کد خبر: ۲۸۷۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶

روحانی تهران را به مقصد عشق‎آباد ترک کرد

رئیس جمهور به منظور دیدار دو جانبه یا رئیس جمهور ترکمنستان، تهران را به مقصد عشق آباد ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام حسن روحانی لحظاتی پیش با بدرقه علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تهران را به مقصد ترکمنستان ترک کرد.

رییس‌ جمهوری را در این سفر،  محمد نهاوندیان رییس‌ دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌ جمهور، وزیران خارجه ، راه و شهرسازی، دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی ، همراهی می کنند.

روحانی در این سفر دوروزه ضمن دیدار با رییس‌ جمهوری ترکمنستان و شرکت در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بازرگانان ایرانی و ترکمنستانی نیز دیدار و گفت وگو می کند.

همچنین در این سفر اسناد همکاری میان دو کشور امضا  و روسای جمهوری در حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی سخن خواهند گفت.

کاشت یک اصله نهال به نشانه دوستی دو ملت و شرکت در جمع تجار و بازرگانان ایرانی- ترکمنی از دیگر برنامه های رئیس جمهور در این سفر می باشد.

بنابراین گزارش، روحانی در فرودگاه مهرآباد و در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: گسترش روابط با کشورهای منطقه و بویژه همسایگان ، از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری سفر به ترکمنستان را پاسخی به دیدار همتای ترکمنستانی خود از تهران و دعوت وی برای دیدار رسمی از عشق آباد دانست و گفت: گسترش همکاریهای تهران با کشورهای منطقه آسیای میانه اهمیت زیادی دارد و ایران و ترکمنستان چهار محور جاده ای و ریلی متصل به یکدیگر دارند و با این وجود یکی از محورهای مذاکرات در این سفر، گفت و گو برای گسترش مسیرهای حمل و نقل میان دو کشور است.

روحانی با بیان اینکه برای گسترش و تقویت همکاریهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه، توسعه راههای ارتباطی اهمیت زیادی دارد، اظهارداشت: در این سفر مذاکراتی برای افزایش مبادلات و همکاریهای تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهیم داشت تا سطح تعاملات دو کشور در این عرصه ارتقاء یابد که جزئیات آن پس از نهایی شدن و امضای اسناد رسمی، اعلام خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به توانمندی های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه های مختلف از جمله پتروشیمی، ساخت سد نیروگاه و پل ، تصریح کرد: امروز تخصص و تجارب بسیار خوبی در این زمینه ها در کشور داریم و کار در سطح کشورهای پیشرفته انجام می شود و می توانیم این زمینه از همکاریها و تعاملات را نیز گسترش دهیم.

روحانی به تبادل برق و گاز میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تمایل داریم علاوه بر تبادل گاز و برق ، حجم مبادلات دو کشور در سایر عرصه ها نیز بیش از پیش افزایش یابد.

رییس جمهوری با اشاره به عضویت ترکمنستان در سازمان همکاریهای اسلامی و سازمان اکو و نیز قرارداشتن این کشور در همسایگی کشورمان در دریای خزر گفت: قطعا در این زمینه ها نیز با رییس جمهوری ترکمنستان گفت و گوهایی خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه امروز منطقه ما با معضل تروریسم و افراطی گری دست به گریبان است، افزود: در این دیدار درباره این مساله نیز گفت و گو می کنیم.

به گزارش مهر، رییس جمهوری با اشاره به اینکه در سفرهای خارجی خود بویژه به کشورهای همسایه دیدار با تجار و بازرگان دو کشور را به طور مستمر پیگیری کرده است، اظهارداشت: در این سفر نیز علاوه بر ملاقات های سیاسی ، دیداری با تجار و بازرگانان خواهیم داشت تا بیش از پیش روابط تجاری دو کشور ارتقا یابد و امیدواریم این سفر در این عرصه ها تاثیر گذار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین