کد خبر: ۲۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸

سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها در ایران در صورت توافق هسته‌ای

نشریه "اکونومیست" با اشاره به وجود بازاری گسترده برای سرمایه‌گذاری در ایران می نویسد:"با جمعیتی نزدیک به 80 میلیون نفر ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و می‌تواند بازاری جذاب برای کشورهای مختلف جهان باشد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خرداد، حسن روحانی که رییس‌جمهوری با خط مشی میانه‌رو است اظهار داشته که ایران خواهان جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد شغل‌های بیشتر از این طریق در داخل کشور است. چالش اصلی او در داخل با تندروها است. آنان معتقدند که باز شدن درهای اقتصاد ایران می‌تواند به معنای سلطه شرکت‌های خارجی بر اقتصاد ان کشور شود. اکنون زمان نیز به نفع دولت روحانی نیست. اقتصاد ایران از تاثیرات تحریم آسیب‌دیده و قیمت نفت کاهش یافته است. همچنین سوء‌مدیریت یک دهه گذشته سبب شده تا اقتصاد ایران در وضعیتی خوبی قرار نداشته باشد. وضعیت بیکاری جوانان رو به افزایش است و استاندارد زندگی مردم نیز کاهش یافته است." 

اکونومیست در ادامه اشاره می‌کند که تیم تکنوکرات‌های وابسته به روحانی موفقیت‌هایی را نیز در عرصه اقتصادی به دست آورده‌اند. این نشریه اقتصادی می‌نویسد:"در سخنرانی سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آقای روحانی اظهار داشت که نرخ رشد اقتصادی سالانه ایران به میزان 4 درصد در شش ماهه منتهی به ماه سپتامبر گذشته افزایش یافته است و ایران توانسته بر رکود دو سال گذشته فائق آید. او همچنین اظهار داشت که دولتش توانسته نرخ تورم 40 درصدی را به زیر 17 درصد برساند." 
 
اکونومیست در ادامه به کاهش قیمت نفت به عنوان چالش اصلی دولت روحانی اشاره کرده و می‌نویسد:"این موضوع می‌توان آسیبی جدی به اقتصاد ایران بزند. بودجه ایران و درآمد کارکنان دولتی تا حد زیادی وابسته به فروش نفت است. در مقابل ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا نیز امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران را محدود کرده است." 
 
اکونومیست در ادامه اشاره کرده که در ماه‌های گذشته امریکایی مانع گسترش سرمایه‌گذاری‌های شرکت های اروپایی در ایران شده اتند و می نویسد:"زمانی که هیئت بزرگی از بازرگانان فرانسوی برای مذاکرات سال گذشته به تهران آمدند سفارت امریکا در پاریس به آنان هشدار داد که رد صورت انعقاد قرارداد با ایران حضور خود در بازار امریکا را از دست خواهند داد. گروهی از بازرگانان آلمانی نیز تهدید مشابهی را دریافت کردند." 
 
اکونومیست اما در پایان اشاره می‌کند که شرکت‌های امریکایی از طریق واسطه‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند. یکی از این واسطه‌های در مصاحبه با آن نشریه اظهار داشته که در صورتی که توافق هسته‌ای صورت گیرد امریکایی‌ها گزینه‌هایی چون امضای قراردادهای یک‌ساله در حوزه پروژه های مختلف از جمله نفت را در اختیار خواهند داشت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین