آفتابنیوز : آفتاب: حمید غوابش در گفتوگو با ایسنا، تصریح کرد: طبق آنچه قوانین موجود در صنعت هواپیمایی ایران میگوید، شرکتهای هواپیمایی داخلی تنها مجاز به ارائه پروازهای برنامهای هستند و از اینرو وجود هرگونه برنامههای پرواز چارتری ممنوع است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکتها و آژانسهای هواپیمایی در طول ماههای گذشته به بهانه پرواز چارتری در نرخ پایه و حداکثری بلیت هواپیما دست برده و آنها را به شدت افزایش یا در برخی مسیرها کاهش دادهاند، به نظر میرسد باید سازمان هواپیمایی با این قبیل مسائل برخورد کند.
غوابش درباره بحث متنوعسازی نرخ بلیت هواپیما و تأثیر آن در بر هم خوردن نظم بازار نیز اظهار کرد: باید توجه داشت که آنچه از سوی سازمان هواپیمایی کلید خورده و اجرایی میشود، با متنوعسازی متفاوت است. سازمان تنها به شرکتهای هواپیمایی اجازه داده است تا قیمتهای خود در مسیرهای داخلی را حداکثر 30 درصد افزایش دهند و البته تعیین کف قیمت بلیت را نیز بر عهده خود شرکتها گذاشته است.
دبیر سابق انجمن حمل و نقل هوایی ادامه داد: قطعاً چنین طرحی با متنوعسازی نرخ بلیت متفاوت است و در جریان آن تنها افزایش محدود نرخ بلیتها به همراه آزاد شدن کف بلیت لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه "سازمان هواپیمایی برای مقابله با مشکلات موجود بر سر راه ایرلاینها باید طرح آزادسازی قیمت بلیت را کلید بزند"، اظهار کرد: این طرح هرچند بنا بوده در روزها و ماههای گذشته اجرایی شود اما به دلیل برخی محدودیتها بر سر راه سازمان هواپیمایی و ایرلاینها متوقف شده است. برای این که در کشور دیگر خبری از پروازهای چاتری گسترده یا آژانسهای هواپیمایی که اقدام به دور زدن قانون میکنند نباشیم، باید با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرایط را برای اعمال نفوذ سودجویان به حداقل برسانیم.
با توجه به نزدیک شدن ایام سفرهای نوروزی در طول روزهای گذشته گزارشهای مختلفی مبنی بر افزایش قابل توجه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای نوروزی به گوش میرسد که بسیاری از آنها با بهانه چارتری بودن برنامههای پروازی اعمال میشود.
هرچند سازمان هواپیمایی اعلام کرده پروازهای چارتری از نظر قانونی ممنوع به حساب میآیند، اما در بازار عملاً بسیاری از پروازهای داخلی بوسیله چارتر مسافرگیری میکنند.