کد خبر: ۲۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
محرومیت شهرستان‌ها از سالن‌های سینما

حمایت از سالن داران باید پیگیرانه دنبال شود

تهیه امکانات فرهنگی برای کشوری درحال توسعه از امور قطعی و لازم الاجراست. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و با افزایش جمعیت کشور تعداد سالن‌های سینمایی با جمعیت رو به رو رشد هماهنگ نبود. از سویی دیگر کم‌همتی برخی دولت‌ها و دستکم تلقی‌کردن این موضوع سبب شد پروسه سالن‌سازی با کندی و سستی ادامه پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: دسترسی متعادل به سالن‌های سینمایی در کشور یکی از ابزارهای عدالت فرهنگی در کشور است. عدالتی که آمارها نشان می‌دهد درباره سالن‌های سینمایی اجرا و اعمال نمی‌شود. تعداد سالن‌های سینمایی در کشور ما زیاد نیست. حتی برخی شهرستان‌ها که به لحاظ مسافت چندان از تهران دور نیستند نیز از سالن‌های سینما محرومند.

به گزارش آفتاب، آمارها درباره تعداد سالن‌های سینمایی درکشور خوشایند نیست. طبق آخرین آمار سال 92 استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما است در حالی که در ایران به ازای هر ۳۰۳ هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد. در تعاریف شهرنشینی «سینما» یکی از مظاهر اصلی شهر است و جای تعجب دارد که در کشور ما چطور 1081 مکانی که خیابان دارند و تعداد زیادی ساکن، بدون سینما ملقب به «شهر» شده‌ اند در حدود ۲۲ میلیون نفر شهرنشین در ایران دسترسی به سینما ندارند و با جمعیت روستایی این عدد به ۴۳ میلیون نفر می‌رسد.

چندی پیش وب سایت رسمی انجمن سینماداران نیز به کمبود سالن‌های سینمایی در کشور اشاره کرد و گفت اينكه در زماني سينماي ايران، 500 يا 600 سالن سينما داشته، هم در تاريخ ثبت شده و هم موجب افتخار آن زمان سينماي ايران شده است؛ ليكن در حال حاضر تعداد سينماها، هر روزه كمتر و كمتر مي شوند. کم‌توجهی مسئولان گذشته فرهنگی به افزایش‌های سالن‌های سینما به دوام این معضل کمک کرده است. معضلی که شاید کوچکترین آسیبش قهر مخاطبان با آثار داخلی فرهنگی است که رئیس انجمن سینماداران محمد اشرفی در تازه ترین گفتگوی خود  با سایت آفتاب به آن اشاره می کند.
 
تلاش دولت یازدهم برای ساخت سینما

 حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تلاش برای ساختن سالن‌های سینما را از اهداف جدی این سازمان تعریف کرد. ایوبی در این باره تاکید دارد بسیاری از سالن های سینمایی اکنون در وضعیت بدی قرار دارند و نیازمند توجه جدی به ساخت و ترمیم سالن‌های سینمایی هستیم. سینما با رقبای قدرتمندی مانند ماهواره و... روبرو است و در حال حاضر کشور به ۳۰۰۰ سالن سینما نیاز دارد، در حالی که هم اکنون حدود ۳۳۰ سالن داریم و ۴۰ سالن هم در دست ساخت است و تلاش داریم بخش خصوصی وارد این میدان شود.

رئیس سازمان سینمایی به ناکارآمدی سالن های سینمایی اشاره وگفته بود.بسیاری از سالن های سینمایی کشور به علت فرسودگی، رو به تعطیلی هستند که این روند نیازمند تصحیح است.ایوبی همچنین به فرهنگسازی حضور مخاطبان در سینما نیز تاکید کرده و از تحقق این مهم به عنوان برنامه های پیش روی خود یاد کرده است. رئیس سازمان سینمایی وعده بهبود این شرایط را داده وگفته بود تمام تلاش خود را می کنیم که تجربه حضور بخش خصوصی در سالن سازی موفقیت آمیز باشد و معتقدم تجارت و فرهنگ می تواند دو بال موفقیت باشد.»

 شاید ثمره همین رویکرد بود که در این دوره  پردیس های سینمایی مجهزی چون چارسو و کوروش را افتتاح شدند .سازمان سینمایی همچنین با دیجیتال کردن تمام سالن های سینمایی کشور با هزینه ۱۳۰ میلیون تومان برای هر سالن به افزایش کمی وکیفی سالن های سینما توجه بیشتری کرد. با وجود همت  سازمان سینمایی به نظر می رسد ساخت و افزایش سالن های سینمایی پروسه ساده ای به نظرنمی رسد ونیاز به دقت وهمت ویژه ای دارد که گره آن به راحتی گشودنی نیست.
 
 تشویق سرمایه داران به سالن‌سازی

محمد اشرفی، رئیس انجمن سینما داران در گفتگو با خبرنگار آفتاب به راهکارهایی افزایش سالن‌های سینما اشاره و تا کید می‌کند: «ساخت سالن‌های سینما نیازمند بسترسازی موفق است. بستری‌سازی که با همکاری دولت و بخش خصوصی ثمره می دهد. سالن سازی یک امر تجاری است که به سرمایه گذار خصوصی با انگیزه نیاز دارد که توسط دولت نیز حمایت می شود بنابراین نباید تصور کنیم سالن سازی یک امر دولتی است و دولت مسئول سینما سازی است. دولت باید با حمایت از سرمایه داران و دادن امتیازهای ویژه به فعالان بخش خصوصی چتر حمایت خود را گسترده کند.»

رئیس انجمن سینما داران به تعادل پردیس‌ها و سالن های سینمایی کوچک در محله ها اشاره کرده وگفت: «در زمان آقای ایوبی پردیس‌های خوبی چون کوروش و چارسو به اتمام رسیدند. دولت مجوزهای بیشتری به ساخت سالن‌های سینمایی داده است. این امر نشان دهنده توجه ویژه سازمان سینمایی به موضوع سالن سازی است. باید توجه کنیم همه این سالن‌ها یک شبه ساخته نمی شوند زیرا سالن سازی پروسه زمان‌بری دارد.»
 سالن ها متوازن ساخته شوند

 پراکندگی سالن های سینمایی امری است که از گذشته تا به امروز در کشور ادامه داشته است. مشکلی که به باور برخی باعث نا متوازنی توسعه سینما در کشور شده است. اشرفی در ادامه این مشکل را یکی از معضلات درآمد زایی سالن‌ها دانسته وتاکید می کند: «ساختن سالن های مجهز مانند پردیس های بزرگ سینمایی خوب است اما نباید از سالن های کوچک غافل شد. گاهی در یک محله ساخت یک پردیس باعث ورشکستگی سالن‌های کوچک‌تر می شود. از سویی دیگر به دلیل ترافیک شهری ساختن سالن های مجهز کوچک در محله های متعدد اولویت بیشتری دارد که نباید از آن غافل شد. همکاری دولت و مجموعه شهرداری ها می تواند زمینه و بستر ساخت سالن ها در محله های گوناگون را فراهم کند.»

 توجه به ساخت سالن همزمان با رشد جمعیت

 تهیه امکانات فرهنگی برای کشوری درحال توسعه از امور قطعی و لازم الاجراست. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و با افزایش جمعیت کشور تعداد سالن‌های سینمایی با جمعیت رو به رو رشد هماهنگ نبود. از سویی دیگر کم‌همتی برخی دولت‌ها و دستکم تلقی‌کردن این موضوع سبب شد پروسه سالن‌سازی با کندی و سستی ادامه پیدا کند. با درنظر گرفتن این شرایط می‌توان گفت همت دولت یازدهم برای ساخت سالن‌های سینما گامی مثبت است گامی که با همکاری و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و پرهیز از کارشکنی‌های سیاسی می‌تواند نتیجه‌بخش و مثمر‌ثمر واقع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین