کد خبر: ۲۸۸۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

ضرورت برخورد با خودسرها

به نوشته سایت خبری فرارو ،برای قضاوت زود است. این پاسخی است که یک نماینده مجلس در خصوص عملکرد دستگاه های امنیتی و انتظامی در برابر گروه های خودسر می دهد! سوال اینجاست خودسر ها چقدر دیگر باید اقدام به خشونت کنند و این داستان تکرار شود تا بتوان در خصوص آن قضاوت کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هفته گذشته در شیراز علی مطهری مورد حمله نیروهای خودسر قرار گرفت و از جهات مختلف حائز اهمیت بود. یکی از این موارد تکرار داستان خودسر ها است. نخستین سوالی که بعد از انتشار خبر حمله به یک نماینده مجلس به ذهن می رسد این است که کی باید شاهد اتفاقاتی از این دست که مصداق «خشونت سیاسی» است، باشیم؟ 

سوال مهم تر دیگر این است که چرا تا کنون با این افراد خودسر برخورد نشده است؟ یا اگر برخوردی بوده چرا ثمر بخش نبوده و البته به درستی به اطلاع عموم نرسیده است؟ 

به هر حال به نظر می رسد گروه هایی در کشور فکر می کنند با اعمال خشونت و رواج قانون گریزی می توانند به اهداف خود دست یابند اما همین گروه ها متوجه نیستند که ادامه این رفتار از سوی آن ها دلیلی بر بی نتیجه بودن اقدامات گذشته شان است. 

اتفاق اخیر بهانه خوبی است تا مسئولان ارشد نظام بار دیگر با تاکید بر مفاهیم و ارزشهایی همچون مردم سالاری، مشارکت مردم در توسعه و سیاست، آزادی و قانونمندی و... به تندروها نشان دهند که فضای سیاسی جمهوری اسلامی ایران جایی برای افزایش خشونت نیست و مردم اجازه نخواهند داد که هیچ کس – به ویژه اگر وکیل آن ها در مجلس باشد – به خاطر بیان مواضع و افکار خود مورد اعمال فشار قرار گرفته و از ابتدایی ترین حقوق شهروندی که همان امنیت است بی بهره ماند. 

مشکل اینجاست که این تاکیدات به قدر کافی قوی نیست و عده ایی با محکوم کردن فرد مورد حمله قرار گرفته، دست متجاوزان را باز تر می کنند. این گروه نسبت به نقش نخبگان دانشگاهی و مذهبی در رواج یا برچیده شدن یک رفتار بی تفاوت اند. برخی از رسانه ها نیز در مواردی مانند این به جای توجه به پیامدهای گسترش این شیوه در کشور به فکر منافع گروهی و جناح بندی های سیاسی می افتند و در عین بی انصافی حکم صادر می کنند. 

نکته قابل تامل دیگر واکنش مجلسی ها است. واکنشی که به سکوت نمایندگان استان فارس و دیگران ختم نمی شود و شاهدیم که روح الله حسینیان نماینده اصولگرای تهران در نطق میان دستور حتی موضع گیری علی لاریجانی در این خصوص را مورد نقد قرار می دهد! گروهی دیگر نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اگرچه نمی توانند خودسری ها را محکوم نکنند اما از این فرصت برای انتقاد به علی مطهری و مواضع او نیز نمی گذرند! 

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فرارو ضمن محکوم کردن اتفاقی که برای علی مطهری در شیراز افتاد، گفت: نباید کسانی به خود اجازه دهند که دست به اقدامات هنجارشکنانه مانند این زنند. 

وی افزود: اگرچه لازم است که آقای مطهری بیشتر متوجه صحبت ها و موضع گیری های خود باشد اما این دلیل خوبی نیست برای توجیه این اقدامات نیست. اگر کسی متخلف باشد و مرتکب جرم شود نیز فردی که ضابط قضایی نیست اجازه اقدامات خودسرانه ندارد حتی ضابط قضایی نیز غیر از موارد خاص – مثلا در هنگام فرار – اجازه زدن مجرم را ندارد. به همین خاطر اتفاقی که برای علی مطهری افتاد را مانند اتفاقی که برای آنجانباز کرمانی افتاد و یا اسید پاشی در اصفهان به شدت محکوم می کنیم. 

نماینده اراک در پاسخ به این پرسش که روش مقابله با این اقدامات که به نظر می رسد در کشور ما معمول شده چیست، نیز گفت: اولا باید مسئولان در رفتار و گفتار خود دقت کنند تا بیان برخی مسایل بخشی از جامعه را نرنجانند. دوما اینکه دستگاه انتظامی و اطلاعاتی باید نسبت به برخورد و دستگری افرادی که به این شیوه عمل می کنند، اقدام کند. 

آصفری در پاسخ به این پرسش که حضور موتور سوار ها در مقابل کلانتری نشانه ایی از ضعف دستگاه انتظامی و امنیتی است و یا اینکه مهاجمان با اتصال به گروه های قدرتمندی از حاشیه امن برخوردار بوده اند؟ گفت: بعید می دانم که این افراد به جایی متصل باشند و معمولا به عنوان نیروهای خودسر شناخته می شوند و هیچ نهاد و دستگاهی به خود اجازه نمی دهد که از آن ها حمایت کند. 

وی افزود: قضاوت در مورد ضعف دستگاه های مربوطه نیز زود است و باید اجازه دهیم که تحقیقات و روند پرونده کامل شود. 

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی می تواند به سادگی با تصویب طرحی نسبت به افزایش قاطعیت در برخورد با اقدامات خشونت آمیز خودسران اقدام کند اما مواضع نمایندگان مجلس نشان می دهد که این اتفاق نخواهد افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین