کد خبر: ۲۸۵۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

از آغاز تا امروزِ برادران گلف‎باز شهر اولین‎ها

در دورانی که اتباع خارجی در مسجدسلیمان به بازی گلف​ می‌پرداختند، دو برادر، توجه‌شان به این ورزش جلب شد. آن​ها به نظاره بازی گلف خارجی‎های ساکن مسجدسلیمان می​نشستند و از این طریق بود که به این رشته علاقه‌مند شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهدی و علی​جمعه قلی​زاده، دو برادر گلف​بازی هستند که جزء قدیمی‎های گلف خوزستان محسوب می‎شوند. مهدی قلی​زاده 70 ساله و ​علی‌جمعه قلی​زاده 66 ساله در سرزمین گلف خیز خوزستان پرورش یافتند و حالا از سرمایه‎های این رشته در استان و کشور به شمار می‎آیند.

گلف به واسطه ورود اتباع خارجی به منظور کشف و استخراج نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور وارد خوزستان شد و از آن سال‌ها به بعد این رشته در شهرهای مختلف خوزستان توسعه پیدا کرد تا جایی که اکنون بیش از نیمی از تیم‌های لیگ برتر گلف کشور از خوزستان و عناوین برتر در تسخیر نمایندگان این استان است. قدمت گلف در خوزستان بهانه‌ای شد تا به سراغ دو گلف​باز قدیمی استان برویم؛ به خانه مهدی قلی​زاده رفتیم و او به همراه برادر کوچکترش (علی​جمعه قلی​زاده) از گذشته​هایشان برایمان گفتند.

مشروح گفت​وگوی خبرنگار ایسنا با این دو برادر گلف‎باز را در ادامه می​خوانید:

در ابتدا لطفا یک معرفی از خودتان داشته باشید؟

مهدی قلی​زاده: متولد پنجم فروردین 1323 هستم و در سال 1347 زمانی که خارجی‌ها بر باشگاه​های گلف نظارت داشتند این ورزش را در مسجدسلیمان شروع کردم. آن زمان در شرکت​های آمریکایی کار می​کردم و تا سال 56 در عملیات​های شرکت​های گِل​شناسی حضور داشتم. از سال 56 به شرکت ملی‌حفاری آمدم و تا سال 88‌ در آن‌جا مشغول به کار بودم و در همین سال بازنشسته شدم. البته در حال حاضر با وجود این‌که بازنشسته هستم در شرکت​های خصوصی حفاری کار می‌کنم. در ابتدا از طریق مرحوم حسین​پور (پسر عمه‌ام) با این ورزش آشنا شدم؛ چرا که او با خارجی​ها این بازی را انجام می‌داد. من چندین بار با او رفتم و به تماشای این ورزش نشستم و در ادامه به گلف علاقه‌مند شدم.

از آغاز فعالیت گلف در مسجدسلیمان بگویید.

علی​جمعه قلی​زاده: با پیدایش چاه نفت و حضور انگلیسی​ها، ورزش گلف در مسجدسلیمان آغاز شد و اولین باشگاه گلف در ایران و خاورمیانه در این شهر افتتاح شد. بعد از آن در آبادان و اهواز این ورزش فعال شد. آن زمان بیشتر کسانی که با گلف آشنا شدند با خارجی​ها کار می​کردند و به عنوان کمک خارجی​ها این ورزش را دنبال می‌کردند. محصلان هم به عنوان کمک، در کنار خارجی‌ها گلف کار می‌کردند و این کار یک درآمد برایشان بود. به همین صورت گلف به تدریج شناخته​تر شد. بعد از انقلاب هم در تهیه وسایل گلف مشکلاتی داشتیم که البته در ادامه با کمک بعضی از دوستان در خوزستان و تهران، مشکلات را حل کردیم و دوباره گلف را رونق دادیم و باعث شدیم که لیگ گلف بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کند.

در آن زمان بازی​های رسمی هم برگزار می​شد؟

مهدی قلی​زاده: بازی​های رسمی فقط ایام نوروز انجام می​شد که تمام باشگاه​های ایران در این مسابقات حضور پیدا می‌کردند و شاید نزدیک به 100 گلف​باز ایرانی، انگلیسی و آمریکایی در رقابت​ها شرکت می​کردند. بیشتر گلف​بازها از سفارت​ها می​آمدند و سفیر یا کاردان بودند. این بازی​ها به صورت اوپن برگزار می​شد و هر گلف​باز با یک معیار بازی می​کرد و امتیاز هندی‌کپ مشخص کننده درجه بازیکن بود. در ادامه و در سال 72 با تلاش‌های برادرم (علی‌جمعه) این ورزش در کشور بیشتر از قبل به رسمیت شناخته شد.

از عناوینی که طی این سال‌ها کسب کردید هم برایمان بگویید.

مهدی قلی​زاده: من در آن دوران بسیار تمریناتم کم بود؛ یعنی هفت روز در خانه بودم و 14روز هم کار می‌کردم. به صورت باشگاهی مقام​های اول، دوم و یا سوم را داشته​ام. همین طور در مسابقات استانی توانستم مقام کسب کنم. در مسابقات کویت هم به همراه تیم‌ملی حضور یافتم که در آن رقابت‌ها به صورت تیمی مقام دوم را کسب کردیم. من به خاطر کارم، کمتر گلف​بازی می​کردم.

علی​جمعه قلی​زاده: من قبل از انقلاب توانستم قهرمان مسجدسلیمان، خوزستان و ایران شوم. یک رکورد جهانی را هم در گلف دارم که سال​های سال این رکورد جابه‌جا نشد. این رکورد به نام جک نیکلاس گلف​باز آمریکایی بود و من با یک امتیاز اختلاف، رکوردش را جابه‌جا کردم و این رکورد 15 سال تغییر نکرد. البته این را هم باید بگویم که بازی در زمین خاکی بسیار سخت​تر از چمن است و من توانستم در همین زمین خاکی، رکورد نیکلاس آمریکایی را ارتقا ببخشم.

در خصوص رشته گلف این ذهنیت وجود دارد که "گلف ورزش پولدارهاست" آیا این ذهنیت درست است؟

مهدی قلی‌زاده: این‌که می‌گویند گلف ورزش افراد پولدار است و هزینه‌های زیادی دارد اصلا درست نیست. برای این رشته فقط باید یکسری چوب گلف خرید و با تهیه یک توپ ارزان قیمت به راحتی می‌شود گلف بازی کرد. در برخی از ورزش‌ها از جمله دوچرخه‌سواری یک دوچرخه با قیمت بالا می‌خرید و ممکن است دوچرخه به راحتی شکسته شود اما در این ورزش اگر از چوب گلف به خوبی نگهداری کنیم، می‌شود 10 تا 12 سال با آن بازی کرد. گلف در ایران هزینه چندانی ندارد و خیلی راحت با یک تک‌پوش و شلوار ورزشی و خرید وسایل آن، می‌توان تمرین کرد.

از چه زمانی گلف را کنار گذاشتید؟

مهدی قلی​زاده: از سال 57 و زمان انقلاب تا سال 65 گلف را رها کردم اما در ادامه دوباره این ورزش را به صورت آماتور شروع کردم. سال 72 یا 73 هم که فدراسیون گلف تشکیل و لیگ کشور آغاز شد من تا سال 85 در این لیگ بازی می‌کردم و در همین سال از این ورزش کنار کشیدم. من به خاطر موقعیت شغلی​ای که داشتم متاسفانه نمی‌توانستم گلف را مداوم بازی کنم. البته اکنون هم اگر به صورت حرفه​ای این ورزش را دنبال کنیم چیزی به ما نمی​رسد. ورزش گلف در ایران چندان درآمدی ندارد و نمی‌شود به آن تکیه کرد. در حال حاضر هم این ورزش را به صورت تفریحی ادامه می‌دهم.

علی​جمعه قلی​زاده: تا نزدیک به هشت سال پیش گلف​ بازی می​کردم ولی از آن موقع به بعد دیگر ادامه ندادم و ترجیح دادم مربیگری کنم. البته سن در گلف معنایی ندارد و می​شود تا 50، 60 سالگی هم به صورت حرفه​ای این ورزش را دنبال کرد.

چه زمانی وارد عرصه مربیگری شدید؟

علی​جمعه قلی​زاده: از سال 77 وقتی اولین اردوی تیم‌ملی تشکیل شد از من دعوت کردند که در سه رده جوانان، امید و بزرگسالان سرمربیگری تیم‌ملی را بر عهده بگیرم که من هم قبول کردم و از آن موقع تا سال گذشته مربیگری تیم‌ملی را عهده​دار بودم و در حال حاضر هم تیم باشگاهی نفت مسجدسلیمان را هدایت می​کنم. بعد از انقلاب اسلامی اولین باری که ما در مسابقات جهانی شرکت کردیم سال 1381 بود که ما بین 66 کشور، در مکان 56 قرار گرفتیم. در تورنمنت بین‌المللی چین تایپه هم که 12 کشور شرکت کردند، ما مقام ششم را به دست آوردیم. همچنین به همراه تیم‌ملی در مسابقات بین​المللی هندوستان، پاکستان و سنگاپور شرکت کردم.

گلف در کشورمان با چه مشکلاتی مواجه است؟

علی​جمعه قلی​زاده: یکی از دلایلی که گلف ایران از کشورهای آسیایی و جهانی عقب افتاده نداشتن زمین چمن است. گلف​بازان در زمین خاکی تمرین می​کنند و بعد به کشورهای دیگر می​روند و در زمین چمن مسابقه می‌دهند. اگر در استان خوزستان یک زمین چمن وجود داشت، گلف​بازان ما در جهان حرف برای گفتن داشتند. مشکل دیگری که وجود دارد بسیار پایین بودن کسب درآمد از گلف است. به طور مثال قرارداد من به عنوان سرمربی به اندازه یک نیمکت​نشین فوتبال هم نیست. ما بازیکنانی داریم که عضو تیم‌ملی هستند اما قراردادشان در باشگاهی که بازی می​کنند واقعا ناچیز است. همچنین علت مهمی که از این ورزش استقبال کمی می‌شود، این است که مسابقات گلف به خوبی پوشش داده نمی​شوند و اطلاع​رسانی در آن بسیار کم است. این مسائل باعث شده است که مردم کمتر به این ورزش گرایش پیدا کنند.

وضعیت گلف خوزستان را چطور می‌بینید؟

علی​جمعه قلی​زاده: وقتی در لیگ گلف کشور از بین 10 تیم، چهار تیم خوزستانی به مرحله نیمه​نهایی راه پیدا می‌کنند این نشان‌دهنده سطح بالای گلف خوزستان است. ما از قدیم گلف​بازان خوبی در سطح کشور داشته‌ایم؛ به طور مثال برادران کریم​نژاد از استان ما، جزء بهترین​های آسیا بودند. همچنین مرحوم حسین​پور، جعفر بیرگانی و مرحوم حیدر شینیان از خوب​های گلف کشور بودند.

از دوران ورزشی​تان رضایت دارید؟

مهدی قلی​زاده: من خودم راضی هستم اما همسرم نه؛ چرا که چهار فرزند داشتیم و این‌که من بیشتر اوقات مشغول به کار بودم، واقعا زندگی برای همسرم سخت شده بود. در کل خودم راضی هستم و در حال حاضر هم هر زمان وقت داشته باشم به صورت تفریحی گلف را دنبال می​کنم.

علی​جمعه قلی​زاده: اگر برگردم به 30 سال پیش هیچ‌ وقت گلف را انتخاب نمی​کردم و به سمت فوتبال می‌رفتم؛ فوتبال درآمد بسیار بیشتری دارد و همان‌طور که گفتم درآمد گلف‌بازان از جمله خود من که مدرک بین‌المللی مربیگری دارم به اندازه یک فوتبالیست نیمکت​نشین هم نیست.

فرزندتان هم به سمت این رشته رفتند؟

مهدی قلی​زاده: من چهار فرزند دارم؛ دو دختر و دو پسر که همه آن‌ها ازدواج کرده‌اند. فرزندانم این ورزش را دنبال نکردند. البته یکی‌ از پسرهایم وارد ورزش گلف شد اما به آن علاقه‌ چندانی پیدا نکرد و این ورزش را کنار گذاشت.

علی​جمعه قلی​زاده: من چهار فرزند داشتم؛ سه پسر و یک دختر که متاسفانه دو پسر من فوت کردند و اکنون یک پسر دارم که کارمند ملی‌حفاری است و دخترم هم درسش تمام شده است. فرزندان من سمت رشته گلف نرفتند و فقط پسر بزرگم فوتبال را انتخاب کرد و چند وقتی در تیم‌های نفت و پرسپولیس مسجدسلیمان بازی کرد اما آن را ادامه نداد.

در پایان اگر صحبتی دارید می​شنویم.

مهدی قلی​زاده: از مسئولان درخواست دارم که به این ورزش بها بدهند و در تلویزیون بیشتر به آن بپردازند. به تصویر کشیدن گلف در روی آوردن افراد به این ورزش بی​تاثیر نیست و امیدوارم گلف ایران روز به روز بتواند پیشرفت کند و در یک جایگاه مناسب در جهان قرار بگیرد.

علی​جمعه قلی​زاده: از فدراسیون انتظارات زیادی داریم. انتظار داریم فدراسیون به افراد زحمتکش این ورزش بها بدهد و همچنین از رئیس هیات گلف خوزستان هم همین انتظار را داریم که به پیشکسوتان این رشته بیشتر اهمیت بدهد. ما افراد زیادی را داریم که بسیار تلاش کردند تا این ورزش در سطح کشور رونق پیدا کند. امیدواریم که به این درخواست​ها پاسخ داده شود و بتوانیم یک رتبه خوب را در آینده از گلف ایران در سطح جهان ببینیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
والا ما که شنیدیم شهر اولین ها تبریزه نه مسجد سلیمان!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین