کد خبر: ۲۸۷۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

مجلس اعیان انگلیس: برای رابطه با ایران عزم جدی داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همکاریهای دو کشور می تواند در حل مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی نیز سودمند باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رئیس مجلس اعیان انگلیس گفت: عزم جدی داریم روابط خود را با ایران به عنوان مهمترین کشور خاورمیانه گسترش دهیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم بارونس دسوزا در دیدار هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در محل مجلس اعیان این کشور برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور هیئت پارلمانی ایران در لندن افزود: ایران کشوری بزرگ با فرهنگ و تمدن غنی است و من به فرهنگ و زبان فارسی بسیار علاقه مند هستم.

وی با ابراز امیدواری به اینکه با حضور هیئت پارلمانی ایران در انگلیس فصل جدیدی از مناسبات  دو کشور آغاز شود، افزود: جدا ازمناسبات میان  دولتها ، پارلمانهای دو کشورباید در توسعه مناسبات دو جانبه نقش موثرتری ایفا کنند.

رئیس مجلس اعیان انگلیس گفت: من مطمئن هستم دولت  نیز قصد دارد روابط خود را با تهران گسترش دهد.

بارونس دسوزا تبادل هیئت های پارلمانی را برای درک متقابل سودمند دانست و  توسعه روابط  علمی، آموزشی و فرهنگی میان دو کشور را زمینه های خوبی برای توسعه روابط دو جانبه توصیف کرد .

وی افزود: مجلس انگلیس برای عادی سازی و توسعه روابط از هیچ کاری فروگذاری نخواهد کرد .

رئیس مجلس اعیان انگلیس با بیان اینکه ما باید حلقه های دوستی میان دو کشور را مستحکم کنیم اظهارداشت: مجالس دو کشور در این باره می توانند نقش موثری ایفا و راه دست یابی به اهداف تعیین شده را هموارکنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در این نشست با اشاره به دیدارهایش با مقامات انگلیس نتایج آنها را مثبت و سازنده توصیف کرد.

عباسعلی منصوری آرانی با اشاره به تاریخ روابط دو کشور گفت: نباید در اختلافات گذشته بمانیم و ما می خواهیم با حفظ منافع ملی تلاش کنیم سوء تفاهمات موجود برطرف شود .

وی با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران افزود: باید با بهره گیری از وجوه مشترک اختلافات را حل و زمینه همکاریها را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همکاریهای دو کشور می تواند در حل مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی نیز سودمند باشد.

منصوری گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه  ذخایربزرگ معدنی و منابع غنی زیر زمینی دارد، جوانان تحصیل کرده و نیروی انسانی مستعد و ارزشمندی دارد که سرمایه اصلی آن است.

وی افزود: پتانسیل های کشور در این زمینه سبب شده است دانشگاههای معتبر دنیا از ظرفیت های آنان بهره مند شوند و با تبادل هیئت هایی در زمینه های علمی، آموزشی و پزشکی می توان فصل جدیدی از مناسبات و همکاری میان دو کشور را آغاز کرد.

هیئت پارلمانی ایران چهارشنبه شب همچنین با دکتر شمالی نماینده مقام معظم رهبری و رئیس مرکز اسلامی انگلیس در لندن دیدار و پیرامون  مسائل مورد علاقه از جمله وضعیت  مسلمانان در انگلیس گفتگو کرد.

گروه دوستی پارلمانی پنج نفری ایران و انگلیس بنا به دعوت همتایان انگلیسی خود یک شنبه وارد لندن شدند.

دیدار هیئت پارلمانی ایران با شماری از اعضای مجلس عوام و اعیان انگلیس

شماری از نمایندگان مجلس عوام و اعیان انگلیس در نشست مشترک با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگیس بر عزم جدی خود برای برقراری و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند .

عباسعلی منصوری آرانی رئیس هیات پارلمانی ایران متشکل از 5 نماینده عضو گروه دوستی پارلمانی با کشور انگلیس در این نشست با اشاره به مسائل روابط گذشته میان دو کشور آن را بزرگترین مانع برای توسعه مناسبات آینده دو کشور دانست و گفت : اگر چه  گذشته را نمی‌توان فراموش  یا تاریخ را پاک کرد، اما نمی‌خواهیم در گذشته متوقف شویم.

وی جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران را به ویژه در منطقه خاورمیانه انکار ناپذیر توصیف کرد و گفت: باید ضمن شناسایی ظرفیت‌های متقابل از نقش محوری ایران در حل  معادلات منطقه‌ای از جمله مبارزه واقعی با  با تروریسم حمایت شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اصول سیاست خارجی ایران را توسعه مناسبات دوستانه براساس اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر بیان کرد و افزود: به جز رژیم صهیونیستی، ایران می‌تواند با تمام کشورها بر اساس منافع مشترک واحترام متقابل رابطه داشته باشد  هر چند که رابطه با آمریکا نیز در حال حاضر جزو خطوط قرمز ما است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 با همراهی کشورهای غربی که موجب کشته و زخمی شدن هزاران انسان بی گناه شد گفت: غرب و آمریکا به بهانه‌های واهی و دروغین سلاحهای کشتار جمعی به عراق حمله کرد ولی هرگز نتوانست درستی ادعای خود را اثبات کند که این بزرگترین نقض حقوق بشر در تاریخ جدید منطقه است و مرتکبان باید روزی پاسخگوی این اشتباه تاریخی باشند.

در این نشست همچنین حمیدرضا عزیزی عضو دیگر گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس با اشاره به اینکه  روابط با کشورهای جهان برپایه سه اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت باید باشد، گفت:‌ نگاه کنونی غرب و انگلیس به ایران باید با نگاه آنها با قبل از انقلاب اسلامی متفاوت باشد و امروز رهبران و مردم ایران حاضر به پذیرش روابط با غرب و انگلیس براساس محاسبات دوره رژیم سابق نیستند.

عزیزی فارسانی همچنین با اشاره به اقدامات غرب در گذشته و حمایت از دیکتاتور سابق عراق در جنگ تحمیلی برضد ایران گفت: مردم ایران این واقعیت را هرگز نمی‌توانند فراموش کنند اما در عین حال ما خواهان مناسباتی نزدیک و مبتنی بر احترام و منافع متقابل هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب برضدایران گفت: آیا تحریم دارویی علیه بیماران سرطانی در ایران و تحریم قطعات هواپیمای مسافربری، نقض حقوق بشر نیست؟

عزیزی همچنین افزود: باید به قوانین و مقررات هر کشوری احترام گذاشت اما شاهد بوده‌ایم که غرب با بهانه حقوق بشر سیاست یک بام و دو هوا را اجرا می کند .

در این نشست همچنین حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما از غرب این است که واقعیات ایران جدید را درک کند و به قدرت و اعتبار ایران در منطقه و جهان احترام بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی  گفت: دولت انگلیس باید برخی از رفتار های خصمانه علیه ما را که به دنبال همراهی با سیاست های آمریکا صورت می گیرد کنار بگذارد و حساب خود را از این کشو جدا کند تا به تدریج زمینه اعتماد روابط ایجاد گردد.

همچنین آقای عباس قائد رحمت عضو دیگر گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس  با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب روابط ایران و انگلیس گفت: مردم ایران براساس روابط گذشته برای مناسبات آینده خود تصمیم می‌گیرند اما ما می‌توانیم گذشته را اصلاح کنیم و این روابط را براساس منافع مشترک و با توجه به واقعیات تاریخی پیگیری کنیم.

وی گفت: ملت ایران به دنبال استیفای حقوق خود در تمام زمینه‌ها از جمله برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

قائید رحمت نیز در این جلسه گفت: آیا کشورهای که دارای کلاهک هسته ای هستند و سلاح هسته ای تولید می کنند و از آن استفاده می کنند می توانند مدعی حقوق بشر و ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای باشند.

در این نشست آقای شکرخدا موسوی دیگر نماینده عضو این گروه نیز گفت: ایران در همه ادوار در منطقه نقش محوری داشته و در استقرار امنیت در منطقه اقدامات مهم و سازنده‌ای انجام داده است.

موسوی با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم افزود: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که عملاً با طالبان والقاعده  جنگید و هزینه‌های مادی و انسانی بسیاری را متحمل شد و در واقع هزینه امنیت خاورمیانه را ما پرداختیم اما متاسفانه قدرت‌های غربی به جایگاه ایران احترام نگذاشتند و با طرح پاره‌ای موارد بی‌اساس و موهوم موجبات بی‌اعتمادی ملت ایران را فراهم ساختند.

وی در عین حال تاکید کرد: باید از فرصت کنونی برای بهبود مناسبات استفاده کرد.

در این نشست شماری از نمایندگان دو مجلس اعیان و عوام انگلیس نیز ضمن با اهمیت توصیف کردن  سفر هیات ایرانی در مقطع کنونی به انگلیس به اراده کشور متبوع خود برای توسعه ی مناسبات نزدیک با ایران در همه زمینه ها تاکید کردند.

یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس در این ارتباط گفت: ما از گذشته روابط دو کشور اطلاع داریم و آن را انکار نمی کنیم ولی نمی خواهیم در گذشته متوقف شده بمانیم.

وی انجام گفتگوهای صریح و دوستانه میان دو کشور بویژه گفتگوهای پارلمانی بین مجالس دو کشور و نمایندگان بین دو ملت را مفید و سازنده خواند.

در این نشست جک استرا عضو مجلس عوام و وزیر خارجه اسبق  انگلیس که اداره جلسه را به عهده داشت گفت: ما سه هدف را در حال حاضر پیگیری می کنیم یکی پیشبرد روابط دو جانبه، دیگری همکاری در موضوعات منطقه ای و بین المللی و یکی هم ایجاد زمینه ای برای همکاری بین مجالس دو کشور.

جک استرا با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در این نشست افزود: نمایندگان مجلس انگلیس به شدت مشتاق افزایش تعاملات با ایران بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

لرد نیکلاس نماینده مجلس اعیان انگلیس نیز در این نشست گفت: ما دوست داریم با ایران همکاری کنیم باید گذشته را رها و با ابتکارات جدید زمینه های گسترش روابط را پیدا کرد .

وی همچنین افزود: باید بنشینیم و با یکدیگر گفتگو کنیم و گفتگوها مطمئنا می تواند در گسترش روابط راهگشا باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین