آفتابنیوز : آفتاب: این در شرایطی است که تحویل خودرو با پلاک ۹۴ به مشتریان در آخر سال باعث شده اندکی تقاضا در بازار افزایش یابد اما این میزان تقاضا توانایی خروج بازار از رکود را ندارد. اما با این حال فعالان بازار همچنان به روزهای باقیمانده از سال 93 امیدوارند و چشم به راه مشتریان ماندهاند تا شاید در این دو سه هفته پایانی، خرید و فروش کمی رونق بگیرد.
در همین رابطه رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل گفت: بازار خرید و فروش خودرو در مقایسه با سال گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند که یکی از دلایل آن در مورد خودروهای وارداتی، نبود قیمتگذاری نهایی و ثابت است.
غلامحسین قاسمیان اظهار کرد: به دلیل مباحث و اتفاقاتی که در مورد نحوه قیمتگذاری خودروهای وارداتی به وجود آمد، بازار خرید این نوع خودروها با کسادی مواجه شد و مردم منتظر تعیین قیمت و ثبات در این بازار هستند و فعلا خرید نمی کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهایی با قیمت پایین مثل پراید و پس از آن سمند،پژو 405 و 206 در مقایسه با دیگر خودورها تقاضا دارند، گفت: در میان خودروهای وارداتی بیشترین تقاضای خرید مربوط به سانتافه است.
قاسمیان همچنین در پاسخ به این سوال که علیرغم غیرقانونی بودن پارک خودروهای نمایشگاه در حاشیه خیابانها و کوچهها، هنوز در برخی خیابانها و کوچهها خودروهای نمایشگاهها پارک میشوند، گفت: چندین بار به مالکان این صنوف نسبت به برطرف کردن سد معبر هشدار داده ایم و بنرهای اطلاعرسانی نصب و بروشورهایی نیز میان صنوف توزیع شده است تا نسبت به برطرف کردن سد معبر در خیابانها و پیادهروها اقدام کنند و اگر موردی در این زمینه دیده شود، برخورد قانونی خواهیم کرد.
رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل در بخشی از سخنان خود گفت: کارخانهها و نمایندگیهای اتومبیل مالیات هشت درصد را از خریداران دریافت میکنند و این در حالی است که نمایشگاهداران این مالیات را از مردم دریافت نمیکنند، چون تعداد خریداران آنها کاهش مییابد و مردم به مغازههایی میروند که قیمت کمتری داشته باشند.
البته برخی کارشناسان نیز یکی از دلایل اصلی رکود در بازار را عدم تنوع لازم در محصولات داخلی و گستردگی تنوع محصولات وارداتی به خصوص چینی می دانند. فعالان بازار خودرو معتقدند در این سالهایی که واردات خودرو از چین شدت گرفته سلیقه مردم پس از خودروهای ژاپنی و کرهای که در این سالها با خودروسازان ایرانی همکاری داشتهاند به سمت خودروهای ساخت چین جهت گرفته است. به اعتقاد آنها در سالهای 2014 و 2015 که حجم واردات خودرو به ایران چه از کانالهای رسمی و چه به صورت قاچاق افزایش یافت، مشتریانی که توانایی مالی داشتند سراغ خودروهای خارجی در بازار رفتهاند و باقی تقاضاها برای خودروهای ساخت داخل بوده است.
همچنین فعالان بازار خودرو معتقدند وضعیت معاملات خودرو در سال آینده بسیار وابسته به نتایج مذاکرات است و به نوعی آینده این بازار در هالهای از ابهام است. تولید برخی از خودروهای داخلی مانند تندر 90 به دلیل همکاری نکردن شرکتهای خارجی با تولیدکنندگان داخلی متوقف شده است و به بازار خودرو عرضه نمیشوند. البته بیشترین مشکلات خودروسازان داخلی با شرکتهای خارجی به دلیل نقل و انتقال پول است و اگر مشکلات بانکی با بانکهای اروپایی بهتر شود، بازار خودرو در ایران تکان میخورد و تولید داخلی میتواند پاسخگوی نیازهای داخلی باشد.
همچنین فعالان بازار خودرو به مردم توصیه کرده اند مردم برای خرید خودروهای داخلی دست نگه داشتهاند، در حالی که باید هر چه زودتر خودروی مورد نظر خود را بخرند. تقاضای انباشته به بازار تا پایان سال قیمت خودرو را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد.
در این شرایط اما یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است برای خروج از وضعیت فعلی حداقل نیاز ضروری بازار خودروی ایران در سال آینده، 500 هزار دستگاه است.
شهرام آزادی، اظهار کرد: بازار ایران سالانه کشش جذب 500 هزار دستگاه خودروی جدید، بدون توجه به قیمت این محصولات را دارد.
وی با بیان اینکه مسلما با افزایش قیمت خودرو، فروش این محصولات کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: البته سالانه حدودا 500 هزار دستگاه خودرو، نیاز ضروری مصرفکنندگان ایرانی است و این دسته از مصرفکنندگان با هر قیمتی، خودروی مورد نیاز خود را تامین میکنند. بنابراین میزان فروش خودروهای تولیدی مازاد بر نیاز ضروری 500 هزار دستگاهی، ارتباط مستقیمی با قیمت این محصولات و قدرت خرید مردم دارد.
وی افزود: اگر قیمت خودرو بالاتر از قدرت خرید و یا توقع و انتظار مصرفکنندگان باشد، فروش بیش از 500 هزار دستگاه از این محصولات در یک سال، منوط به اجرای شرایط انعطافپذیر و متنوع فروش مانند فروش اقساطی و غیره است.
به گزارش نامه نیوز، آزادی با بیان اینکه در نقطه مقابل این وضعیت، اگر قیمت خودرو ارزان باشد خرید غیرضروری این محصول افزایش خواهد یافت تصریح کرد: در این حالت مصرفکنندگان خودروی خود را در بازههای زمانی کوتاه با خودروهای جدید و نو، تعویض خواهند کرد. بهترین حالت برای تعیین قیمت خودرو، قیمتهای متناسب با قدرت خرید مردم است تا تعادل لازم در تولید و فروش خودرو برقرار شود.