کد خبر: ۲۹۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

بعیدی‌نژاد: خدا را شکر نیاز به پنهان کاری نداریم/ پشت این تفاهم می ایستیم

حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: خدا را شکر نیاز به پنهان کاری و مخفی کاری نداریم ، پشت این تفاهم می ایستیم و در هر سطحی از آن دفاع می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت خارجه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا از مردم هم خواست به تیم مذاکره کننده ایران اطمینان داشته باشند.

وی از این که برخی رسانه های اظهارات غربی ها و رسانه هایشان را محور قرار می دهند ، ابراز تاسف کرد و گفت: آنها بهتر است به تیم مذاکره کننده اطمینان کنند؛ مقامات عالی کشور در جریان کامل جزییات هستند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب به طور کامل در جریان تصمیم ها بوده اند و دکتر روحانی نیز در جریان کامل مذاکرات قرار داشت.

بعیدی نژاد اظهار داشت: نیت غربی ها ورسانه های آنها روشن است چرا که با ما دشمنی دارند؛ قرار هم نیست تمام شود؛ ما اختلافات استراتژیک با غرب در منطقه و خاور میانه داریم.

وی با بیان اینکه در برخی موضوعات با غرب هم موضع نشده ایم، گفت: موضوع نزدیکی ایرا ن و آمریکا مطرح نیست .ما بحث هسته ای داریم؛ بنابراین اختلافات زیادی هنوز وجود دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان به دو روایت متفاوت از مذاکرات و محورهای مورد تفاهم اشاره کرد و گفت: روایتی که ما از این تفاهم داریم و روایتی که غربی ها مطرح می کنند با هم یکی نیست .

بعیدی نژاد ادامه داد: روایت ما ببا آمریکایی کاملا متمایز است؛ آنها می گویند ما ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازداشته ایم و ما نیز در روایت خود تاکید داریم که ما برنامه صلح آمیز خود را حفظ کرده ایم. 

وی اضافه کرد: طرف غربی می خواهد بگوید که به هدفمان رسیده ایم یعنی جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را گرفته ایم و ما نیز هدفمان مشخص است چرا که دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستیم.

این عضو تیم هسته ای کشورمان خاطر نشان کرد: هدف ما تضمین صلح آمیز بودن و تضمین تداوم برنامه صلح آمیزمان بوده است و این دو روایت و دو ادبیات کمی متفاوت به نظر می رسد.

بعیدی نژاد افزود: این دو منظر و دو روایت می خواهد در مورد یک موضوع صحبت کند ولی ادبیات دو طرف تفاوت دارد؛ آنها با ادبیاتی تندی می خواهند بگویند جلوی ایران گرفته شده و ما بنابر ادبیات خود می گوییم که برنامه صلح آمیز ، نیروگاه اراک، برنامه غنی سازی و فردو تداوم می یابد.

وی اظهار داشت: دو روایت و هدف متفاوت میان ما و غرب وجود دارد بنابراین ادبیات مان نمی تواند یک گونه باشد. بنابراین رسانه ها این دو روایت را دریافت می کنند و ممکن است کمی دچار سردرگمی شوند و بگویند چرا بیان ها یک گونه نیست .

بعیدی نژاد تاکید کرد: ما از منظر خود و آنها از منظر خود این مذاکرات را بیان می کنیم و نوع روایت ها با طرف مقابل یک شکل نیست.

وی همچنین یکی از مشکلات فعلی تیم هسته ای را فشار برخی رسانه ها عنوان کرد و گفت: وقتی برخی رسانه ها به ما فشار می گذارند باید به دفاع و تاکید روی روایت خودمان بپردازیم و هر چه به این موضوع می پردازیم به همان نسبت نگاه خارجی نیز عصبانی تر می شود.

این عضو تیم هسته ای ادامه داد: این یعنی اینکه یک عضو کنگره بعد از دفاع ما می گوید اینها چه می گویند که برنامه ما حفظ شد و به تیم هسته ای خود فشار می آورد که چه تفاهمی صورت گرفته است؟

بعیدی نژاد تصریح کرد: در این شرایط برخی رسانه های داخلی هم صحبت های غربی ها را می خوانند و می گویند کنترل زیاد شده و جلوی ایران را گرفته اند؛ تمامی این موضوعات به سبب همان روایت های متفاوت مطرح شده است .

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر افکار عمومی حساس است و انتظار دارد صحبت شود؛ برخی هم دلواپس و نگران هستند . آنها هم مدام بحث می کنند و ما هم باید جواب بدهیم نمی توان سکوت کرد و شاید مقداری صحبت ها اجتناب ناپذیر باشد. 

این عضو تیم هسته ای کشورمان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم در برخی مسائل روشنگری کنیم بدون اینکه هیجانات را بالا ببریم ، محتوا را در جوی صمیمانه و فنی و حقوقی توضیح دهیم می توان کمک بسیاری به برخی صحبت ها و نظرات کرد. 

بعیدی نژاد به رفتار برخی منتقدین اشاره کرد و افزود:به همان میزان که منتقدین جو را هیجانی می کنند و به حوزه هایی سوق می دهند که می خواهند نگرانی خود را تزریق کنند به ما نیز فشار وارد می شود؛ زمانی که ما نیز حرف می زنیم طرف مقابل و کنگره موضع می گیرد و این مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد.

وی اضافه کرد: توصیه می شود برخی رسانه ها و منتقدان به رسانه های غربی اعتماد نکنند؛ هر چه حرف های آنها را نقل می کنند از روایت آنها سخن گفته اند؛ اظهارات وزیر خود و مقامات داخلی را مبنا قرار دهند. 

این عضو تیم هسته ای کشورمان به بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان درباره مذاکرات اشاره کرد و افزود: رهبرمعظم انقلاب بارها در مورد مذاکرات صحبت کرده اند ؛ ما به اطمینان می گوییم تمام خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای حفظ شده است.با اطمینان خاطر از جنبه حقوقی ، فنی، سیاسی و سایر زمینه ها از این تفاهم نامه دفاع می کنیم. 

وی اضافه کرد: خدا راشکر نیاز به پنهان کاری و مخفی کاری نداریم و پشت این تفاهم می ایستیم و در هر سطحی از آن دفاع می کنیم؛ کشور نیز باید اعتماد لازم را داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین