کد خبر: ۲۸۷۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴

اظهارات لاریجانی درباره پیشرفت در مذاکرات هسته‌‌ای

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکراتی که در چند دور اخیر انجام شد، ما شاهد گام های رو به پیشی بودیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، علی لاریجانی افزود: بیش از آنکه نگاه کاسبکارانه به مذاکرات داشته باشیم، باید یک نگاه عاقلانه به مذاکرات را تبیین کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: این مسیر طی شود. 

** امیدوارم شرایط مصر متعادل شود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و مصر گفت: امیدوارم شرایط مصر شرایط متعادلی شود.

وی ادامه داد: مصر به عنوان کشوری بزرگ در جهان اسلام شناخته می شود که در آن نخبگانی بزرگ و قابل احترام وجود دارند.

لاریجانی افزود: ایران همیشه طالب این بود که با مصر ارتباط نزدیک داشته باشد و امیدوارم با بهبود شرایط داخلی مصر، همکاری های این کشور و ایران افزایش یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سفرش به قطر گفت: مجموعه مذاکرات با سران و مسوولان کشور قطر را سازنده می دانم.

وی اظهار امیدواری کرد گام های مثبتی در راستای توسعه روابط میان دو کشور برداشته شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید یونسی مشاور رییس جمهور بیان کرده که بغداد پایتخت ایران است منظورش چیست ، گفـت: بعید می دانم ترجمه درستی از صحبت های وی شده باشد.

وی افزود: نظام جمهوی اسلامی ایران برای همه کشورهای منطقه استقلال قائل است و ما به این نکته که هر کشوری باید بدون دخالت سایرین اداره شود به عنوان مبنا اعتقاد داریم.

رییس مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در 36 سال پس از پیروزی انقلاب به هیچ کشوری تجاوز نکرده اما برخی از کشورها از جمله عراق، به خاک ما تجاوز کرده و برخی از کشورهای منطقه نیز به آنها کمک کردند.

وی با اشاره به خطر وجود داعش گفت: ایران برای مقابله با داعش ، به عراق و همچنین کشورهای منطقه کمک کرد ؛ هر چند، کار اصلی بر دوش مردم این کشور بود. 

وی ادامه داد: اگر به عراق کمک نمی کردیم داعش به کشورهای منطقه نیز معترض می شد، اگر به آینده حملات داعش توجه شود، دیگر نوع سوال عوض می شود.

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش ایران در تحولات یمن گفت: ما در یمن نیرویی نداریم و تمامی این صحبت ها فضاسازی است.

وی اضافه کرد: این کشور نیز باید مشکل خود را به صورت داخلی و با مذاکره حل کند.

خبرنگاری از لاریجانی در این باره پرسید کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش دارند روابط خوبی با ایران داشته باشند اما موضوع یمن باعث بروز مشکلاتی شده است که نظر شما در این رابطه چیست؟

لاریجانی گفت: موضوعاتی که درباره یمن مطرح می شود باید از طریق روابط سیاسی داخلی این کشور مرتفع شود و ما نیرویی در این کشور نداریم.

خبرنگار دیگری نیز از لاریجانی در مورد بن بست در روابط ایران با کشورهای خلیج فارس به خصوص جزایر سه گانه پرسید که لاریجانی پاسخ داد: جزایر ایرانی که شما از آن یاد می کنید مساله ای نیست که روابط ایران و منطقه را متاثر کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر می بینید که سطح روابط ایران با امارات به طور مثال، به چه میزان است.

رییس مجلس یادآور شد: مشکل منطقه این است که عده ای در جاهای دیگر می آیند و اینجا را به هم می ریزند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید : آمریکا قصد دارد سیستم موشکی در خاورمیانه ایجاد کند، عکس العمل ایران چیست گفت: آمریکایی ها امکانات کمی در منطقه ندارند اما با این وجود، چه مشکلی را تاکنون حل کرده اند؟ آیا با این امکانات آمریکایی ها ، جنگ ها در منطقه کم شده و یا جریانات تروریستی کاهش یافته است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سازمان ملل و برخی کشورهای عربی تشکیلات انصارالله یمن را مردود دانسته اند و با توجه به تسلط آنها بر این کشور و کودتایشان، اجماع عربی میان کشورهای خلیج فارس و جامعه بین الملل ایجاد شده است، ایران چگونه به آنها کمک می کند گفت: فکر نمی کنم کشورهای عربی انصارلله را به رسمیت نشناسند چرا که آنها جزو مردم یمن هستند و با این گونه فتوا صادرکردن ها نمی توان مشکلات منطقه را حل کرد.

لاریجانی افزود: در مورد مسائل سیاسی باید از راه آن وارد شد، اصولاً فکر می کنم در اینگونه مسائل داشتن نگاه سلب و سفت و سخت امکانپذیر نیست و بی تردید مسئله یمن داخلی است.

وی ادامه داد: وارد کردن فشار از بیرون و متهم کردن یک طرف و حمایت از طرف دیگر دردی را دوا نمی کند و همگان باید کمک کنند تا این مسئله برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین