کد خبر: ۲۸۷۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

اقتصاد ام ای تی و استنفورد به اندازه چند کشور؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دو دانشگاه استنفورد و MIT از منظر اقتصادی جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: دانشگاه استنفورد بر اساس آمار منابع معتبر تا به امروز 5 میلیون و 400هزار شغل ، 39 هزار و900 شرکت و 30 هزار موسسه غیر انتفاعی با اقتصاد 2700 میلیارد دلاری و دانشگاه MIT با اقتصاد 2 هزار میلیارد دلاری تا به امروز 3 میلیون شغل و 25 هزار و 800 شرکت تاسیس کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حميد ميرزاده در همایش سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه كه توسط مركز پژوهش هاي مجلس و با حضور وزراي علوم، ارتباطات و معاون علم و فن آوري رييس جمهور برگزار شد با انتقاد از میزان تخصیص اعتبارات بخش پژوهش در سال های گذشته، گفت: در سال های گذشته سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی تنها 36 صدم درصد بود، عددی که بر اساس برنامه ها باید 3 درصد باشد و با ادامه چنین روندی، نه تنها اهداف اسناد بالادستی تحقق نخواهد یافت بلکه کشورهای همسایه نیز از ایران سبقت خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد با بيان اينكه با ابلاغ سند توسعه علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب، وظیفه سنگینی بر عهده دانشگاه ها گذاشته شده است گفت: تا قبل از انقلاب جایگاه ایران در پژوهش های علمی جایگاه بسیار نامطلوبی بود و کشور ما در رتبه بندی میان کشورها در جایگاه نامناسبی قرار داشت، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به تاکید و اهمیت امر پژوهش تلاش های ستودنی در این زمینه انجام شد و نتیجه همه آن تلاش ها کسب مقام شامخ در بسیاری از علوم از سوی دانشمندان ایرانی است.

ایران رتبه 17 پژوهش را در جهان از آن خود کرده است

دکتر میرزاده در تشریح جایگاه علمی ایران گفت: هم اکنون براساس گزارش منابع معتبری مانند SCOPUS  جایگاه ایران در زمینه پژوهش هفدهم و بر اساس WOS بیستم است همچنین ایران در برخی از رشته ها وارد پوسته نخست علمی جهان شده که بی شک این دستاورد یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و از نشانه هاي كارآمدي نظام است.

رييس دانشگاه آزاد اظهار داشت: رتبه ایران در جهان در زمینه ارجاع به مستندات علمی 42، در زمینه ثبت اختراعات بین المللی 47، نوآوری 50 و سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی 39 و فضای کسب و کار 132 است.
وی با بیان اینکه کشورهای توسعه يافته 3 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی خود را به امر پژوهش اختصاص می دهند ، تصریح کرد: حتی در منطقه نیز که بر اساس چشم انداز بیست ساله و تا پایان سال 1404 می بایست جایگاه نخست را در میان تمامی آنها از آن خود کنیم، کشورهایی مانند ترکیه، قطر و حتی رژیم نامشروع صهیونیستی رقم بسیار بالاتری را از تولید ناخالص ملی خود به امر پژوهش در قیاس با ایران اختصاص می دهند.

در دولت قبل از 3 درصد سهم پژوهش تنها 36 صدم درصد تخصیص یافته است

وی با بیان اینکه تحقق 50 درصد از تولید ناخالص ملی از اقتصاد دانش بنیان یکی از اهداف مهم سند توسعه علم و فنآوری ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري است، گفت: با رشد 7 و یا 8 درصدی به صورت سالانه تا سال 1404 تولید ناخالص ملی کشور به حدود 1000 میلیارد دلار خواهد رسید که بر اساس این سند 500 میلیارد دلار آن باید از اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

دکتر میرزاده تاکید کرد: متاسفانه در سالهای گذشته غفلت های بزرگی در این زمینه انجام شده و مهمترین سند آن تحقق 36 صدم درصد اختصاص امر پژوهش از تولید ناخالص ملی است که می بایست 3 درصد باشد.
وی با بیان اینکه با این وضعیت نمی توانیم کشورهای دیگر منطقه را پشت سر بگذاریم، گفت: وقتی در سه سال با اختصاص تنها نیم درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش در رسیدن به اهداف اسناد بالادستی نظام به مشکل برمی خوریم.

رئیس دانشگاه ازاد تاکید کرد: تنها راه مقابله با تحریم های ظالمانه و پیشرفت و عزت مندی ایران اسلامی، توسعه پژوهش در کشور است و تنها با پیوند پژوهش به صنعت می توانیم بازارها را به تسخیر در بیاوریم.

میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی بی توجهی ها به مصوبات مجلس گفت: چرا باید مصوبات مجلس تنها بر روی کاغذ بماند و امکان اجرا نداشته باشد؟ بر اساس برخی آمارها از سهم 3 درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی، تنها 36 صدم درصد اختصاص یافته است که این امر نگران کننده است.

وي در ادامه با تشریح فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه پژوهش گفت: اقدامات بسیار خوبی در یک سال و نیم گذشته در این راستا انجام شده که مهمترین آن توسعه تحصیلات تکمیلی است زیرا معتقدیم پژوهش و استمرار شتاب علمی کشور که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است تنها با تحصیلات تکمیلی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: پیش شرط توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز آماده کردن زیر ساختها بوده که در یک سال و نیم گذشته اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است که مهمترین آن تقویت هیات علمی این دانشگاه است فعالیتی که همچنان در سالهای آینده تداوم خواهد داشت و با استخدام سالانه 5 هزار عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه و مجموع 20 هزار نفر تا پایان سال 96، تحولی چشمگیر و قابل ستایش در این نهاد علمی و پژوهشی کشور ایجاد خواهد شد.

وي ادامه داد: نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد جهانی به واقعیتی انکار ناپذیر در دنیای امروز تبدیل شده است که نمونه بارز آن فعالیت های دانشگاه های استنفورد و MIT در این زمینه است.

وی با بیان اینکه به طور مثال دو دانشگاه استنفورد و MIT از منظر اقتصادی جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: دانشگاه استنفورد بر اساس آمار منابع معتبر تا به امروز 5 میلیون و 400هزار شغل ، 39 هزار و900 شرکت و 30 هزار موسسه غیر انتفاعی ایجاد کرده و نتیجه آن شکل گیری اقتصاد 2700 میلیارد دلاری برای این دانشگاه است.

وي ادامه داد: دانشگاه MIT نیز با اقتصاد 2 هزار میلیارد دلاری تا به امروز 3 میلیون شغل و 25 هزار و 800 شرکت تاسیس کرده است.

به گزارش انتخاب، اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي  به دولتی بودن امر پژوهش در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از علل كم توجهي به پژوهش در كشور وابستگي به درآمد نفت است هرچند نباید برای امر پژوهش صرفا به دولت متکی بود، چرا که تحقیقات صرفا دولتی منجر به این می شود که نتایج بسیاری از پژوهش ها به دلیل عدم تطابق با نیازهای کشور بر روی کاغذ باقی می ماند در حالی که فرایندها در کشورهای توسعه يافته دقیقا معکوس این است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین