کد خبر: ۲۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۲:۵۲
مذاکره یک روزه در پاریس خاتمه یافت

پیشرفت "غیر محسوس" مذاکرات ایران و اروپا

آفتاب‌‌نیوز : از ديگر موارد مورد بررسي در اين دور از مذاكرات، بايد به نحوه ادامه اين روند و ارائه جزئيات بيشتر در مورد تضمين‌هاي عيني و نيز افزايش همكاري‌هاي اقتصادي ايران با سه كشور اروپايي اشاره كرد.

اين در حالي است كه توقف دائم فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران در مقابل ارائه تضمين‌هاي عيني از سوي اروپا همواره از سوي مقامات ايراني رد شده است و به همين دليل، ارائه جزئيات در مورد تضمين‌هاي مذكور از اهميت خاصي برخوردار بوده است.

در همين حال، سيروس ناصري رئيس گروه كاري هسته‌اي مذاكرات كه پس از پايان مذاكرات در ميان خبرنگاران حاضر شده بود، پيشرفت مذاكرات را چندان محسوس ندانست و گفت: از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران، بحث اصلي، همان تضمين‌هاي عيني و قطعي است كه اروپا بايد در چارچوب سياسي، اقتصادي و هسته‌اي ارائه دهد.

ناصري سپس گفت: استمرار اجراي پادمان و پروتكل الحاقي مي‌تواند همين شكل عيني تضمين را تأمين كند.

رئيس گروه هسته‌اي در مذاكرات ايران و اروپا همچنين تأكيد كرد اروپايي‌ها ديدگاه‌ خودشان را دارند اما نقطه نظرات و ايده‌هاي ديگري مي‌تواند مطرح شود كه به شكل مبناي توافق طرفين در بيايد.

وي تأكيد كرد تعيين زمان‌بندي و سرعت برنامه توليد سوخت از سوي ايران موجب مي‌شود اعتماد بيشتري بر روي برنامه كاري ما جلب شود.

سيروس ناصري سپس به ديدگاه اروپا مبني‌بر لزوم انجام مباحثه فني بيشتر اشاره كرد و افزود: در هفته‌هاي آتي جلساتي خواهيم داشت تا ابعاد فني نظرات خود را بيشتر مشخص كنيم و بررسي آن به جلسه بعدي كميته راهبري موكول خواهد شد.

اين عضو تيم مذاكره هسته‌اي ايران خاطرنشان كرد: برمبناي آنچه كه معاهده NPT تضمين كرده، ما حق استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي را داريم و اين حق، شامل همه مراحل استفاده از انرژي هسته‌اي مي‌شود.

او در عين حال، جزئياتي از موضوع مذاكرات ارائه نداد اما گفت: در دو هفته آينده جلساتي برگزار خواهد شد كه به برگزاري جلسه مجدد كميته راهبري منجر مي‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین