتمالی و ایجاد امنیت پایدار اقدام به ارتقاء دانش نظامی در یگان‌های خود کرده است و باید این دانش‌های نظامی را در عرصه نبرد به صورت عملی ایفا کند.

*سلام و خدا قوت مقام معظم رهبری به فرماندهان و رزمندگان شرکت کننده در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9

 سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی رییس دفتر فرماندهی کل قوا ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پیامی خطاب به فرماندهان و رزمندگان شرکت کننده در رزمایش پیامبر اعظم (ص)9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کردند.
متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بی تردید برگزاری نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) که با حضور قدرتمندانه و با صلابت بخشی از توان نیروهای دریایی، زمینی و هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد عرصه‌ای سترگ و ماندگار برای نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی و برجسته سازی اراده و ظرفیت‌های سرشار ملت ایران و نیروهای مسلح مقتدر و دلاور جمهوری اسلامی در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، صیانت ار ازرش‌ها و آرمان‌های انقلاب و رویارویی با تهدیدات و تعرضات بیگانگان به شمار می‌رود.

این رزمایش اقتدار آمیز با ابعاد الهام بخش و معنا‌دار خود، استیصال، ناتوانی و هراس قدرت‌های مستکبر و خیره سر فرا منطقه‌ای برابر عظمت بی‌انتهای ملت نستوه و مقاوم ایران را نمایان و توانمندی‌های ملی برای مقابله با توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) و بدخواهان نظام مقدس اسلامی را آشکارتر از همیشه در معرض حق طلبان عالم قرار داد.
اینجانب ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا امام خامنه‌ای عزیز (مد‌ظله‌العالی) و عرض خدا قوت به فرماندهان و رزمندگان مومن، انقلابی و بی‌ادعای شرکت کننده در این رزمایش بزرگ و افتخار‌آمیز، همت بلند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ارج می‌نهم و موفقیت بیش از پیش آنان در تقویت قدرت دفاعی و بازدارنده کشور را از درگاه خداوند متعال مسئلت می جویم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سرتیپ بسیجی محمد شیرازی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین