کد خبر: ۲۹۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷

حاشیه‌نگاری مناظره زیباکلام و رسایی؛ دسته‌‌گل به دلواپسان/ نقد احمدی‌نژاد جون/ سوال مهم نوه عراقچی/ حمایت تلویحی از اسرائیل؟!

در حالی مناظره حمید رسایی و صادق زیباکلام قبل از ظهر امروز در باشگاه خبرنگاران برگزار شد، که این نشست با حاشیه های جالبی همراه بود.
آفتاب‌‌نیوز :
 در گرماگرم واکنش‌های داخلی و خارجی به «بیانیه مطبوعاتی سوییس» مناظره هسته‌ای حمید رسایی نماینده اصوگرای مجلس و صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب در سالن همایش‌های باشگاه خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش آفتاب، باشگاه خبرنگاران در ادامه نوشت: طبق اطلاع قبلی، قرار بود این مناظره ساعت 10 صبح برگزار شود اما با تاخیر مهمانان مناظره نیز با تاخیر شروع شد ولی گویا زیبا کلام خوش‌قول‌تر از رسایی بود چرا که 10 دقیقه زودتر از وی در مجموعه باشگاه خبرنگاران حاضر شد.

شاید انتظار نمی‌رفت استقبال خبرنگاران و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از این مناظره زیاد باشد، به همین دلیل فضای مناظره با تراکم شرکت کنندگان همراه بود. 

رسایی و زیباکلام قبل از شروع مناظره در اتاق مهمان، گپ و گفت کوتاه و لی جذاب داشتند به طوری که رسایی، زیباکلام را خودی دانست و گفت: آقای زیباکلام خودی هستند، حتی برخی معتقدند آقای زیباکلام از بچه‌های بالا هستند(باخنده)، چرا که اسرائیل را به رسمت می شناسد، رضاشاه را دوست دارد، مخالف فناوری هسته‌ای است ولی تریبون‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اختیار وی قرار می‌گیرد!

زیباکلام هم در واکنش به این اظهارات رسایی گفت: بعضی‌ها می‌گویند من نفوذی این‌طرفی‌‌ها در آن‌طرفی‌ها هستم، ولی معلوم نیست طرف کدام طرف در کدام طرف!

رسایی هم با خنده خطاب به زیباکلام گفت: شما با اخوی‌تان آقای سعید زیباکلام یک مناظره بگذارید، زیباکلام هم با گفتن انشا‌الله به رسایی پاسخ داد(خنده).

مناظرهسته‌ای حمید رسایی و صادق زیباکلام ساعت 10 و 19 دقیقه آغاز شد، طبق گفته مجری برنامه قرار بود مدت زمان برنامه 90 دقیقه باشد اما گرمای مناظره مدت زمان برنامه را تا 100 دقیقه افزایش داد.

آغاز کنایه‌ها

کنایه طرفین به هم با اولین سوال مجری آغاز شد، مجری از زیباکلام در مورد ارزیابی «توافق لوزان» پرسید بود، زیباکلام ابتدا پس از سلام به حاضرین گفت: من سال جدید را تبریک نمی‌گویم چون اعتقادی به این مسئله ندارم، تبریک من به شما انشاله بماند به عید فطر یا عید قربان، البته رسایی با ورد به حرف‌ زیباکلام گفت: به خاطر بیانبه سوییس که می‌توانید تبریک بگویید.

نهال لوزان

زیبا کلام «توافق لوزان» را یک نهال تازه کاشته شده دانست و گفت: من فکر می‌کنم چنانچه اشاره‌ای از سوی مقام معظم رهبری ببینندبا بلدوزر سراغ کندن این نهال می‌روند ولو این که 72 میلیون هم بگویند که نمی‌خواهند این نهال کنده شود.

پرداخت بدهی

رسایی در ابتدای سخنان خود بدهی تبریک زیباکلام را پرداخت کرد و گفت: من هم از طرف خودم و هم از طرف آقای زیباکلام سال نو و نامگذاری این سال را تبریک عرض می‌کنم.

چرتکه توافق

رسایی که سخنان زیباکلام را با چرتکه حساب می‌کرد گفت: بنده شمردم که زیباکلام در ۱۰ دقیقه ۲۴ بار کلمه توافق را استفاده کرد، زیرا بنده خدا چیز دیگری نمی‌تواند بگوید، چون این یک توافق است.

تعریف جدید برد - برد

نماینده مردم تهران در این مذاکره تعریف جدیدی از برد – برد ارائه کرد و گفت: چگونه می‌گوییم که این یک برد - برد است، چون آن‌ها «هسته‌ای» ما را بردند؛ این یک «برد» و همچنین بازی را هم بردند که می‌شود «برد» دوم، پس شد برد - برد و نسبت توافق سوئیس با برد- برد این است که هسته‌ای را بردند و بازی را هم بردند.

قرارداد ترکمنچای

رسایی «توافق لوزان» را با قرداد ترکمنچای مقایسه کرد و اظهار داشت: همانطور که ترکمانچای وقتی بسته شد، در زمان خودش با پیروزی بزرگ به مردم زمان خودش غالب شد، اما در آن زمان رسانه‌ها به این شکل نبود و مقامات با حاکمیت همراه بودند، ولی اکنون این اتفاق نخواهد افتاد.

اشتباه فاحش

اینگونه بود که وی در ادامه، ابتدا ظریف را عضو تیم مذاکره‌کننده در جریان قرداد الجزایر معرفی کرد اما بلافاصله اشتباه فاحش خود را اصلاح کرد و گفت: در بیانیه الجزایر ما با آمریکایی‌ها نشستیم اما آن‌ها به کدام وعده خود عمل کرده‌اند، در توافقنامه سعدآباد سال ۸۲ تا۸۴ آن‌ها به کدامیک از وعده‌های خود به روحانی که رئیس گروه مذاکره کننده در آن زمان بود عمل کردند که بعد از آن هم مقام معظم رهبری فرمودند؛‌‌ همان دولتی که پلمپ کرده،‌‌ همان دولت هم باز کند.

نماینده تهران کنایه‌هایی هم به اظهارات «حقوق‌دان بودن» رییس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش زد و در حالی که با دست راست به سینه خود می زد، گفت: اتحادیه اروپا در توافق نامه سوئیس گفته است که من فقط تحریم‌های مالی و اقتصادی را خاتمه می‌دهم؛ کسی که حقوق‌دان است و سرهنگ نیست می‌فهمد خاتمه مفهومش یک چیز دیگر است بله، می‌تواند یک معنی دیگر هم داشته باشد همه حرف ما این است که چرا متن‌ها اینقدر مبهم است.

تیربرق در تقویم

زیباکلام دعوا با آمریکا را به هیچ وجه بر سر توافق لوزان و ژنو ندانست و گفت: اگر شما تقویم را نگاه کنید تقریبا هر روز مناسبتی دارد از تیر چراغ برق گرفته تا انواع و اقسام مناسبت‌های ملی و مذهبی، اما خیلی جالب است هیچ اشاره‌ای به روز توافق بیانیه الجزایر در تقویم وجود ندارد می‌دانید چرا؟ درست است که بهزاد نبوی مذاکره می‌کرد اما چیزی در آن وجود ندارد که بخواهیم خیلی به آن افتخار کنیم.

بوسه زیباکلام بر دستان رسایی

وی در ادامه از دلواپس‌ها تشکر کرد و گفت: دست رسایی و همفکرانش را می‌بوسم بخاطر اینکه خودشان نمی‌دانند وقتی به توافق ژنو حمله کردند چه کردند، خدا شاهد است که من عشق می‌کردم، زیرا آن‌ها مو می‌دیدند، من پیچش مو می‌دیدم، زیرا آن‌ها در آن شوری که در حمله می‌کردند، یادشان نبود که شاخه‌ای را که می‌برند خودشان روی آن نشسته‌اند.

دسته گلی به دلواپس‌ها

وی ادامه داد: من واقعا دلم می‌خواست دسته گل برای دلواپس‌ها ببرم و برای اولین بار سیاست‌های هسته‌ای کشور را مورد نقد قرار دهم و بگویم که اگر قرار باشد سیاست هسته‌ای کشور مورد نقد قرار بگیرد، یک کسی هم می‌آید سیاست‌های هسته‌ای عزیز شما «احمدی‌نژاد جونتان» را زیرسوال ببرد.

سوال مهم نوه عراقچی

زیباکلام به ذکر خاطره‌ای از یک سمینار هسته‌ای پرداخت و گفت: در ان جلسه به آقای عراقچی گفتم اگر ۳۰ سال دیگر نوه‌ات از شما سوال کند که آن هزینه وحشتناکی که شما و نسل شما برای هسته‌ای خرج کردید آخرش هم هیچ چیزی از آن درنیامد، اگر برای آب و کشاورزی مملکت خرج کرده بودید، آیا مردم ایران خوشبخت‌تر نبودند؟

چکمه‌های رضا شاه

رسایی در ادامه مذاکره زیباکلام را دلبسته چکمه‌های رضا شاه دانست و گفت: آقای زیباکلام شما برای چه به زندان رفته بودید؟

زیباکلام بلافاصله میان کلام رسایی آمد و گفت: برای دموکراسی به زندان رفتم، برای نبود حصر، برای نبود زندانی سیاسی، برای این‌ها به زندان رفتم، این اظهارات زیباکلام با تشویق حاضرین در نشت مواجه شد.

رسایی در پاسخ گفت: اگر برای آزادی رفتی، پس چرا ۹ دی توقیف است؟ چرا وطن امروز در دادگاه است؟ چرا دبیرخانه شورای امنیت بدون مصوبه رهبری مطبوعات را از اینکه به توافق ژنو بپردازند ممنوع می‌کند؟ برای حصر؟! حصر مهم است واقعا؟! پس چرا مردم خوزستان در حصر ریزگرد‌ها بودند، اما شما دلتان نسوخت.

حمایت تلویحی از اسرائیل

زیباکلام که در پاسخ به این سوال حمید رسایی که آیا متن توافق لوزن را خوانده‌ای، و چند بار آن را بی پاسخ گذاشته بود، گفت: بنده قطعنامه و بیانیه را نخوانده‌ام و من بیسواد هستم، از شما که باسواد هستید این سوال را دارم که وظیفه نابودی اسرائیل را چه کسی برعهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته است؟ اگر آمریکا ستیزی را از آقای رسایی بگیریم و قرار باشد امشب آقای رسایی سخنرانی کند، راجع به چه موضوعی صحبت خواهند کرد؟

تولد اسرائیل

وی ادامه داد: ۴ سال است که به کتاب «تولد اسرائیل» من مجوز داده نشده و آقای رسایی اگر می‌توانید این مجوز را بگیرید.

رسایی با صدای آهسته خطاب به زیباکلام گفت: در دولت یازدهم که ممنوع‌القلم نداشتیم، پس شما ممنو‌القلم هستید!

عقب گرد هسته‌ای

زیباکلام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید شما که اصل انرژی هسته‌ای را قبول ندارید، چرا از مذاکرات دفاع می‌کنید، حرف قبلی خود را پس گرفت و گفت: بنده چیزی که قبول دارم هزینه فایده است و چیزی که در چارچوب هزینه و فایده باشد قابل قبول است، اگر این چنین باشد چرا قبول ندارم.

پس از پایان مناظره، رسایی و زیباکلام در اتاق رئیس باشگاه خبرنگاران حاضر شدند و به گرمی از پاسخ همدیگر استقبال کردند.

زیباکلام در این جلسه گفت: مجری برنامه منصف بود و حق را رعایت کرد ولی نمی‌دانم در دلش طرف من بود یا آقای رسایی.

رسایی نیز با استفاده از تکه‌کلام سریال در حاشیه گفت: مجری واس ماس.

وی همچنین گفت: از این که صداوسیما این مناظره را برگزار کرده است، تعجب کرده‌ام و امیدوارم آقای سرافراز پخش کند.

زیباکلام در پاسخ به رسایی گفت: این مناظره را باشگاه خبرنگاران برگزار کرده است نه صداوسیما.

زیباکلام از تابلو نصب شده در اتاق رئیس باشگاه خبرنگاران خوشش آمد و رئیس باشگاه خطاب به وی گفت: قابل شما را ندارد،‌ آن را می‌دهیم به شما.

رسایی هم با خنده خطاب به رئیس باشگاه خبرنگاران گفت: تلویزیون اتاق شما هم زیباست.

زیباکلام در پایان و در پاسخ به این پرسش باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آیا درست است که می‌گویند شما در اوایل انقلاب ساطور به دست جلوی درب دانشگاه تهران می‌ایستادید، گفت: دو گروه می‌گویند من با ساطور جلوی دانشگاه تهران می‌ایستادم، یک گروه سلطنت‌طلب‌ها یا شاه‌پرستان و گروه دیگر حزب‌اللهی‌های خیلی دبش.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین