کد خبر: ۲۸۷۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

یونسی: به تمامیت ارضی عراق احترام می گذاریم

مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز مردم عراق وارد عمل شدند و آنها هستند که با داعش مبارزه می کنند و جمهوری اسلامی در حدی که درعراق احتیاج به مشورت دارند، و یا احیانا اگر به سلاحی نیاز داشتند که دیگران در اختیار آنان نمی گذارند، آن سلاح و مشورت را در اختیار آنان می گذارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مشاور و دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت ها تاکید کرد: ایران به هیچ وجه درصدد مخدوش شدن تمامیت ارضی، استقلال کشورها و به ویژه عراق و یا دخالت در امور دولت های منطقه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی در گفتگو با شبکه خبری العالم با بیان اینکه، ایران هیچ گاه به دنبال توسعه طلبی و تجاوز و تعدی و جنگ طلبی نبوده است، اظهار داشت: امروز هم ایران به فکر هیچ جنگ و تعدی نیست، و همانطور که رئیس جمهوری ما گفت، ما اگر لازم باشد دفاع کنیم با قدرت دفاع می کنیم ولی هیچوقت به فکر توسعه طلبی نیستیم و مرزهای منطقه قانونی است و ما به تمامیت ارضی و استقلال همه کشورها احترام می گذاریم، و هرگز به فکر دخالت در کشورهای منطقه نیستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ابراز نگرانی برخی کشورهای منطقه از کمکهای ایران به عراق و ادعای آنان در خصوص تبدیل شدن این کمکها به توسعه نفوذ ایران در منطقه، گفت: این بیان جدید از ایران هراسی را اسرائیل در منطقه به راه انداخته است که کشورهای منطقه به جای آنکه از اسرائیل و بمب اتم این رژیم و توسعه اشغالگریهای آن و گسترش تروریسم نگران باشند، نگران این موضوع هستند که چرا در ایران ناامنی نیست، چرا در ایران ثبات و امنیت است و چرا ایران حاضر است به همه کشورهای منطقه کمک کند.

مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما تنها کشوری هستیم که به آن جنگ تحمیل شد و همه کشورها منطقه، یعنی همین کشورهایی که در منطقه اظهار نگرانی می کنند، به کمک صدام رفتند، ولی ایران توانست آن شرارت را خاموش کند و آن جنگ را به نفع خودش تمام کند.

* ایران با کشورهای همسایه وحدت فرهنگی ، تاریخی و تمدنی دارد

وی درباره مسائل مطرح شده در رسانه ها به نقل از او در خصوص روابط ایران و عراق و وحدت و مشترکات دو کشور، بیان کرد: نه فقط ایران و عراق، بلکه ایران و افغانستان، ایران و آذربایجان و ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وحدت فرهنگی، تاریخی و تمدنی دارد، ما معتقدیم که این کشورها در منطقه با اتحاد و نزدیک شدن و همکاری و هماهنگی می توانند در مقابله توسعه طلبی کشورهای خارج از منطقه مقابله کنند؛ این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر کشورها نیست.

مشاور رئیس جمهوری افزود: آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می تواند جایگزین امپراتوری های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است.

یونسی تاکید کرد: امروز ایران و عراق که بیشترین قرابت فرهنگی و هماهنگی مذهبی و دینی را دارند، و کشورهای آذربایجان و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، افغانستان، تاجیکستان و شبه قاره؛ از هماهنگی و شباهت فرهنگی و وحدت تاریخی و تمدنی خود باید برای توسعه کشورهای منطقه و حفظ وحدت و مقابله با دشمنان خارجی استفاده کنند.

یونسی وجود تروریستها در عراق و سوریه را تهدیدی جدی برای همه کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: امروز عراق و فردا ممکن است عربستان باشد.

* با مهار نشدن تروریست ها، شرارت دامن همه کشورها را می گیرد

حجت الاسلام یونسی ادامه داد: امروز عراق و سوریه درگیر این هستند، و اگر چنانچه این شرارت امروز مهار نشود حتما همه کشورهای منطقه را درگیر خواهد کرد.

مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز مردم عراق وارد عمل شدند و آنها هستند که با داعش مبارزه می کنند و جمهوری اسلامی در حدی که درعراق احتیاج به مشورت دارند، و یا احیانا اگر به سلاحی نیاز داشتند که دیگران در اختیار آنان نمی گذارند، آن سلاح و مشورت را در اختیار آنان می گذارد.

یونسی تأکید کرد: درحالی که کشورهای غربی و منطقه شعار می دهند و در عمل هیچ کاری نمی کنند، ایران در حال مشورت و ارائه کمکهای تسلیحاتی درحد سلاح های جزئی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین