کد خبر: ۲۸۸۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳

لزوم تعیین تکلیف قانون احزاب

در نشستی با حضور دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی با معاون سیاسی وزیر کشور، احزاب خواستار تعیین تکلیف قانون احزاب و همچنین مسائل مربوط به خانه احزاب شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
بعد از ظهر امروز در وزارت کشور نشستی با حضور دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی و محمدحسین مقیمی معاون و قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی برگزار شد. در این نشست دبیران کل 34 حزب و تشکل ‌های سیاسی به بیان انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به عملکرد وزارت کشور در حوزه سیاست داخلی و احزاب پرداختند.

در این نشست محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به اهمیت موضوع تامین امنیت سخنرانی‌ها و اجتماعات اظهار کرد: با توجه به اینکه سال 94 سال انتخابات است باید فضای آرامی در کشور فراهم شود و وزارت کشور نیز به عنوان متولی تامین امنیت کشور باید در این زمینه تمهیداتی بیندیشد تا امکان سخنرانی برای همه افراد فراهم باشد.

وی با اشاره به موضوع قانون انتخابات با بیان اینکه مجلس در این زمینه طرحی را تدارک دید و دولت نیز لایحه ای در این باره تنظیم کرد اما هنوز وضعیت این قانون مشخص نیست خاطرنشان کرد: موضوع جرم سیاسی یکی دیگر از مسائلی است که باید هرچه سریع‌تر در مورد آن تعیین تکلیف شود چرا که کارکرد احزاب به گونه ای است که ممکن است گاهی با مساله جرم سیاسی درگیر شوند.

راه چمنی همچنین با انتقاد از تغییر مکرر در قانون انتخابات گفت:‌ در دوره های مختلف مشاهده می کنیم که در آستانه برگزاری انتخابات طرحی دو فوریتی تصویب می شود و تمام برنامه ریزی های احزاب را با مشکل مواجه می‌کند.

وی همچنین از استانی شدن برگزاری انتخابات استقبال کرد و گفت: وزارت کشور باید تلاش کند تا با تعامل با نمایندگان مجلس در زمینه استانی شدن انتخابات تکلیف هرچه زودتر مشخص شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان به مشکلات احزاب فعال در کشور اشاره کرد و گفت: تمام اشکالات و درخواست های دبیران کل احزاب مربوط به قانون احزاب است و چنان چه مشکل این قانون برطرف شود سایر مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

وی با بیان اینکه دلیل حل نشدن مشکل قانون احزاب این است که افرادی که آن را نوشته اند حزبی نیستند و حتی برخی از آنان اعتقادی به حزب ندارند به نقش احزاب در برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات ها اشاره کرد و گفت:‌ بستر سازی برای تغییر رویکرد انتخابات اصلی ترین کارکرد احزاب کشور است.

وی همچنین بر لزوم سامان یافتن موضوع خانه احزاب تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری نیز در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری 20 جلسه کاری فشرده با حضور بیش از 15 حزب و تشکل در مورد قانون احزاب اظهار کرد: برگزاری جلسات این چنین اثر چندانی ندارد چرا که ما زمان زیادی را در این جلسات در مورد قانون احزاب صرف کردیم اما اکنون بیش از 8 ماه از آن تاریخ می گذرد و کارها به کندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت در 4 مورد نقطه نظرات ما در مورد قانون احزاب را رعایت نکرد گفت: ما پیشنهاد کرده بودیم که در انتخابات ها مردم علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای بدهند تا احزاب در کشور جانی تازه بگیرند. در این قانون ما همچنین تعریفی برای جرم سیاسی ارائه کرده بودیم که این تعریف حذف شد. ایجاد رادیو تلویزیون خصوصی نیز از دیگر پیشنهادات ما در مورد قانون احزاب بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه صحبت های خود با ابراز امیدواری از موضوع سامان یافتن قانون احزاب بر لزوم احیای خانه احزاب تاکید کرد و گفت: ما خانه احزاب را فقط به عنوان یک تشکل نمی‌خواهیم بلکه خانه‌ احزابی می خواهیم که نماینده‌ای در کمیسیون ماده 10 احزاب داشته باشد و از حقوق احزاب دفاع کند.

به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب مردم سالاری انتخابات آزاد، احزاب آزاد، مطبوعات آزاد و همچنین اجتماعات آزاد را 4 شاخص‌آزادی و توسعه در کشور دانست و گفت: برگزاری انتخابات آزاد و همچنین اجتماعات آزاد و حضور احزاب آزاد مربوط به معاونت سیاسی وزارت کشور است.

وی ادامه داد: اگر امنیت اجتماعات برقرار نشود حضور احزاب هیچ فایده‌ای ندارد.

کواکبیان با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران استانی نسبت به مسائل مربوط به احزاب با بیان اینکه بسیاری از فرماندهان فعلی همچنان احمدی نژادی عمل می‌کنند، به نقش صدا و سیما در تبیین جایگاه احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: چنان چه می‌خواهیم مشارکتی حداکثری در انتخابات‌های کشور صورت بگیرد باید حداقل احزاب بتوانند هفته‌ای یک ساعت در برنامه‌ای با نام احزاب حضور پیدا کنند و در مورد مسائل تحزب و تحزب گرایی صحبت کنند.

به گزارش ایسنا، حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز نیز طی صحبت‌هایی با تاکید بر اینکه احزاب تلاش می‌کنند که یار نظام باشند نه بار نظام، از روند صدور مجوز برای تشکیل احزاب جدید انتقاد کرد و گفت: سخت‌ترین و بی خاصیت ترین مجوز در کشور، مجوز احزاب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 4 نوع تشکل وجود دارد که باید درباره آن‌ها تدابیری اندیشیده‌ شود خاطرنشان کرد: یکی از این تشکل‌ها، تشکل‌های قانون گرا و همان احزاب هستند که خواهان فعالیتی قانونی‌اند. تشکل دیگر تشکل‌های فراقانونی هستند که عمدتا در مواقع حساس و انتخابات‌ها ظاهر می‌شوند و قصد دارند فضای سیاسی کشور را در دست بگیرند.

دبیرکل حزب سبز ادامه داد: گروه های قانون گریز دسته سومی هستند که عمدتا دولتی‌اند و در تلاش‌اند تا با زیر پا گذاشتن قانون به اهداف خود دست یابند و گروه چهارم نیز گروه‌های بی قانونی هستند که در آن افراد اعتقادی به حزب و کارکرد حزبی ندارند.

وی همچنین طی پیشنهادی به معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: به استانداران توصیه کنید که در انتخابات جهت گیری نداشته باشند و تلاش کنید که از امنیتی شدن فضای کشور در زمان انتخابات جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه احزاب باید هم مطالبه گر باشند هم قانونمدار خاطرنشان کرد: نقش احزاب ایجاد همگرایی ملی و انسجام و همچنین ایجاد امید در کشور با توجه به دو ویژگی مهم خود است.

وی با انتقاد از وجود دیدگاه‌های نادرست نسبت به احزاب در کشور و در میان برخی از مدیران دولتی اظهار کرد:‌ بیشتر فرمانداران حزب را جرم سیاسی می دانند. در همین راستا باید در رابطه با حزب، تحزب و فعالیت حزبی در کشور آموزش‌هایی داده شود تا نقش احزاب در رابطه با انسجام و قانونمداری تبیین گردد و تعریف درستی از احزاب ارائه شود.

قدرت علی حشمتیان، دبیرکل جمعیت مستقل ایران نیز طی صحبت‌های خود با اشاره به تلاش احزاب برای برگزاری جلسات و کنگره‌های خود و عدم موافقت برخی مسئولین استانی با برگزاری این جلسات بر لزوم توجه و پیگیری معاون سیاسی وزیر کشور نسبت به این موضوع تاکید کرد و گفت: همان طور که دبیران کل احزاب بارها تاکید کرده اند وزارت کشور می تواند با اختصاص دادن سالنی مجزا برای برگزاری همایش ها و کنگره‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی از به وجود آمدن مشکلاتی این چنین جلوگیری کند.

دبیرکل جمعیت مستقل ایران همچنین در صحبت‌های خود از روند انتخاب اعضای شورای مرکزی احزاب و موضوع اخذ استعلامات لازم از مراجع امنیتی و اطلاعاتی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز خطاب به مقمیمی، معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه شما میراث دار ویرانه‌ای در سیاست داخلی کشور در 8 سال گذشته هستید گفت: چندین ماه این کرسی مهم بدون متولی بود و شما وارد صحنه‌ای شدید که هم وظیفه‌ای سنگین است و هم در ایام حساسی قرار داریم.

وی با بیان اینکه برای برگزاری انتخاباتی پرشور، مردمی و سالم در سال 94 الزاماتی وجود دارد افزود: اولین موضوع وجود امنیت و آرامش و برخورد با عوامل ناامنی است. چرا که این گروه‌ها ، گروه‌های فشاری هستند که فعالیت‌های نامتعارفی انجام می‌دهند و این فعالیت ها در حال نهادینه شدن در کشور است. این گروه ها نه چپ می شناسند نه راست.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه تقویت احزاب در زمینه های مختلف را یکی از راه‌های برگزاری انتخابات پرشور در کشور دانست و گفت: در کشور 8 سال فرهنگ حزب گریزی مطرح شد اما امروز معاون سیاسی وزیر کشور باید تلاش کند که فرهنگ حزب گرایی را نهادینه کند و از طریق رسانه‌های عمومی نسبت به شناخت احزاب و فرهنگ سازی فرهنگ تحزب اقدام کند.

منتجب نیا برخورد با استفاده کنندگان از رانت‌های مختلف حکومتی را از دیگر الزامات برگزاری انتخابات پرشور در کشور دانست و گفت: باید در کشور با گروه‌هایی بدون شناسنامه برخورد شود و تلاش شود که این گروه‌ها نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

وی برخورد با دخالت‌های امنیتی و غیرقانونی برخی نهادها در امور مربوط به احزاب و همچنین ممانعت از برگزاری جلسات و همایش های احزاب را از دیگر الزامات برگزاری انتخاباتی خوب و پرشور دانست و اظهار کرد: گاهی اوقات پس از برگزاری همایشی برخی از اعضای احزاب از سوی مراکز اطلاعاتی فراخوانده می‌شوند و از آن‌ها درخواست می شود که مخفیانه گزارشی از عملکرد احزاب ارائه دهند.

منتجب نیا با بیان اینکه انتخابات 94 اولین انتخاباتی است که دولت تدبیر و امید برگزار می کند خاطرنشان کرد: با شرایط موجود امید نداریم که انتخابات 94 به صورت سالم انجام شود، مگر اینکه برنامه ریزی وسیعی برای برخورد با افراد قانون شکن صورت بگیرد.

در بخش دیگری از نشست دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی با قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی، دهقان نماینده حزب اعتدال و توسعه با مترقی دانستن لایحه جدید قانون احزاب گفت: دراین لایحه در تعریف حزب موارد خوبی لحاظ شده است. همچنین در این لایحه کمیسیون احزاب از حالت کلیشه‌ای سابق خود خارج شده است.

وی با طرح انتقادی نسبت به لایحه جدید قانون احزاب گفت: یکی از انتقاداتی که به این لایحه وارد است این است که در این لایحه حداقل مدرک لیسانس برای هیات موسس احزاب تعیین شده است که این موضوع نوعی مدرک زدگی است.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران اسلامی نیز با بیان اینکه من نگران استمرار برگزاری جلساتی این چنین میان احزاب و وزارت کشور هستم خاطرنشان کرد: در جلسات گذشته بسیاری از مشکلات و مربوط به احزاب مطرح شد اما کمتر شاهد عملی شدن پیشنهادات و حتی برخی مصوبات این جلسات هستیم.

وی با انتقاد از روند اخذ مجوز احزاب در استان‌ها خاطرنشان کرد:‌ در جلسات قبل که با استانداران داشتیم این موضوع مطرح شد و قرار شد که برطرف شود اما تاکنون در این زمینه ترتیب اثری داده نشده است.

رئوفیان با اشاره به حادثه شیراز و حمله به علی مطهری تصریح کرد: پیگیری و رسیدگی جدی به این موضوع باید هرچه سریع تر در دستور کار جدی وزارت کشور قرار بگیرد چرا که ما در حال نزدیک شدن به ایام انتخابات هستیم و چنانچه تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشود ممکن است این مساله به مشکلی جدی تبدیل گردد.

دبیرکل حزب ایران اسلامی همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: پیشنهاد می کنم که جلسه ای مشترک با حضور نماینده صدا و سیما و احزاب تشکیل شود چرا که صدا و سیما رسانه‌ای ملی است و حق ندارد که از گروهی خاص جانبداری کند.

وی در پایان صحبت‌های خود نیز پیشنهاد برگزاری همایشی یک روزه با حضور استانداران و احزاب و گروه های سیاسی را مطرح کرد و گفت: برگزاری چنین جلسه ای در آستانه انتخابات می تواند تاثیر خوبی بر فعالیت احزاب در آستانه انتخابات داشته باشد.

به گزارش ایسنا، احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران نیز با انتقاد از روند اخذ مجوز برای تشکیل احزاب در استان ها خواستار رسیدگی به این موضوع و تعیین راه حلی مشخص در این زمینه شد.

مجید محتشمی، دبیر کل حزب ازادی نیز طی سخنانی با اشاره به موضوع خانه احزاب خاطرنشان کرد: راه حل رفع مشکل خانه احزاب ترکیب 9-9- 3 است. به گونه ای که 9 تن از اعضای این خانه را احزاب اصول گرا، 9 عضو را احزاب اصلاح طلب و 3 عضو را احزاب مستقل تشکیل دهند.

وی همچنین اظهار کرد: از استانی شدن انتخابات حمایت می کنیم و معتقدیم که این اتفاق راهی به سمت حزبی شدن انتخابات است.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست حسن غفوری فرد، دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران با اشاره به نقش احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات ها اظهار کرد: احزاب همواره در انتخابات ها نقش اساسی داشته اند اما با توجه به شرایط کشور امروز احزاب آن چنان که باید فعال نیستند و در مردم ذهنیت خوبی نسبت به احزاب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حزب دارای معنای خاصی است و با دیگر تشکل ها تفاوت دارد خاطرنشان کرد: اگر منشور حزبی مشخص نشود با شرایطی پر التهاب در آینده مواجه خواهیم شد.

دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران با تاکید بر لزوم سامان دادن به قانون احزاب و همچنین لزوم تفکیک میان تشکل های سیاسی و احزاب سیاسی، به برگزاری جلسات مختلف با دولت در مورد قانون احزاب اشاره و خاطرنشان کرد: دولت قبل اصلا توجهی به احزاب نداشت. دولت فعلی نیز تاکنون با حضور برخی از احزاب جلساتی با برخی از دولتی ها داشته ایم اما هنوز به نتایج ملموسی در این زمینه دست نیافته ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین