کد خبر: ۲۹۰۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
مشاور سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با «آفتاب»:

دریاچه ارومیه یک‌شبه به شکل طبیعی بازنمی‌گردد

مشاور معصومه ابتکار در پاسخ به خبرنگار «آفتاب» مبنی بر چگونگی برنامه‌های دولت یازدهم در رابطه با محیط زیست به خصوص دریاچه ارومیه گفت: هیات دولت بلافاصله بعد از شکل‌گیری به مسئله دریاچه ارومیه پرداخت و خانم ابتکار به اتفاق وزیر نیرو از دریاچه ارومیه بازدید کردند. اما با وجود این اهتمام باید باور کنیم که دریاچه ارومیه یک‌شبه و با معجزه به شکل طبیعی و روز اول نخست بازنمی‌گردد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص درصدی از سدها به دریاچه ارومیه و اصلاح روش‌های کشاورزی را راهکارهای قطعی بهبود دریاچه خواند.

 مشاور معصومه ابتکار در پاسخ به خبرنگار «آفتاب» مبنی بر چگونگی برنامه‌های دولت یازدهم در رابطه با محیط زیست به خصوص دریاچه ارومیه گفت: مسائل محیط زیست یکی از اولویت‌های جدی دولت یازدهم است.

 وی گفت: هیات دولت بلافاصله بعد از شکل‌گیری به مسئله دریاچه ارومیه پرداخت و خانم ابتکار به اتفاق وزیر نیرو از دریاچه ارومیه بازدید کردند. اما با وجود این اهتمام باید باور کنیم که دریاچه ارومیه یک‌شبه و با معجزه به شکل طبیعی و روز اول نخست بازنمی‌گردد.

اسماعیل کهرم به رویکردهای غلطی که سبب نابودی دریاچه ارومیه شده، پرداخته و افزود: متاسفانه رویکردهای غلط به خصوص در هشت سال گذشته مشکلات زیادی را به‌وجود آورد در زمان خشکسالی زمین های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه را را از سیصد و پنجاه هزار هکتار به هفتصد و پنجاه هزار هکتار ارتقا دادیم که در زمان خشکسالی دریاچه ارومیه این آب را تامین می‌کرد. علاوه بر این در گذشته بر رودخانه‌های تامین‌کننده آب دریاچه ارومیه سدهای زیادی احداث شده که دولت جدید بعضی از آن‌ها را تعطیل کرد. جالب است که در دولت گذشته خانم جوادی مدیرسازمان محیط زیست به خاطر احداث سد از وزیر نیرو تقدیر کرد و به او جایزه محیط زیست دادکه بنده در همان زمان به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردم.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست  تاکید کرد:  به نظر من سیاسی‌کاری و روش‌های غیرعلمی و منطقی دریاچه ارومیه را بهبود نمی‌بخشد. درجه اول باید با اصلاح روش‌های آبیاری از حجم بالای آب کشاورزی کاسته و 40 درصد آب کشاورزی را به دریاچه ارومیه اختصاص بدهیم. گام بعدی که هزینه و سرمایه زیادی می‌برد فراهم کردن مقدمات اجرایی این تصمیم است. هدف بعدی ما باید جمع آوری سدهایی که زمینه خشک شدن دریاچه ارومیه را فراهم کرده‌اند باشد که خوشبختانه وزیر نیرو در این زمینه قول همکاری مساعد داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین