کد خبر: ۲۸۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۸

۱۰ بازی ويديويی که دنيا را تغيير دادند

ليست بازي هايي که دنيا و آينده صنعت سرگرمي را تغيير دادند بسيار بسيار کوتاه تر است. شايد کمتر از ۲۰ عنوان را بتوان در اين ليست گنجاند و از تاثيرات شگرفشان روي صنعت ويديوگيم گفت. در مطلب پيش رو، ۱۰ بازي را انتخاب کرده ايم و مي خواهيم براي تان بگوييم چرا اين عناوين قادر به ايجاد تغييري بزرگ بودند و صنعت بازي را به شکلي که اکنون مي بينيم در آورده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اگر چه بازي هاي ويديويي تقريبا حوالي ۵۰ سال سن دارند، اما مي توان آن را پديده اي جديد دانست که هر روز بر زندگي افراد بسياري تاثير مي گذارد. در طول اين نيم قرني که مدياي جديد خلق شده، هزاران بازي جذاب منتشر شده که ارزش امتحان کردن و بازي کردن را داشته اند و مي توان ليستي چند صد تايي از بازي هايي نوشت که تجربه شان بسيار اثر گذار بوده است.

اما، ليست بازي هايي که دنيا و آينده صنعت سرگرمي را تغيير دادند بسيار بسيار کوتاه تر است. شايد کمتر از ۲۰ عنوان را بتوان در اين ليست گنجاند و از تاثيرات شگرفشان روي صنعت ويديوگيم گفت. در مطلب پيش رو، ۱۰ بازي را انتخاب کرده ايم و مي خواهيم براي تان بگوييم چرا اين عناوين قادر به ايجاد تغييري بزرگ بودند و صنعت بازي را به شکلي که اکنون مي بينيم در آورده اند.

Spacewar! – 1962
البته، SpaceWar! اولين بازي ويديويي تاريخ نيست و به اين علت آن را در ليست قرار نداده ايم اما اين عنوان براي اولين بار، وظيفه اين مديوم را به ما فهماند. اين بازي اصيل بود و بسياري از استانداردهاي کنوني دنياي بازي را رقم زد.

بازي Spasewar! براي PDP-1 طراحي شده بود و دو بازيکن مي توانستند کنترل سفينه هاي فضايي شان را به عهده بگيرند و با يکديگر به نبرد بپردازند. گيم پلي چيز خاصي نداشت که آن را انقلابي بدانيم اما به طرز شايسته اي، اولين بازي ويديويي تاريخ بود.

Pong – 1972
پنگ يکي از اولين بازي هاي آرکيدي بود که توليد شد و توانست موفقيتي عظيم به دست آورد. پس از اينکه يکي از دستگاه هاي پنگ مورد آزمايش قرار گرفت و مردم دورش جمع شدند، سازندگان با محبوبيت آن پي بردند و هزاران مدل در سراسر جهان پخش کردند. چند سال بعد، نسخه خانگي آن ساخته شد تا افراد بيشتري در تمام اوقات و با فراغ بال بتوانند به انجام بازي دونفره بپردازند.

پنگ يک بازي بسيار ساده است که دو بازيکن در دو سمت تصوير، کنترل بلوکي سفيد رنگ (مثلا راکت) را بر عهده دارند و بايد تا در توان دارند توپ را به سمت حريف پرتاب کنند. اگر طرف مقابل نتواند توپ را دريافت کند، يک امتياز مثبت ثبت مي شود. شايد الان چندان سرگرم کننده نباشد اما در سال ۱۹۷۲، فوق العاده تفريح جذابي بود.

Space Invaders – 1978
اين يکي را همه ما در فرم ها و قالب هاي متنوع بازي کرده ايم و مي دانيم که هدف در آن چيست. نسخه اصلي Space Invader ساختاري مستحکم و جذاب داشت، به حدي که مردم از شدت و حدت استرس کنترلرهاي شان را مي شکستند. افکت صدا، موسيقي هاي پس زمينه و گيم پلي در کنار هم ترکيبي فوق العاده به وجود آوردند.

شايد حالا اثري از Space Invaders و کلوني هايش در جريان اصلي اين روزهاي بازي هاي ويديويي نباشد اما در زمان خود، فوق العاده بازي تاثير گذاري بود و جمعيت بسياري از داشتن چنين سرگرمي جذابي روي تلويزيون هاي شان به خود مي باليدند. بازي سازهاي بسياري از Space Invaders براي ساخت عناوين خود الهام گرفتند که شيگريو مياموتو، پدر بازي هاي ويديويي مدرن يکي از آن هاست.

Tetris – 1984
تتريس يکي از محبوب ترين بازي هاي تاريخ بود که هر کسي مي توانست آن را بازي کند اما آنقدر سخت بود که براي حرفه اي شدن در آن بايد ساعت ها زمان مي گذاشتيد. هنوز هم چنين است، فرم هاي مختلفي از تتريس هنوز هم توسط مردم بازي مي شود و اين نشان دهنده اهميت بالاي يک بازي ويديويي است که طي ۳۰ سال، همچنان محبوب باقي مانده.

تتريس اصلي، روي هر کنسول دستي گيم بوي که توسط نينتندو فروخته مي شد قرار داشت و همين مسئله سبب شد بيش از پيش اين عنوان شناخته شود. شايد بتوان گفت تتريس يکي از عناوين قديمي است که با همان ساختار اوليه اش، هنوز هم طرفداران بي شماري دارد.

Super Mario Bros. – 1985
ماريو، آه. ماريوي دوست داشتني.

محال است که گيمر باشيد و Super Mario Bros. سال ۱۹۸۵ را بازي نکرده باشيد. در واقع از همين نقطه بود که سفر طولاني ماريو تا به امروز آغاز شد. سري ماريو با ده ها نسخه فرعي و اصلي، حالا پرفروش ترين سري بازي تاريخ است و حتي امروز، پس از گذشت ۳۰ سال، همچنان با قدرت تمام مي تازد، به حدي که مي تواند در کنار عناوين برتري چون The Last of Us و Grand Theft Auto V، در ليست برترين بازي هاي سال باشد.

شيگريو مياموتو و نوابغ نينتندو محصولي توليد کردند که بعدها سبب شد نينتندو قدرت پيدا کرده و به يکي از برترين ناشرين بازي هاي ويديويي تاريخ تبديل شود، سبک پلتفرمرها رشد پيدا کند و صدها و شايد هزاران بازي با تاثير پذيري از آن ساخته شود.

بازي Super Mario Bros. توانست ۳ دهه لقب پرفروش ترين بازي تاريخ را يدک بکشد تا اينکه Wii Sports، محصول ديگر مياموتو و نينتندو، به بازار آمد. اين نشان مي دهد که پس از گذشت اين همه سال، تنها خود نينتندو است که مي تواند رکوردهاي پيشين اش را شکسته و آن ها را بهبود بخشد.

Doom – 1993
بازي DOOM را نمي توان اولين بازي اول شخص تاريخ نامگذاري کرد، چرا که Wolf 3D پيش از آن توسط id Software ساخته شده بود و اين مکانيک پيش از سال ۹۳ به کار رفته بود اما تاثيري که DOOM در صنعت بازي داشت، غير قابل انکار است.

شايد اگر DOOM نبود و جان کارمک و جان رومرو اين بازي را نمي ساختند، الان Call of Duty نداشتيم که بخواهد جيب مردم را هر ساله خالي کند. سبک شوتر اول شخص امروزه يکي از حائز اهميت ترين سبک هاست و هيلو و Half-Life پس از DOOM توانستند بززگ ترين تغييرات در اين سبک را ايجاد کنند.

خوشبختانه DOOM هنوز زنده است و احتمالا تا چند ماه ديگر بتوانيم آخرين نسخه از اين عنوان را تجربه کنيم. شايد به شکوه گذشته نباشد اما به هر حال DOOM است ديگر، در هر شرايطي دوستش داريم.

Final Fantasy VII – 1997
بازي Final Fantasy VII اولين عنوان در سري فاينال فانتزي بود که از گرافيک ۳ بعدي بهره مي برد و براي اروپا هم عرضه مي شد. هفتمين نسخه از سري فاينال فانتزي يکي از محبوب ترين نقش آفريني هاي ژاپني تاريخ به حساب مي آيد که مقبوليت بسيار بالايي در غرب هم پيدا کرد و غير ژاپني ها را هم به اين سري علاقه مند نمود.

اين بازي حتي امروز هم شديدا دوست داشتني است و مي توانيد با مراجعه به صفحه استيم اين بازي، آن را خريداري کرده و بازي کنيد. بايد توجه داشته باشيد که مکانيک بسياري از نقش آفريني هاي غربي و شرقي، الگويي از فاينال فانتزي ۷ است.

World of Warcraft – 2004
بازي World of Warcraft چهارمين عنوان از سري وارکرفت بود و بدون هيچ ترديدي، اولين MMORPG تاريخ. اين عنوان، توانست ميليون ها بازيکن را از سراسر جهان گرد هم آورد و مجبورشان کند که براي انجام اين بازي ده ها دلار بپردازند.

ده ها توسعه دهنده پس از موفقيت World of Warcraft به ساخت بازي در اين ژانر پرداختند اما يکي پس از ديگري شکست خوردند. به جرات مي توان گفت که حداقل تا سال ۲۰۱۰، هيچ عنواني وجود نداشت که بتواند پاياپاي با اين عنوان رقابت کند و WoW يکه تازي مي کرد. دنياي اين بازي به قدري بزرگ و عظيم است که حتي همين حالا هم بسياري از عاشقان دنياي وارکرفت مي توانند وارد آن شده و ماه ها در آن بمانند.

Angry Birds – 2009
انگري بردز شايد به تنهايي بازي خاصي نباشد و پيچيدگي آنچناني نداشته باشد اما از يک منظر فوق العاده اثر گذار بود و توانست آينده اي براي بازي هاي موبايل به وجود آورد. حالا پس از گذشت ۶ سال، به جايي رسيده ايم که جمعيت گيمرهاي کره زمين به تعداد اسمارت فون ها و تبلت هايي است که به مردم فروخته مي شود.

همه ما دوره اي کوتاه را در اعتياد به انگري بردز به سر برده ايم و مي دانيد که در مورد چه چيزي سخن مي گوييم. حقيقت اين است که انگري بردز توانست اين تفکر را جا بيندازد که بازي هاي ويديويي مي توانند در بستر موبايل فوق العاده درآمدزا باشند.

Minecraft – 2011
ماينکرفت را هر کسي نمي پسندد اما اگر در گرداب آن بيفتيد، اين بهترين چيزي است که مي تواند زمان شما را پر کند. از کودکان گرفته تا بزرگسالان، همه مي توانند عاشق ماينکرفت باشند، اين بازي درجه سني ندارد. پيش از اينکه ماينکرفت براي تمامي پلتفرم هاي ممکن عرضه شود، يک بازي مستقل محسوب مي شد که تنها براي پي سي ساخته شده بود.

بدون هيچ هدف خاصي، ماينکرفت تلاش مي کند تا حس آزادي را به بازيکن هديه کند. هر گيمر با توجه به نوعي که مي پسندد، مي تواند در محيط بچرخد، بسازد و يا حتي از دست موجودات عجيب و غريب فرار کند. هر حالتي که دوست داشته باشيد امکان پذير است.

ماينکرفت قوانين بازي هاي ويديويي را تغيير داد و مي توان آن را آخرين نمونه تاثير گذار در اين صنعت دانست.

در نهايت…
از Half-Life و Call of Duty گرفته تا Shadow of the Colossus مي توانند در بين بازي هايي که دنياي سرگرمي را تغيير دادند قرار بگيرند. اين ليست تنها به ۱۰ بازي محدود شده اما اگر از نگاه شما عناويني بودند که تاثيرشان روي صنعت بازي هاي ويديويي غير قابل انکار است، در قسمت نظرات آن ها را با ما در ميان بگذاريد.

منبع: ديجياتو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین