آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش جهاننیوز، ایشان افزودند : یک معنای دیگر استخاره همان معنای اصطلاحی است که فرد می خواهد بفهمد فلان کار را انجام بدهد یا خیر ، انسان وظیفه شرعی و عقلی خودش را نمیداند یا میخواهد بداند کدام کار به نفعش هست استخاره میگیرد ، موضوع این نوع دوم استخاره تحیر است که روایاتی دارد اما این روایات اعتبار سندی قوی ندارد ولی به قول آقای بهجت که به خودم گفتند چه دلیلی می خواهد بالاتر از تجربه ، درست هم گفتند چون خودم در طول این سالیان دراز در مراجعاتی که بوده تجربه کردهام که استخاره نه تنها رفع تحیر بلکه کشف حقیقت میکند
این مدرس عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه استخاره زمانی گرفته می شود که انسان بخواهد کاری را انجام بدهد ، تشریح کرد : گاهی شخصی کاری نمی خواهد انجام بدهد و می خواهد بداند فلان مطلب چه خواهد شد یا کاری را انجام داده است که بخواهد ببیند نتیجه اش در نهایت چه می شود این موارد استخاره نیست و تفال است که انجام آن با قرآن کار خوبی نیست و طبق روایتی در کتاب شریف کافی از این کار نهی شده است ، پس استخاره برای این است که شخص ببیند عملی را انجام بدهد یا انجام ندهد نه برای عمل انجام شده که بخواهد ببیند نتیجه اش در نهایت چه می شود یا اینکه عملی انجام نشده و فقط می خواهد بداند آینده فلان مطلب چه خواهد شد ، در این دو مورد جای استخاره نیست.
ایشان افزودند: نباید افراد در هر مسئله ای سریعا استخاره بگیرند ، چه بسا آن مسئله را با عقل خودشان بسنجند ، حل شود یا با مشورت دیگران ، کسانی که بتوانند رازشان را به آنها بگویند مسئله حل شود و دیگر تحیری باقی نماند که بخواهند استخاره بگیرند ولی اگر از راه عقل و مشورت تحیرشان برطرف نشد می توانند استخاره بگیرند.
آیت الله گرامی با بیان اینکه من اعتقادی به ساعت و زمان برای گرفتن استخاره ندارم ، گفت : درگاه الهی همیشه باز است و هیچ فرقی بین ساعات شبانه روز برای گرفتن استخاره نیست و روایات راجع به ساعت گرفتن استخاره سند قوی ندارد ولی بهتر است از نظر ارتباط با عالم تجرد و غیب بعد از نماز ها استخاره گرفته شود و نکته دیگر اینکه برای یک نیت نباید دو مرتبه استخاره گرفت و اگر برای یک نیت دو مرتبه استخاره گرفته شد باید به اولی عمل شود.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال که استفاده از قرآن های ویژه استخاره که کنار هر صفحه ای کلمه خوب یا بد را دارد ، صلاح می دانید ، گفت : خیر ، استخاره یک مسئله اشراقی است و قرآن با قرآن فرقی ندارد، در روایت هم امده است: آن مطلبی که در قلبت واقع می شود، به همان عمل کن ، پس میزان آن مطلبی است که به دل انسان می افتد و چه بسا با تأمل و دقت مطلبی به ذهن خطور کند که با آنچه در ابتدا به ذهن آمده مخالف باشد اما مهم همان است که ابتدا در قلب واقع می شود.
آیت الله گرامی در ادامه بیان کرد : در زمانی که همه به خاطر اذیت های صدام از نجف هجرت می کردند و برای اینکه کجا بروند و چه کار کنند پیش آقای کشمیری می آمدند که استخاره بگیرند به ذهن ایشان آمده بود که من خیلی مهم شده ام و مردم زندگیشان را با استخاره های من تنظیم می کنند که یک روز می بیند گوشه صحن حرم امام علی علیه السلام شلوغ است و یک خانم معمولی و بی سوادی استخاره می گیرد ، آقای کشمیری گفته بود که می خواستند به من بفهمانند که استخاره ای که تو انجام می دهی را به یک خانم معمولی هم داده ایم پس به خودت افتخار نکن.
ایشان در ادامه افزودند: بعد مرحوم آقای کشمیری از آن زن قضیه را پرسیدند که پاسخ داد : شوهرم را از دست داده بودم و زندگی بسیار سختی داشتم تا اینکه متوسل به حضرت امیر(ع) یا حضرت ابوالفضل(ع) می شود. تردید از من است، در آن حالت توسل، بهم گفتند استخاره کن ، روزیت را در استخاره قرار دادیم ، این زن هم می گوید من که استخاره گرفتن بلد نیستم ، به وی می گویند برو یک تسبیح بخر هر کسی پیشت آمد جواب بده ما استخاره را در گوشت می گوییم.
ایشان با بیان اینکه اصل ازدواج نیازی به استخاره ندارد زیرا بشر باید ازدواج کند و مثل این است که شخص برای غذا خوردن یا نخوردن استخاره بگیرد ، تشریح کرد : اما درباره مورد ازدواج که با چه کسی وصلت کند بله گرفتن استخاره درست است چون ممکن است شخص بعد از تعقل و مشورت با دیگران باز هم در تحیر باشد که می تواند استخاره بگیرد البته گاهی اوقات می شود که اگر بخواهد در نهایت امر استخاره بگیرد یک ناراحتی پیش بیاید که این فرد اگر بخواهد قبل از خواستگاری استخاره بگیرد تا تکلیفش روشن شود اشکالی ندارد همان لحظه اول استخاره بگیرد که در این صورت دیگر نباید تا آخر خواستگاری استخاره دیگری بگیرد و اگر خواست به خلاف استخاره عمل کند باید یک صدقه بدهد که برای این موضوع مثلا یک گوسفند قربانی کند و گوشتش را به فقرا بدهد.
آیت الله گرامی در پاسخ به این سوال که برای عمل نکردن به استخاره چه مقداری باید صدقه داد ، گفت : درباره این مسئله میزان صدقه بستگی به آن مطلبی دارد که شخص می خواهد انجام بدهد یک موقع شخص می خواهد کار خیلی مهمی را انجام بدهد که باید صدقه مهمتری را هم بدهد.