کد خبر: ۲۹۰۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

خیز اوباما برای حمایت کنگره از توافق لوزان

دولت آمریکا ضمن رایزنی با اعضای کنگره اعلام کرده است که توافق مقدماتی با ایران کامل نبوده و بر سر زمان دقیق و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران، همچنان اختلافات مهمی وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز : نشریه گاردین در گزارشی نوشت که پس از قرائت بیانیه مطبوعاتی مذاکرات هسته‌ای لوزان از سوی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، و همزمان با تماس تلفنی اوباما با تعدادی از اعضای بدبین کنگره آمریکا نسبت به توافق، برای خرید زمان به منظور تکمیل مذاکرات هسته‌ای، کاخ سفید بر ماهیت ناکامل این توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران تأکید دارد.

در تضاد با لحن ظفرمندانه چارچوب توافق اعلام شده هفته پیش در لوزان، مقامات آمریکایی روز دوشنبه اذعان کردند که بر سر زمان دقیق و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران، همچنان اختلافات مهمی وجود دارد.

هرچند جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرده است که این امر بیش از آنکه یک مانع عمده باشد "تنها یک جدل مرحله‌ای است" اما ادعا کرد این یکی دیگر از دلایل مهمی است که چرا کنگره باید تا زمان تدوین ویرایش نهایی توافق در ژوئن و پیش از اجرایی کردن آن منتظر بماند.

وی به خبرنگاران گفت: "همچنان جزئیات مهمی وجود دارد که باید درباره آن‌ها کار کرد. من مطمئن هستم که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و جان کری وزیر خارجه آمریکا باید کمی استراحت کرده و بخوابند، زیرا مطئمنا در آینده چند هفته بدون خواب دیگر نیز تا ماه ژوئن در پیش خواهیم داشت."

ایالات متحده ادعا کرده است که تحریم‌ها باید مرحله به مرحله برداشته شوند تا با اجرای محدودیت‌های توافق شده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منطبق باشد، در حالی که ایران تأکید دارد که این تحریم‌ها بایستی به صورت فوری لغو شوند.

اما لابی‌گرهایی که تلاش دارند این توافق را به کنگره بقبولانند پیشنهاد می‌کنند که این موضوع تاحدودی "یک بحران مصنوع" ایجاد می‌کند تا به دو طرف کمک کند پیش از ضرب‌الاجل توافق در 30 ژوئن، موانع سیاسی باقی‌مانده را در داخل کشورهای خود حل کنند.

اگر دموکرات‌های کنگره در مخالفت با دولت به جمهوری‌خواهان بپیوندند، اوباما به طور خاص با تهدیدی واقعی از جانب کنگره برای ممانعت از لغو کامل تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از هواداران اصلی متقاضی تصویب قانونی برای ضروری ساختن تأیید کنگره در مورد توافق نهایی است هم ادعا کرده از حمایت کافی برای لغو وتوی رئیس جمهوری برخوردار است.

به گزارش تسنیم، با وجود اعلام حمایت از سوی برخی سناتورهای برجسته و کلیدی دموکرات چاک شومر و باب منندز، کروکر ممکن است واقعا بتواند دو سوم رأی لازم اعضای سنا برای این کار را به دست آورد، هرچند دستیابی به این آستانه در مجلس نمایندگان و لغو وتوی رئیس جمهوری در هر دو مجلس نمایندگان و سنا کاری سخت‌تر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین