کد خبر: ۲۸۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶

ورزشکاران رکورددار ایران در گینس

نام تعدادی از ورزشکاران ایرانی در رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز : رکوردهای جهانی گینس مجموعه‌ای از رکوردهای بین‌المللی شامل دستاوردهای انسانی و پدیده‌های طبیعی است. این کتاب هر سال با رکوردهای تازه تجدید چاپ می‌شود. خيلي‌ها بر اين باورند، اگر كسي نامش در ميان ركوردداران گينس باشد به او پول يا حقوق ماهانه مي‌دهند اما درست برعكس است و شما براي ثبت‌نام‌تان در اين كتاب بايد پول هم از جيب بدهيد؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ براي هر ركورد‌گيري حدود ۵۵ هزار و ۵۰۰ پوند به حساب گينس در لندن ريخته می شد. بنا به ركورد شما از يك تا ۵ كارشناس هم به شهري كه مي‌خواهيد در آن ركورد بزنيد مي‌آيند و براي آن‌ها بايد بليت رفت و ‌برگشت درجه يك، پول كامل رفت‌وآمد و هزينه كامل را بپردازيد. با اين حساب شايد خيلي‌ها از خير ركورد‌زدن بگذرند ولي اين را بدانيد اگر ركورد شما ثبت شود به سرعت در همه دنيا شناخته مي‌شويد و به جشن‌ها و مراسم‌ مختلف دعوت مي‌شويد.

به گزارش خبر آنلاین، از چند سال قبل ايرانيان هم نام‌شان در گينس ثبت شده است. نخستين كسي كه از ايران به گينس رفت علي دايي بود كه با ۱۰۹ گل زده ملي ركورددار شد. بعد از دايي حسين رضازاده، قوي‌ترين مرد جهان شد و به‌عنوان كسي كه سنگين‌ترين وزنه جهان را جابه جا كرده است، نامش وارد کتاب گينس شد. اين ۲ نفر در رده ركوردداراني هستند كه به‌صورت افتخاري وارد كتاب شده‌اند و در سال‌هاي آينده نام‌شان از كتاب حذف مي‌شود. در حال حاضر در مورد علی دایی این اتفاق رخ داده اما نام حسین رضازاده هنوز در سایت گینس وجود دارد. در این گزارش به معرفی ورزشکاران ایرانی رکورددار در گینس می پردازیم.

علی دایی

بنا بر گزارش های منتشره در سایت های داخلی، نام علی دایی، فوتبالیست سرشناس ایرانی با ۱۰۹ گل ملی به عنوان بازیکنی که بیشترین تعداد گل ملی را به ثمر رسانده به صورت افتخاری در کتاب گینس قرار گرفته است اما در حال حاضر نام او در سایت گینس دیده نمی شود.

حسین رضازاده

قوی‌ترین مرد جهان، حسین رضازاده دیگر ورزشکار ایرانی‌ست که رکوردی جهانی را ثبت کرده است. حسین رضازاده قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک است که سنگین‌ترین وزنه را جابه‌جا کرده است. وی توانست در سال ۲۰۰۰ در المپیک سیدنی استرالیا وزنه ۴۷۲ کیلوگرمی در مجموع حرکات یک ضرب و دو ضرب را بالای سر ببرد. در جریان المپیک ۲۰۰۴ آتن نیز بار دیگر نام وی با مهار وزنه ۲۶۳ کیلوگرم در حرکت دو ضرب در کتاب گینس ثبت شد. گرچه هنوز نام این وزنه بردار سابق تیم ملی و رییس فعلی فدراسیون وزنه برداری در سایت گینس وجود دارد اما به دلیل اینکه ركورد یك ضرب او را بهداد سلیمی با بلند کردن وزنه ۲۱۴ كیلوگرمی شكسته، در قسمت توضیح رکورد رضازاده به این نکته اشاره شده که سوابق او به روز نیست. البته در مورد رضازاده این نكته هم وجود دارد كه نام او به صورت افتخاری در گینس ثبت شده و نام او هم مانند علی دایی حذف خواهد شد.

مهدی حب درویش

او با شکستن رکورد روپایی سرعتی با توپ، نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی ثبت کرد. حب درویش توانست در سال ۱۳۹۰ خورشیدی در شهر دبی امارات متحده عربی در یک دقیقه، ۱۴۴ بار با توپ تنیس رکورد روپایی سرعتی را ثبت کند. حب درويش که براي اين ركورد سال‌ها وقت و پول صرف كرد در اين باره مي‌گويد: «ساعت ۱۰:۳۰ صبح جمعه ۲۵ دي ماه سال ۹۰، تلاشم را براي ثبت ركورد آغاز كردم. نماينده گينس گفت اگر بتواني در يك دقيقه با توپ تنيس بيشتر از ۶۰ تا روپايي بزني نامت در گينس ثبت خواهد شد. من قبلا اين كار را با انواع و اقسام اشيا امتحان كرده بودم و براي همين در مدت يك دقيقه، ۱۴۴ تا روپايي زدم و نخستين ركورد گينسي‌ام را به دست آوردم. ركورد ديگري كه مي‌خواستم ثبت كنم، روپايي‌زدن استقامتي با توپ تنيس بود. سال ۱۹۹۹ يك ورزشكار لهستاني ۵ ساعت و ۲۸ دقيقه بدون وقفه با توپ تنيس روپايي زد و نامش در كتاب گينس ثبت شد. زدن ركورد اين ورزشكار برايم كار سختي نبود اما وقتي از نماينده گينس شنيدم نبايد حين اجرا، توپ با زانويم برخورد كند كمي غافلگير شدم براي اين‌كه نمي‌دانستم داوران اجازه استفاده از زانو را در اين ركورد نمي‌دهند. به هر حال ساعت حدود ۱۲:۳۰ ظهر بود كه تلاش براي شكستن اين ركورد را شروع‌كردم و حدود ۲ساعت از روپايي زدنم گذشته بود، مي‌خواستم مقداري آب بنوشم كه توپ با زانويم برخورد كرد اما به كارم ادامه دادم تا اين‌كه ۵ ساعت و ۳۴ دقيقه به‌صورت مداوم و بدون استراحت روپايي زدم اما به دليل مناسب نبودن كفشم، انگشت شست پاي راستم ورم كرد و دچار خونريزي شد. براي اين‌كه سلامتم را حفظ كنم به پيشنهاد مربي‌ام كار را متوقف كردم البته مي‌دانستم كه ركورد ورزشكار لهستاني را شكسته‌ام. به دستور مربي‌ام ديگر روپايي نزدم ولي به دليل بدشانسي ۲بار هنگام خوردن مايعات توپ با زانويم برخورد كرد. براي همين نماينده گينس فقط حكم موقت ركورد اولم را به من داد و قرار شد براي ركورد دوم با ديگر نماينده‌هاي گينس مشورت كند ولي در نهايت اين ركورد برايم ثبت نشد.»

محمدحسین کبادی

شناگر اهل استان هرمزگان نامش در سال ۲۰۱۲ در کتاب گینس ثبت شده است. او موفق شد با طی مسیر یک هزار و ۱۰۰کیلومتری در مدت ۸۵ روز رکورد اولین و سریع‌ترین زمان برای شنا در خلیج فارس‌ را ثبت کند. کبادی تمام مسير را به‌طور انفرادي و داخل يك محفظه فلزي طراحي شده از سوي متخصصان براي حفظ ايمني و جلوگيري از حملات و آسيب‌هاي احتمالي جانوران دريايي شنا كرده است. ركورد او از جمله طولاني‌ترين مسافت‌ها و ركوردهايي است كه در تاريخ رشته ورزشي شناي آب‌هاي آزاد در جهان به ثبت رسيده است و مهم‌ترين افتخار‌‌ي‌ است كه براي نخستين‌بار از سوي يك شناگر ايراني مسلمان و در حوزه خليج‌فارس به مرحله اجرا در آمده است.

احسان قائم مقامی

این استاد بزرگ شطرنج توانست در سال ۲۰۱۱ با بازی هم‌زمان شطرنج (سیمولتانه) با ۶۱۴ شطرنج‌باز عنوان بیشترین بازی شطرنج هم‌زمان را ثبت کند. وی بیش از ۹۷درصد بازی‌هایش را برد.

رضا پاکروان

نام این ورزشکار به عنوان سریع‌ترین عبور از صحرا با دوچرخه در کتاب گینس ثبت شده است. او در سال ۲۰۱۱ توانست با دوچرخه در مدت ۱۳ روز از الجزایر به سودان سفر کرده و ۱۷۳۴ کیلومتر را در این زمان طی کند.

پروانه مویدی

این بانوی ایرانی که ساکن آمریکاست رکورد بیشترین تعداد دوی ماراتن در یک سال را در گینس به ثبت رسانده است. او در فاصله زمانی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۲ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ در ۱۶۸ ماراتن دویده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین