کد خبر: ۲۹۰۱۸۴
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
ْ

توافق هسته‌ای رسماً اعلام شد

پس از یک سال و چهار ماه ایران و 1+5 در گامی مهم در مسیر رسیدن به توافق جامع، توانستند از سد اختلاف‌نظرها و موانع عبور کنند و به راه‌حل‌ها دست یابند. نگارش متن توافق جامع از فردا تا 10 تیرماه، مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع آغاز می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که پس از مذاکرات شب گذشته به مسکو بازگشته، گفت وزیران کشورهای غربی و ایران به یک توافق کلی در زمینه تمام جنبه های کلیدی پرونده هسته ای ایران رسیده اند. 

به گزارش آفتاب، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات پیشرفت خوبی داشته، گفت: «راه حل بیشتر موضوعات کاملا مشخص شده» است. آقای ظریف اظهار امیدواری کرد که طرفین امروز چهارشنبه به نتیجه برسند و نگارش متن را آغاز کنند.

اخبار مربوط به روز پنجشنبه(13 فروردین)

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است، گفت: قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.

محمد جواد ظریف که در ساعات پایانی عصر چهارشنبه برای پیاده‌روی با تعدادی از اعضای هیات به حیاط هتل آمده بود، در حلقه خبرنگاران گفت: درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده است و به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که قطعی صحبت کنیم. تلاش‌هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی‌توانیم فعلا به صورت قطعی از نتیجه کار صحبت کنیم. فقط می‌توان گفت که قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.

همچنین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار در روز چهارشنبه با حضور معاونانشان دیدار کردند. از سوی دیگر ماری هارف سخنگوی وزرات خارجه آمریکا در حساب توییتر خود اعلام کرد که جان کری حداقل تا صبح پنجشنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان می‌ماند.

لوران فابیوس نیز که بامداد چهارشنبه مذاکرات هسته‌ای را ترک کرده بود، در آخرین ساعات اول آوریل به همتای آلمانی خود پیوست و هنگام ورود به لوزان به خبرنگاران گفت: تنها چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است اما گام‌های آخر همیشه سخت هستند. کارها باقی مانده است و آماده‌ام با همکارانم روی مسائل باقیمانده کار کنم.

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند احتمالا در ساعات اولیه عصر روز پنجشنبه به وقت محلی مذاکرات پایان یافته و دو طرف بیانیه مشترک مطبوعاتی اعلام خواهند کرد. گفت‌وگوها در مرحله حساس خود در هفته گذشته بر سر دو مورد مهم اختلافی، چگونگی لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های غیر اقتصادی و اشاعه‌ای و نیز تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل جدید با سختی و البته کندی دنبال شد.

- وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

-یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات لوزان نوشت که از زمان کنفرانس صلح پاریس(۱۹۱۹) آمریکا در هیچ مذاکره‌ای به اندازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در میز مذاکره نبوده است. شبکه خبری المیادین نیز گزارش داده است که به نظر می‌رسد بیانیه پایانی مذاکرات لوزان تا ساعاتی دیگر منتشر شود. رئیس اسبق دستگاه اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی می گوید رایزنی های هسته ای بین ایران و 1+5 به تقویت جایگاه ایران در منطقه منجر شده است.

- آغاز نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا. نشست عراقچی، روانچی، شرمن و اشمیت در جریان است.

-وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز توافقی امضا نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که امروز به راه حل‌‌ها برسند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا چند ساعت دیگر صبر کنید، همه چیز روشن می‌شود. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز در خصوص اینکه آیا امشب به نتیجه‌ای می‌رسیم؟ گفت: امیدهایی هست.

_براساس گزارش رسانه ها، ایران و آمریکا بر سر چهارچوب اولیه یک توافق به نتیجه رسیده اند. همچنین گفته شده است که اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت.

_500 خبرنگار در انتظار بیانیه پایانی مذاکرات هستند


ایران و 1+5 بر سر «راه‌حل‌ها» به تفاهم رسیدند


پس از مدت‌ها انتظار برای رفع مشکلات و اختلاف‌نظرها برای حل بحران هسته‌ای روز پنجشنبه 13 فروردین ایران و 1+5 بعد از هشت روز مذاکرات نفس‌گیر در نهایت اعلام کردند که قادر به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای هستند.

بر این اساس دو طرف بر سر موضوعات عمده و کلیدی مطرح در چارچوب توافق جامع به تفاهم رسیدند. هنوز هیچ جزییاتی از مذکرات قرار نیست منتشر شود و کارشناسان هیات‌های مختلف در یکی دو هفته آینده به میز مذاکرات برای نگارش متن توافق باز‌می‌گردند.

بیانیه مشترک ایران و 1+ 5 درباره تفاهم بر سر راه‌حل‌های دست یابی به توافق نهایی تا چند دقیقه دیگر از سوی موگرینی و ظریف قرائت می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان چند دقیقه پیش در صفحه توییتر خود نوشت: راه‌حل‌ها پیدا شد، آماده شروع فوری نگارش پیش‌نویس (توافق) هستیم.

 نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 ساعتی پیش پایان یافت و دو طرف سرانجام به تفاهم درباره راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق نهایی دست یافتند. این همان نشستی است که قرار بود پس از پایان آن، ظریف و موگرینی در کنفرانسی مطبوعاتی بیانیه مشترکی را که همه منتظرش هستند ارائه کنند.

درحال حاضر حدود 500 خبرنگار در محل مذاکرات بی‌صبرانه منتظر ارائه بیانیه و مشخص شدن نتیجه مدتها تلاش دیپلماتیک جهانی برای توافق هسته‌یی ایران و 1+5 هستند.


اخبار مربوط به روز چهارشنبه (12 فروردین)

-جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 که گفته شده بود احتمالا تا ساعات آغازین روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت، دقایقی قبل متوقف شد و قرار است رایزنی‌های هسته‌ای از ساعت 6 صبح در لوزان از سر گرفته شود که احتمالا هیأت‌ها ساعت 6 یا 7 نشست کارشناسی داشته باشند. جلسه وزرا ساعت 8:30 صبح به وقت محلی از سر گرفته خواهد شد.

-یک مقام ایرانی، اخبار مربوط به دادن مهلت به ایران برای تصمیم‌گیری تا طلوع صبح را تکذیب کرد. این مقام ایرانی ضمن تکذیب شایعات درباره مهلت دادن به تیم ایرانی برای تصمیم‌گیری تا طلوع آفتاب، گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما وجود ندارد.

-بی‌بی‌سی گزارش داد که در جلسه مذاکره‌کنندگان آمریکایی به ریاست جان کری با باراک اوباما و تیم امنیتی وی، که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان آخرین اخبار و روند مذاکرات قرار گرفت.

-وزیر خارجه روسیه گفت که ایران و 1+5 بر روی مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند.سرگی لاوروف در جمع خبرنگاران روسی ادامه داد: کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند. وی همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

-وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت‌های خوبی در صحبت‌ها بوده اما تصمیم گرفتیم بقیه کار را از صبح چهارشنبه از سر بگیریم و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم.محمدجواد ظریف در پایان ششمین روز مذاکرات برای دقایقی به جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی آمد و ضمن عرض خسته نباشید به آنها، درباره رفع اختلاف‌ها گفت: در اکثر موضوعات، راه‌حل‌ها کاملاً مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش (متن توافق جامع) شروع شود.

-فابیوس محل مذاکرات را به مقصد کشورش ترک کرد اما گفته شده است که اگر ضروری باشد، وی به لوزان بازمی‌گردد.

-باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با مشاوران کلیدی امنیت ملی خود تشکیل جلسه داده بود. یک رسانه روس از قول یک منبع آگاه گفته اینکه وزیر خارجه چین رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را ترک کرده حاوی معانی پنهان نیست. رئیس‌جمهوری روسیه نیز با شورای امنیت این کشور تشکیل جلسه داد و به مشورت درباره تحولات یمن، اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت.

-علی اکبر صالحی و ارنست مونیز رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا ساعت 9 صبح به وقت محلی مذاکرات خود را از سر گرفتند. هم زمان کارشناسان و معاونان 1+5 و ایران جداگانه به رایزنی داخلی می پردازند.

-در حالی که وزيرخارجه چين گفته است: در موضوعات اصلي مذاکرات، پيشرفت قابل ملاحظه حاصل شده و مواضع دوطرف به مراتب نزدیک تر شده است، برخی رسانه ها به نقل از مقامات آمریکایی نوشته اند: همه مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران در لوزان حل نشده است. وزير خارجه بريتانيا نیز گفته است: پيشرفت فابل توجهي بدست آمده ولي به آرامي. اميدواريم امروز به نتيجه برسيم.

-عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت: آنچه امروز اعلام می شود اعلام پیشرفت در مذاکرات و موفقیت در رسیدن به راه حل در مسایل کلیدی است و در پایان امشب بیانیه مطبوعاتی مشترک خواهیم داشت.‎

-وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به گره خوردن مذاکرات شب گذشته در لوزان بر سر برخی پرسش‌های مهم، اعلام کرد که اگر نیت خوبی بین تمامی طرف‌های وجود دارد و حصول یک توافق ممکن است.

-جان كری و محمد جواد ظريف در هشتمين روز مذاكرات در حالی گفتگوی خصوصی خود را آغاز كردند كه گفته می شود پيشرفت هايی در مذاكرات صورت گرفته و طرفين به احتمال زياد تا امشب به نتيجه خواهند رسيد.

-دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس گفتند ممکن است مذاکرات هسته‌ای کنونی میان ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس به مدت 24 یا 48 ساعت دیگر تمدید شود.

-فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (چهارشنبه) گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای را نهایی کنند. وی در توئیتر نوشت: «در تلاش برای نهایی کردن توافق، داریم سخت تلاش می‌کنیم. یک توافق خوب.»

- در حالی که نشست دوجانبه ظریف و کری با حضور عراقچی،‌ روانچی و شرمن برگزار شده است، فابیوس گقته است بار دیگر به لوزان بازمی‌گردد. واشنگتن: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد اما به تفاهم نرسیده‌ایم/ کری دستکم تا صبح پنج‌شنبه در لوزان می‌ماند/ایتارتاس: بعید است مذاکرات لوزان امشب به نتیجه برسد/ ظریف: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است/ نتیجه اجلاس بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود/ جان بولتون: بحث اصلی باید توافق ضعیف و تاسف‌آور کنونی با ایران باشد./ کاخ سفید: مذاکرات با ایران سازنده بوده و تا زمانی که لازم باشد، مذاکره می‌کنیم./  اشتاین مایر: در لوزان می‌مانم تا ببینم پنج‌شنبه اوضاع چطور پیش می‌رود. امشب پیشنهادات تازه‌ای ارائه می‌شود/  وزارت خارجه آلمان: رایزنی‌های فشرده و هماهنگی‌های نزدیک بین اشتاینمایر، موگرینی، هاموند و کری در جریان است./ وزیر جنگ رژیم‌ صهیونیستی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در لوزان به جایی نمی‌رسد، گفت طرفین در پایان این گفت‌وگوها نهایتاً یک بیانیه صادر می‌کنند.

- وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است، گفت: قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود. محمد جواد ظریف که در ساعات پایانی عصر چهارشنبه برای پیاده‌روی با تعدادی از اعضای هیات به حیاط هتل آمده بود، در حلقه خبرنگاران گفت: درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده است و به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که قطعی صحبت کنیم. تلاش‌هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی‌توانیم فعلا به صورت قطعی از نتیجه کار صحبت کنیم. فقط می‌توان گفت که قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود. همچنین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار در روز چهارشنبه با حضور معاونانشان دیدار کردند. از سوی دیگر ماری هارف سخنگوی وزرات خارجه آمریکا در حساب توییتر خود اعلام کرد که جان کری حداقل تا صبح پنجشنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان می‌ماند.

-لوران فابیوس که بامداد چهارشنبه مذاکرات هسته‌ای را ترک کرده بود، در آخرین ساعات اول آوریل به همتای آلمانی خود پیوست. وزیر خارجه فرانسه در حالی برای دومین بار در هفته جاری به لوزان آمد که همتایان روسی،‌ انگلیسی و چینی‌اش برای انجام امور شخصی و کاری‌شان لوزان را ترک کرده‌اند. به غیر از وزیر خارجه چین احتمال بازگشت وزیران خارجه انگلیس و روسیه برای روز پنجشنبه وجود دارد. فابیوس هنگام ورود به لوزان به خبرنگاران گفت: تنها چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است اما گام‌های آخر همیشه سخت هستند. کارها باقی مانده است و آماده‌ام با همکارانم روی مسائل باقیمانده کار کنم.

-دومین دور مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونان دو طرف هم‌چنان ادامه دارد و هم‌زمان وزیر انرژی آمریکا و رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه کارشناسان ادامه دارد. با توجه به احتمال رسیدن به نتیجه، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های زیادی در محل هتل مذاکرات باقی مانده‌اند و در انتظار آخرین اخبار مذاکرات هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
12
80
درود به تیم مذاکره کننده و درود به دکتر ظریف - واقعا خسته نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
امیدوارم این تفاهم قیمت دلار را پایین بیاورد و گرنه برای مردم هیچ ارزشی ندارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
6
31
افتاب مرد باش یا هیج مطلبی را نگذار یا اونحایی هم که انتقاد هست بگذار آفتاب باش
اسد
|
ROMANIA
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
10
67
انشاالله ملت ایران روی خوش زندگی را خواهند درود برروحانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
34
25
درود بر رهبر انقلاب و فرزندان انقلاب (مذاكره كنندگان هسته اي)
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
28
11
قرار یود این مذاکرات به توافق ختم شود ولی نه تنها توافقی حاصل نشد بلکه تفاهم نامه هم صادر نشده و قرار است در صورت اتفاق نظر یک بیانیه صادر شود . این همه اختلاف نظر آن هم بعد از چندین ماه مداکره و یک هفته مذاکره مستمر نشان از بی اعتمادی فیمابین طرفین است . صرفنظر از اینکه مسئول این همه بی اعتمادی کیست ؟ نتایح احتمالی آتی نگران کننده و ناامید کننده است.
ناشناس
|
QATAR
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
36
10
این همه بوغ و کرنا فقط یک بیانیه قرار است صادر شود به نظرم نباید رپیس جمهور محترم این قدر روی موضوع هسته ای مانور می داد ظاهراْ تلاش ها نتیجه نداده است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
6
19
یعنی تا حالا تو شب بودیم که طلوع نزدیکه
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
4
21
امیدوارم ختم به خیر بشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
10
40
زنده باد جواد ظریف، زنده باد دولت تدبیر و امید...
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
3
11
زنده باد ایران ، زنده باد دولت تدبیر و امید
احسان
|
AUSTRIA
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
3
6
به طور حتم این پیروزی با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب وزحمات بی نظیر تیم مذاکره کننده خصوصا وزیر امور خارجه عزیز بدست امده است .
اقای ظریف از امروز با لطف پروردگار به اسطوره ای همیشگی برای ایران زمین تبدیل گردید
مبارک باشد
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
3
9
ایول به ظریف و صالحی و عراقچی و بقیه. خیلی خوبه که دیگه منزوی نباشیم. خیلی خوبه که گسترش پیدا کنیم. خیلی خوبه که خلاف چیزی که دشمنانی مثل عربستان و ترکیه و اسراییل میخوان از این حالت فعلی و انزوا و محاصره در بیاییم.
ناشناس
|
CANADA
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
3
10
یکی بگوید زهر خورده شد یا قرار است خورانده شود؟!
zaman
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
2
5
درود بر مردم شریف ایران اسلامی سربلندوپايدار باشید همیشه نيمه پر لیوان رو ببینیدومثبت اندیش باشید و اميدوار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
0
4
یه نفر فرق بیانیه و تفاهم و توافق را برای دوستان تعریف و تشریح کند.....
مهدی غ
|
ROMANIA
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
3
7
درود بر دولت تدبیر و امید
ميلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
4
10
اينايى لايك منفى زدن يا خيلى آدماهاى ... ناآگاهى هستن يا صدرصد منافعشان كلا برباد رفته هركس ذره اى بويى از انسانيت برده باشه با اين همه فلاكت فقر فساد كه افراد غيرمسول قبل به سر مملكت آوردنو پولاى نفتو برباد دادن اينجور قضاوت نميكنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
7
7
کدوم توافق ... بیانیه شد توافق ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
5
11
حسين شريعتمدار الان ديدنيه
علی معرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
2
2
آقای شریعتمداری لطف کنند در تمامی امور خود را صاحب نظر ندانند .....

ایشان فقط سنگ جلوی پای تیم مذاکره کننده می اندازند

همین طور رسائی و کوچک زاده
meysam gachlou
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
روز سه شنبه روز تاریخ نگری برای ملت با فهم و شعور ایران هست .....................تبریک و درود بر ایران و ایرانی به خصووص به دکتر روحانی و دکتر ظریف
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین