کد خبر: ۲۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۷

خروج از فضای سرد روابط ایران و چک

آفتاب‌‌نیوز : حميدرضا حاجي‌بابايي عضو هيأت رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي و رييس اين هيأت دوستي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين‌كه جمهوري چك عضو اتحاديه‌ي اروپا است، خاطرنشان كرد: اين كشور در مسائل مختلف ايران از جمله بحث هسته‌اي، ارتباط با جهان اسلام، امنيت منطقه و . . . مي‌تواند نقش‌آفرين باشد و به ويژه نقش مؤثري در ارتباط ميان ايران و ديگر كشورهاي اروپايي ايفا كند.

وي با اشاره به سابقه‌ي 75 ساله‌ي ارتباط ميان ايران و چك يادآور شد كه اين رابطه اخيرا به سردي گراييده و سفر هيأت دوستي پارلماني ايران نيز با هدف رفع مشكلات فيمابين دو كشور، تا تلاش دوجانبه‌اي براي بهره‌گيري از توان دو كشور در بهبود روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي صورت بگيرد انجام شده؛ چراكه زمينه‌هاي روابط دوجانبه‌ي جمهوري چك و جمهوري اسلامي ايران بسيار بالاست و تنها بايد كوشيد تا مشكلاتي كه خارج از دو كشور بر اين روابط تحميل مي‌شود و موجبات نابساماني ارتباط فيمابين را فراهم مي‌كند، رفع كرد.

گفتني است اين هيأت سياسي، اقتصادي و فرهنگي (مركب از حاجي‌بابايي، زماني، ابطحي، راهب، سيدحسين حسيني و حيدري) روز گذشته نيز جلسه‌ي مشتركي با رييس هيأت دوستي ايران و چك نيز ديدار داشتند كه به گفته‌ي حاجي‌بابايي رييس اين هيأت از تلاش‌هاي اين انجمن به ويژه در زمينه‌ي چاپ و انتشار كتب و مقالات ايراني به دو زبان رسمي ايران و چك تقدير شده و عملكرد آنان بيانگر فعال بودن آنها براي بهبود ارتباط دو كشور دانسته شده است.

به گفته‌ي وي، در ديدارهاي روز گذشته هيأت دوستي ايران نيز روابط اقتصادي، فرهنگي و ديدگاههاي مشترك دو كشور مورد بررسي قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین