کد خبر: ۲۸۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

طلا از درخشش ایستاد

طلا در بازار جهانی پس از اینکه روز جمعه با بزرگترین سقوط روزانه در بیش از یک سال گذشته روبرو شد، همه رشد قیمت خود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون را از دست داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 2.7 درصد کاهش یافت و به 1164 دلار رسید که بزرگترین کاهش قیمت از 19 دسامبر سال 2013 بود. در ابتدای معاملات این بازار قیمت طلا تا رکورد پایین 1162 دلار هم سقوط کرده بود.

طلا هفته گذشته را با کمترین قیمت از اول دسامبر به پایان رساند و چهار درصد از قیمت آن کاسته شد. به این ترتیب طلا همه رشد قیمتی را که در سال 2015 داشت از دست داد. این فلز زرد از ابتدای امسال تاکنون 1.7 درصد کاهش نسبت به قیمت 1184 دلار در 31 دسامبر را نشان می‌دهد.

سقوط قیمت طلا پس از انتشار آماری روی داد که نشان داد کارفرمایان آمریکایی در فوریه بیش از میزان مورد پیش بینی اشتغال ایجاد کردند. همچنین نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح در هفت سال گذشته کاهش یافت.

ارز آمریکا پس از انتشار آمار اشتغال در برابر بیشتر ارزهای بزرگ صعود کرد و از جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن کاست.

این آمار قوی‌تر از حد انتظار سرمایه گذاران را که انتظار داشتند بانک مرکزی آمریکا تا پایان امسال یا حتی سال 2016 برای افزایش نرخ‌های بهره دست نگه دارد به وحشت انداخت. ناظران خوشبین‌تر بازار بر این باورند که بانک مرکزی ممکن است تا اوایل ژوئن به تحکیم سیستم مالی مبادرت کند.

ذخایر صندوق‌های سرمایه گذاری طلا با بزرگترین کاهش هفتگی از نوامبر به این طرف روبرو شدند.

قوی‌تر شدن اقتصاد آمریکا انتظارات را برای افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بالاتر برده است. چنین اقدامی از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و در مقابل به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند.

در حالیکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است در افزایش نرخ‌های بهره رویکرد صبورانه‌ای در پیش خواهد گرفت اما جانت یلن، رییس این بانک هفته گذشته گفت: زمان این افزایش به آمار اقتصادی بستگی خواهد داشت.

بهای معاملات طلا در فوریه تحت تاثیر صعود بازارهای سهام آمریکا و کاهش نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان 5.2 درصد نزول کرده بود.

گولدمن ساش در 25 ژانویه پیش بینی کرد با قوی‌تر شدن دلار آمریکا و پایین ماندن فشارهای تورمی، طلا تا پایان سال 2016 به هزار دلار در هر اونس سقوط خواهد کرد. بانک ABN Amro حتی سقوط طلا به 800 دلار را پیش‌بینی کرده است.

قیمت طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور، اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70 درصد جهش یافت اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا که زمینه را برای تعدیل تدابیر محرک مالی در این کشور هموار کرد، 29 درصد سقوط کرد و تحلیلگران انتظار دارند امسال هم برای سومین سال متوالی سقوط کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین