کد خبر: ۲۹۰۷۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

کشتی‌های آمریکایی به ایران می‌آیند

با توجه به رفع تحریم‌ها در آینده و شروع مذاکرات، هر هفته از خطوط کشتیرانی تقاضا برای ورود به بنادر ایران داریم و در حال حاضر تمام خطوط کشتیرانی که در گذشته به ایران می‌آمدند‌، درخواست همکاری دوباره و ورود به ایران را مطرح کرده‌اند‌.
آفتاب‌‌نیوز :
بحث تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر تک‌تک صنایع کشور آنقدر داغ شده که طی چند روز گذشته اکثر مسوولان کشور درخصوص این تحول و تاثیرات احتمالی آن اظهارنظر کردند.


بسیاری معتقدند که باید منتظر ماند و دید در چهار ماه آینده توافقات به کجا می‌رسد‌، عده‌ای دیگر معتقدند که هنوز اول راه هستیم و اقتصاد کشور به این زودی‌ها رنگ خوشی را نخواهد دید و جمعی دیگر هم تاثیرات جو روانی این رخداد را بیش از اصل قضیه پررنگ می‌بینند و معتقدند که همین جو هم برای بازار خاموش ایران کافی است.

در میان این اظهارنظرها روز گذشته محمد سعیدنژاد‌، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای نشست خبری خود از تحولاتی که قرار است پس از توافقات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها در بخش بنادر کشور رخ دهد سخن گفت.

البته معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدا اعلام کرد: در حال حاضر هم برخی از خطوط کشتیرانی خارجی همکاری با ایران را شروع کرده‌اند و منتظر رفع تحریم‌ها نمانده‌اند و خیلی منتظر اجرایی شدن موافقتنامه هسته‌ای نیستند‌.

 سعیدنژاد در مورد اینکه پس از رفع تحریم‌ها خطوط کشتیرانی چه کشورهایی به ایران خواهند آمد‌، اعلام کرد‌: تمامی خطوط کشتیرانی اروپایی که پیش از تحریم با ایران همکاری داشتند‌، درخواست ورود دوباره دارند‌.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود‌: با توجه به مذاکره خطوط کشتیرانی بزرگ برای ورود به ایران‌ پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به مذاکرات انجام شده و رفع تحریم‌ها در آینده، خطوط کشتیرانی آمریکایی هم به بنادر ایران بیایند‌، البته در گذشته از کشور آمریکا خط کشتیرانی وارد ایران نمی‌شد‌.

وی افزود: با توجه به رفع تحریم‌ها در آینده و شروع مذاکرات، هر هفته از خطوط کشتیرانی تقاضا برای ورود به بنادر ایران داریم و در حال حاضر تمام خطوط کشتیرانی که در گذشته به ایران می‌آمدند‌، درخواست همکاری دوباره و ورود به ایران را مطرح کرده‌اند‌.

به گفته سعیدنژاد‌، در طول تحریم‌ها هیچ یک از بنادر کشور تحریم نبودند اما یک اپراتور و بیمه کشتی‌ها شامل تحریم شده بود در نتیجه شرکت‌های کشتیرانی همواره در حالت انتظار بودند تا بتوانند وارد بنادر ایران شوند‌.

وی با بیان اینکه برخی از کالاهای ایران به ناحق به کشورهای دیگر می‌رود، بیان کرد: امیدواریم در سال جدید خطوط کشتیرانی بیشتری را در بنادر ایران داشته باشیم‌.

به گزارش مهر، سعیدنژاد در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۸۲ ورود و خروج کانتینر به کشور بیشتر از سال ۹۳ بوده است، گفت: در آن سال ما ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته عملکرد حمل‌ونقل کانتینری در کشور داشتیم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته توسعه دریامحور بوده است، اظهار داشت: تراکم جمعیت در سواحل کشور پنج نفر در هر کیلومتر مربع است که با متوسط کل کشور فاصله زیادی دارد‌.

وی اضافه کرد: در صورتی که در سواحل کشور می‌توان جمعیت و امکانات بیشتری را فراهم کرد که برای این منظور مطالعاتی انجام شد و مصوبات آن در شورای عالی شهرسازی و معماری
به تصویب رسید‌.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر شهیدبهشتی اشاره کرد و گفت: بندر شهیدبهشتی چابهار به عنوان محور این طرح توسعه‌ای قرار گرفته که با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده در بهمن‌ماه سال گذشته اسکله این بندر را مورد بهره‌برداری قرار داد که به همین دلیل کشتی اقیانوس پیما در این بندر پهلو گرفت‌.

وی با اشاره به اینکه در گذشته باید این کشتی‌ها در داخل دریا سبک‌سازی می‌شد تا با آبخور کم وارد اسکله شود، گفت: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه در چابهار بخش‌های مختلف صنعتی و بازرگانی بیش از گذشته رونق پیدا کند‌.
معاون وزیر راه و شهرسازی به رفع تنش‌های بندر شهیدرجایی اشاره کرد و افزود: تحریم اپراتور بندر شهیدرجایی موجب تردید کشتی‌ها برای ورود به این بندر شده بود که با اقداماتی که در تغییر اپراتور انجام گرفت تا پایان سال قبل دو خط جدید کشتیرانی در بندر شهیدرجایی پهلوگیری می‌کردند‌.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به طرح توسعه بندر شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال جدید بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عملیات اجرایی این بندر را به انجام برسانیم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات احداث فاز سه بندر شهید رجایی از سال گذشته شروع شده است، بیان کرد: توسعه بندر انزلی و فاز دو بندر امیرآباد نیز در حال انجام است‌.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در نوروز سال جاری ورود و خروج مسافر به بنادر کشور هشت میلیون مسافر بوده است، اضافه کرد: این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است، ضمن آنکه تعداد مسافر خروجی دریایی کشور حدود چهار میلیون و ۳۶ هزار مسافر بوده است‌. معاون وزیر راه و شهرسازی به ایمنی آبراهه‌ها و شناورهای دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود رشد ۱۱ درصدی در جابه‌جایی مسافر، امسال با حادثه‌ای روبه‌رو نبودیم‌.

وی به طرح توسعه فاز سه بندر شهیدرجایی اشاره کرد و گفت: فاز دو تکمیل شده است، اما هنوز تجهیزات آن تکمیل نشده که در این رابطه به دنبال فاینانس ۱۰۷ میلیون دلاری هستیم‌.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فراخوان برای ادامه ساخت فاز سه از اسفندماه سال گذشته شروع شد، توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود اگر امسال پیمانکار را انتخاب کنیم، در سه سال آینده ساخت فاز سه بندر شهیدرجایی به پایان برسد‌.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هزینه این پروژه را ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تکمیل این مجموعه سه میلیون TEU کانتینر به ظرفیت بنادر کشور اضافه می‌کند‌.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از خرید تجهیزات بندری فاز ۲ بندر شهید رجایی با استفاده از فاینانس چینی خبر داد و گفت: مبلغ این فاینانس ۱۰۷ میلیون یورو است‌.

سعیدنژاد اظهار کرد: اسکله‌های فاز 2 بندر شهیدرجایی قبلا ساخته شده و توسط رییس‌جمهور وقت در سال 91 افتتاح شد اما به دلیل اینکه تجهیزات این فاز تامین نشده بود عملا امکان استفاده از آن فراهم نبود‌. وی تصریح کرد: در راستای تامین تجهیزات این فاز کارهای خرید از جمله برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد عملیاتی شده و از محل فاینانس چینی منابع مورد نیاز برای خرید این تجهیزات استفاده خواهد شد‌.

وی ادامه داد: اولویت ما در بحث تامین تجهیزات استفاده از فاینانس چینی است که به دلیل سرعت دادن به بحث توسعه بندر شهیدرجایی از منابع داخلی استفاده می‌کنیم‌.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
7
0
خاک تو سر وطن فروشهای خائن چقدرهم خوشحالن و به خودشون افتخار میکنن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین