کد خبر: ۲۸۶۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

افزایش ۴۰ درصدی نرخ هتل‌ها و تورهای نوروزی

در نرخ تورهای گردشگری علاوه بر قیمت مراکز اقامتی، نرخ اتوبوس، قطار، هواپیما و غذا هم تاثیر زیادی دارد و پس از مراکز اقامتی، وسایل حمل و نقل است که تعیین کننده قیمت تورهای گردشگری است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزها خیلی از افراد بخشی از فکرشان سفر به یکی از شهرهای دیدنی ایران است؛ همان افرادی که همیشه ایام تعطیلات نوروز بار و بندیل سفرشان را می‌بندند تا فارغ از کار و تحصیل دلی به دریا بزنند و از طبیعت بهاری شهرهای خوش آب و هوا استفاده کنند، اما آنچه از یادشان نمی‌رود، نگاه کردن به ته جیب‌شان است.
 
به گزارش جام جم، هر اندازه هم که مشکل مالی نداشته باشند، باز هم می سنجند که امسال باید برای سفرهای نوروزی چقدر هزینه کنند. به طور حتم هزینه ای که امسال برای سفر کنار می گذارند، با هزینه سال گذشته متفاوت است و بیشتر.

حتی می توان به بازار تورهای گردشگری داخلی رجوع کرد و نرخ تورهای گردشگری و چند مرکز اقامتی را در پنج شهر مهم گردشگری کشور با قیمت سال قبل مقایسه کرد و دید که مانند هر سال گرچه مسئولان گردشگری می گویند افزایش نرخی در خدمات گردشگری نوروزی وجود ندارد، ولی تفاوت زیادی بین صحبت های آنها با واقعیت بازار گردشگری وجود دارد.

جامعه هتلداران کشور اواخر سال 92 اعلام کرد که همه هتلداران حق دارند طبق سنوات گذشته حدود 20 درصد به نرخ اتاق خود اضافه کنند، اما از همه آنها می خواهیم که امسال رعایت حال مسافران را کرده و این افزایش نرخ را به بعد از ایام عید موکول کنند. با این حال بسیاری از هتلداران این افزایش نرخ را انجام ندادند و برخی دیگر همچنان روال همیشگی خود را پیش گرفتند و بعد از تعطیلات نوروز به نرخ ها اضافه کردند.

امسال در روزهای آخر دی ماه دوباره رییس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد که افزایش نرخ پس از ایام عید متعلق به سال قبل بوده و هتلداران مختارند طبق هر سال 20 درصد به نرخ اتاق ها اضافه کنند. با این حساب باید هتل ها از نوروز 93 تا نوروز 94 حدود 40 درصد به نرخ اتاق هتل هایشان اضافه کرده باشند، اما تفاوت نرخ تورهای گردشگری و هتل در دو نوروز پیش رو و سال گذشته نشان می دهد برخی از هتلداران از این میزان نیز فراتر رفته و هر اندازه که توانش را داشته باشند، از سفرهای نوروزی بهره می برند.

در این میان استان های پرگردشگر مانند فارس، اصفهان، یزد، مازندران، گیلان و خراسان رضوی همیشه در ایام نوروز به حدی مسافر دارند که همین الان با وجود این که چند روز به تعطیلات عید مانده، بسیاری از اتاق هایشان رزرو شده است، حتی پروازهای شهری مانند مشهد اکنون برای رفتن به تعطیلات پایانی عید هم جا ندارد و بسیاری از هتل هایش در هفته اول عید پر شده است.

اما شهرهایی مانند تهران که در روزهای عید خالی از گردشگر می شود، هتلدارانش نه تنها افزایش نرخ نداده اند؛ بلکه تخفیف هم می دهند، چون این شهر مقصد گردشگری نیست.

مانند بسیاری از شهرهای دیگر از جمله ایلام، سمنان و چهارمحال و بختیاری که هنوز تبلیغی برای جاذبه هایش نشده است و تور گردشگری و هتل های این شهرها مهمان ندارد.

در این باره، جمشید حمزه زاده، رییس جامعه هتلداران کشور باز هم اصرار دارد که افزایش نرخ وجود ندارد و ادامه می دهد: هتل هایی که گواهی استاندارد دریافت کرده اند، با نظارت جامعه هتلداران کشور نرخ هایشان را به صورت دلخواه تعیین می کنند. به طور حتم هتلداران هم مانند بسیاری از مردم با افزایش نرخ خدمات، آب و برق و گاز و تلفن مواجه هستند، آنها هم باید هزینه های خود را جبران کنند.

حمزه زاده نرخ اتاق هتل ها را منصفانه می داند، چون معتقد است که تورم نسبت به سال پیش بالاتر رفته و هتلداران از بسته های حمایتی و یارانه ها برخلاف بسیاری از صنوف دیگر بهره ای نبرده اند. ضمن این که هتلدار اگر یک شب اتاقش را نفروشد، ضرر کرده و محصولش از بین رفته است.

هر چه ستاره اش بیش، نرخش هم بیشتر!

اما مسافران نوروزی فقط قیمت گران هتل ها و مراکز اقامتی را نمی پردازند. جدا از هزینه های دیگر سفر، آن دسته از مسافرانی که تورهای گردشگری را انتخاب می کنند نیز باید صابون افزایش نرخ ها را به تنشان بمالند چون بخش عمده نرخ تورهای گردشگری در داخل کشور بستگی به نرخ هتل دارد. از هتل سه ستاره تا پنج ستاره که هرچه به تعداد ستاره هایش اضافه شود، نرخش هم گران تر می شود.

در نرخ تورهای گردشگری علاوه بر قیمت مراکز اقامتی، نرخ اتوبوس، قطار، هواپیما و غذا هم تاثیر زیادی دارد و پس از مراکز اقامتی، وسایل حمل و نقل است که تعیین کننده قیمت تورهای گردشگری است.

برخی از این تورها برای مسافران تهرانی یکروزه تعریف شده، آن هم به مقاصدی مانند ابیانه، ماسوله، تنکابن، آشوراده، نمک آبرود، مرنجاب و کاروانسرای قصر بهرام این تورهای گردشگری که معمولا تهیه ناهار نیز بر عهده مسافران است، اگر در نوروز امسال 35 تا 65 هزار تومان نرخ داشت، اکنون برای نوروز سال بعد حدود 50 تا 150 هزار تومان فروخته می شود.

اصغر توکلی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفت وگو با جام جم می گوید: هتلداران تصور می کنند که اگر نرخ اتاق ها را بالا ببرند، می توانند کسری کارشان در ایام غیرپیک را جبران کنند، در حالی که مسافر با دیدن چنین ارقامی، سعی می کند کمتر به هتل برود. از طرف دیگر نرخ مواد غذایی، سوخت و بلیت ها نیز افزایش پیدا کرده و همین هزینه ها در تورهای گردشگری وجود دارد و باید دفاتر خدمات مسافرتی آنها را جبران کنند.

مازندران تور گردشگری ندارد!

او ادامه می دهد: مردم از تورهای گردشگری برای مقاصدی استفاده می کنند که در ایام دیگر سال ممکن است به آن شهرها نروند مانند کیش، مشهد، قشم و اصفهان اما شهرهای شمالی همیشه راهش برای مردم بخصوص تهرانی ها باز است و آنها برای سفر به شهرهای شمالی از تور گردشگری استفاده نمی کنند، به همین علت آژانس های گردشگری تور به مقصد مازندران نمی فروشند.

با این حال همان طور که توکلی نیز به آن اشاره داشت، افزایش یکباره نرخ هتل ها که به افزایش بی سابقه نرخ تورهای گردشگری نیز در سال 94 انجامید، باعث خواهد شد تا مسافران ایرانی نسبت به سال 93 کمتر از خدمات هتل ها و تورهای گردشگری استفاده کرده و به سمت استفاده از چادرهای مسافرتی و خودروهای شخصی روی بیاورند در آن صورت آیا باز هم متولیان گردشگری خواهند گفت که چرا مردم ایران در نوروز به جای سفرهای داخلی ارز از کشور خارج کرده و به مسافرت های خارجی روی آوردند؟ یا هتلداران باز هم می گویند که چرا مردم کنار هتل های خالی از مسافرشان، چادر می زنند؟

شاید مشکل از همانجا شروع شد که هتلداران اعلام کردند برای رعایت حال مسافران افزایش نرخ هر ساله را به بعد از ایام عید موکول می کنند چون باعث شدند تا در طول کمتر از یک سال افزایش نرخ زیادی شامل مسافران هتل های کشور شود.

از سوی دیگر همین روند باعث شد تا قیمت اتاق ها روی تورهای گردشگری نیز تاثیر بگذارد و گردشگران نوروز امسال متحمل هزینه های سرسام آوری شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین