کد خبر: ۲۸۵۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

چرا مقتدا صدر در مراسم ترحیم صادق طباطبایی آفتابی شد؟

در میان چهره های مشهور سیاسی که بعد از ظهر جمعه هشتم اسفند ماه 93 در مراسم ترحیم دکتر سید صادق طباطبایی در حسینیه شماره دو جماران شرکت کردند، حضور و در واقع آفتابی شدن سید مقتدا صدر چهره جنجالی سال های گذشته در عراق بیش از دیگران جلب توجه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش عصرایران، سوای این که مدتی بود که از مقتدا در عراق یا ایران خبری نبود از این نظر هم قابل تامل بود که مرحوم طباطبایی به مدارا و سیاست های آشتی جویانه شهرت داشت ولی تصویری که رسانه های غربی در سال های اولیه سقوط صدام حسین از مقتدا ترسیم کرده بودند با این روحیات سازگار نیست و در ایران نیز برخی در پی شبیه سازی هایی میان شخصیت مقتدا صدر با سید مجتبی نواب صفوی در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 خورشیدی یا محمد منتظری در سال 58 بودند. مقتدا صدر البته چندی است که کنار نشسته است و از سر و صداهای قبلی خبری نیست.

حضور مقتدا صدر در مجلس ترحیم دکتر صادق طباطباییرا اما می توان فارغ از انگیزه های سیاسی و به دلایل نسبت های خانوادگی و انتساب متوفا به خاندان صدر دانست نه این که به معنی رابطه خاص میان او و بیت حضرت امام و مشخصا یادگار امام - حاج سید حسن خمینی- تلقی شود.

صادق طباطبایی خواهرزاده امام موسی صدر رهبر ایرانی و ناپدید شده شیعیان لبنان بود. خواهر امام موسی صدر یعنی خاله صادق طباطبایی همسر آیت الله شهید سید محمد باقر صدر بود و سید محمد باقر صدر نیز پسر عموی سید محمد صدر (پدر مقتدا صدر). به عبارت دیگر مقتدا از طریق پدر با موسی صدر و طبعا صادق طباطبایی نسبت خانوادگی داشته است. 

خانواده صدر در عراق و لبنان و ایران سابقه و نفوذ داشته و دارد و یکی از دلایلی که فعالیت های مقتدا در عراق محدود و به ایران دعوت شد این بود که خاندان صدر بیم آن داشت که پس از یک عمر فعالیت های سیاسی مداراجویانه و ظهور و بروز چهره های مشهور در عراق و لبنان و ایران تصویر دیگری از نام آنان در منطقه و جهان ترسیم شود.

همچنین گفته می شود مقتدا داماد سید محمد باقر صدر نیز هست. بنا بر این راز حضور او در مراسم ترحیم مرحوم صادق طباطبایی را باید در نسبت خانوادگی متوفا با امام موسی صدر و نسبت خانوادگی مقتدا از طریق پدرش با موسی صدر دانست. ضمن این که مادر همسر او نیز از بستگان نزدیک مرحوم صادق طباطبایی بوده است.

خاندان صدر بسیار گسترده است و با ظهور نسل های بعدی و ازدواج های فرزندان گسترش بیشتری هم یافته است. 

چند سال پیش یکی از فرزندان سید محمد باقر صدر به نام جعفر صدر قصد داشت با ابراز عقاید به نسبت متفاوتی نقش فعال تری بر عهده گیرد که مورد استقبال واقع نشد و همچنان خاندان صدر با دو چهره محوری و غایب – امام موسی صدر و سید محمد باقر صدر – شناخته می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین