کد خبر: ۲۸۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۹

نویسنده مشهور بریتانیایی درگذشت+عکس

تری پرچت که نگارش بیش از ۷۰ رمان را در کارنامه دارد، هشت سال بعد از اینکه فهمید آلزایمر دارد و در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سر تری پرَچِت نویسنده‌ای که میلیون‌ها کتاب‌خوان را به سفری دیوانه‌وار به جهان «Discworld» برد، در سن ۶۶ سالگی درگذشت. خبر فوت او هم مثل دیگر خبرهایی که در حساب توییتر او قرار می‌گرفتند، بسیاری غیرعادی اعلام شد؛ مرگ، که یکی از شخصیت‌های او در رمان‌هایش است، خبر درگذشت او را در مجموعه‌ای از توییت‌های پشت سر هم اعلام کرد.

اولین توییت می‌گفت: بالاخره، سر تری، باید با یکدیگر راه برویم. و بعد از آن نیز توییتی به این شرح منتشر شد: تری بازوی مرگ را گرفت و دنبال او داخل در شد و زیر شب بی‌پایان به صحرای سیاه رفت.


لری فین‌لِی ناشر پرچت از او تجلیل کرد و گفت: در بیش از ۷۰ کتاب، تری سیاره زمین را طوری غنی کرد که افراد کمی پیش از او این کار را کرده بودند. همانطور که تمام کسانی که آثارش را خوانده‌اند می‌دانند، «Discworld» وسیله او برای هجو این دنیا بود و او این کار را خارق‌العاده و با مهارت بالا، شوخ‌طبعی فوق‌العاده و نوآوری متداوم انجام داد.
 


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، پرچت مبتلا شدنش به اولین علایم بیماری آلزایمر را در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد. او اوایل امسال از یک فستیوال برنامه‌ریزی‌شده تابستانی کناره‌گیری کرد و گفت بیماری‌اش بالاخره دارد واقعا گریبان‌گیرش می‌شود.

پرچت که تا به حال بیش از ۷۵ میلیون نسخه از کتاب‌هایش را در سراسر جهان به فروش رسانده است، بعد از انتشار اولین رمان «Discworld» تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نویسندگان بریتانیا شد. این رمان که «رنگ جادو» نام داشت در سال ۱۹۸۳ وارد بازار شد. چهلمین رمان از همین مجموعه هم سال گذشته با عنوان «پرورش بخار» منتشر شد و پرچت آثار اخیرش را با نرم‌افزارهای تشخیص صدا به پایان رساند. او اخیرا با استیون بکستر نویسنده داستان‌های علمی تخیلی در مجموعه رمان‌های «زمین طولانی» همکاری کرد که چهارمین کتاب از این مجموعه با عنوان «آرمان شهر طولانی» قرار است در فصل تابستان منتشر شود.

انتشار خبر مرگ او باعث به وجود آمدن موجی از تسلیت‌ها از سراسر جهان شد.

دیوید کامرون در توییتر نوشت: از شنیدن خبر درگذشت سر تری پرچت ناراحت شدم، کتاب‌های او تصورات میلیون‌ها نفر را برافروخت و خود او هم بدون ترس، برای آگاهی مردم از بیماری جنون کمپین به راه انداخت. نیل گیمن نویسنده هم که از دوستان و همکاران پرچت بود در توییتر نوشت: خیلی دلم برات تنگ میشه تری. مارگارت آتوود نویسنده کانادایی برنده جایزه بوکر هم نوشت: از شنیدن خبر فوت تری پرچت خیلی ناراحت شدم. من شدیدا از کتاب‌های بازیگوش و هوشمند «Discworld» او لذت می‌برم.

پرچت در سال ۲۰۰۹ به خاطر خدماتش به ادبیات لقب شوالیه را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰ هم جایزه یک عمر تلاش حرفه‌ای جهان فانتزی را به خود اختصاص داد. اما از نظر گیمن، هیچ افتخاری نمی‌تواند برای تلاش‌های سال‌های مدید او کافی باشد. او نوشت: در حالیکه تری خیلی زود وارد تاریکی شد، من هم می‌بینم که عصبانی هستم. از فقدان دوستم عصبانی هستم و با خود فکر می‌کنم که اگر تری بود با این عصبانیت چه کار می‌کرد؟ بعد قلمم را بر می‌دارم و شروع می‌کنم به نوشتن.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین