کد خبر: ۲۹۰۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

آمریکا: تفاوتی درباره بیانیه لوزان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هیچ تفاوتی میان اظهارات ما و وزیر امور خارجه ایران درباره بیانیه لوزان وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود به سوالات خبرنگاران درباره بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد پاسخ داد.
 
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هدف از بازطراحی راکتور آب سنگین اراک که در این بیانیه بر سر آن توافق شده است را تولید حجم کم‌تر پلوتونیوم به گونه‌ای که برای سلاح هسته‌ای مناسب نباشد دانست.
 
هارف در این‌باره گفت: بسیاری از کشورها از راکتور آب سنگین برای اهداف صلح‌آمیز، تولید ایزوتوپ‌های پزشکی و دیگر موارد استفاده می‌کنند. من از تحقیقات هسته‌ای و تولید رادیوایزوتوپ حمایت خواهم کرد.
 
او هم‌چنین درباره جزییات و چگونگی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات ایران در این بیانیه‌، اظهار کرد: هنوز برخی جزییات باقی مانده که باید مشخص شوند اما بازرسان از طریق ابزارهای فنی شامل دوربین به تأسیسات ایران دسترسی روزانه دارند.
 
وی ادامه داد: ما به کل چرخه هسته‌ای ایران از معادن اورانیوم گرفته تا تولید سانتریفیوژ دسترسی خواهیم داشت.
 
هارف در ادامه درباره چگونگی روند اجرای پروتکل الحاقی که ایران در لوزان پذیرفت آن را به صورت داوطلبانه اجرا کند، گفت: ایران ابتدا قرار است آن را به صورت موقت اجرا کند و سپس آن را به تصویب مجلس می‌رساند.
 
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تصریح کرد: برخی جزییات فنی مربوط به دسترسی‌های آژانس هنوز باید مورد بحث قرار گیرد اما تأکید می‌کنم آن چه که ما به صورت علنی اعلام کردیم روی آن توافق شده است. به ویژه این‌که پارامترهای تعیین شده در لوزان با اقدامات شفاف‌سازی همراه هستند که پروتکل الحاقی نیز شامل آن است.
 
هارف درباره تفاوت اظهارات مقامات ایران و آمریکا درباره نتایج مذاکرات اخیر در لوزان، بیان کرد: از نظر من هیچ تناقضی میان گفته‌های وزیر امور خارجه ما و محمدجواد ظریف وجود ندارد.
 
او افزود: کری گفته است به محض این‌که ایران این گام‌ها را بردارد از شدت تحریم‌ها کاسته خواهد شد. سرعت کاهش تحریم‌ها منوط به برداشته شدن گام‌های متقابل از سوی ایران است. آن‌ها هرچه سریع‌تر گام بردارند سریع‌تر از تحریم‌ها رهایی می‌یابند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری به سوال دیگری درباره احتمال نقض توافق از سوی ایرانی‌ها در روزهای پس از برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های سازمان ملل و احتمال وتوی تحریم‌های تازه از سوی چین و روسیه چنین پاسخ داد: هیچ کس نمی‌تواند جلوی اعمال مجدد تحریم‌ها را بگیرد و تحریم‌های سازمان ملل نیز شامل همین روند هستند.
 
هارف ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل قرار است قطعنامه‌ای جدید تصویب کند که در آن تحریم‌های قبلی سازمان ملل علیه ایران لغو و برنامه جامع اقدام مشترک تأیید می‌شود. این قطعنامه هم‌چنین محدودیت‌هایی را برای فروش آیتم‌های حساس به ایران تعیین می‌کند و از کشورها می‌خواهد تا برای این کار ابتدا تایید بگیرند.
 
وی تأکید کرد: محدودیت‌های مربوط به خرید و فروش تسلیحات و فعالیت‌های موشک بالستیک برای یک دوره زمانی دیگر به قوت خود باقی خواهد ماند.
 
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای گفت که هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است.
 
هارف در ادامه یکی از نتایج مذاکرات لوزان را توقف فعالیت 13 هزار سانتریفیوژ در ایران توصیف کرد و گفت: این تعداد سانتریفیوژ قرار است از تأسیسات ایران خارج و در جای دیگر در این کشور انبار شود که زیر نظر آژانس قرار خواهد داشت.
 
او یادآور شد: این امر موجب می‌شود راه‌اندازی دوباره این ماشین‌ها مستلزم زمان زیادی باشد. کارشناسان ایرانی بیش از دو سال زمان لازم دارند تا بتوانند آن‌ها را به شکل کنونی بازگردانند.
 
هارف هم‌چنین گفت که سانتریفیوژ‌های خارج شده تنها برای جایگزینی با سانتریفیوژهای فعال کنونی در صورت خرابی استفاده خواهند شد.
 
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد: بنابراین اگر ایرانی‌ها بخواهند این 13 هزار سانتریفیوژ را بازگردانند بازرسان بین‌المللی در طول چند روز از آن مطلع خواهند شد.
 
هارف علاوه بر این درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با بیانیه به‌دست آمده در لوزان، گفت: مقامات آمریکایی شامل رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه و وندی شرمن، معاون وزیر در این‌باره با اسراییلی‌ها صحبت کرده یا خواهند کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا حصول توافق هسته‌ای نهایی می‌تواند به گشوده شدن راهی برای بهبود روابط ایران و آمریکا منجر شود؟ اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور گفته است ما خواهان گسترش روابط خود با مردم ایران هستیم. اما این بدان معنی نیست که بخواهیم رویکردمان در قبال دیگر مسائل از جمله یمن را به ایران نزدیک کنیم.
 
هارف در پایان تأکید کرد: واضح است که ما خواهان روابطی که هم اکنون با ایران داریم نیستیم. اما با آن‌ها اختلاف نظرهای جدی در خصوص دیگر مسائلی که مطرح کردید داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین