کد خبر: ۲۹۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

دانشجویان: اعزام زائرین به عمره متوقف شود

گروهی از دانشجویان داوطلب عمره مفرده؛ طی نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به حمله عربستان به یمن خواستار لغو، تعویق مشروط یا هر اقدام مؤثر مشابه در خصوص اعزام زائرین ایرانی به بیت‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی شدند.
آفتاب‌‌نیوز : گروهی از دانشجویان داوطلب عمره مفرده؛ طی نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به حمله عربستان به یمن خواستار لغو، تعویق مشروط یا هر اقدام مؤثر مشابه در خصوص اعزام زائرین ایرانی به بیت‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، گروهی از دانشجویان و نخبگان داوطلب عمره مفرده؛ نوبت فروردین و اردیبهشت 94 طی نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به حمله عربستان و یمن خواستار لغو، تعویق مشروط یا هر اقدام مؤثر مشابه در خصوص اعزام زائرین ایرانی به بیت‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی شدند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

« ریاست محترم سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای مهندس اوحدی

با سلام و تحیت

بعد از تشکر و قدردانی بابت زحمات مجدانه جنابعالی و تمامی دست‌اندرکاران حوزه حج و زیارت در جهت تمهید و تأمین لوازم تشرّف زائران به مشاهد مشرفه و استدعای اجر کثیر برای شما و همکاران از درگاه الهی؛ در خبرهای روز یکشنبه 9 فروردین به نقل از جنابعالی اعلام شد که با توجه به قول مساعد مسئولان حج عربستان و سفارت این کشور در خصوص صدور منظم روادید، اعزام زائران عمره مفرده از روز 10 فروردین بطور عادی و مطابق برنامه از سر گرفته می‌شود. این در حالی است که بنا بر اطلاعیه قبلی سازمان حج و زیارت، به دلیل تعلّل و کارشکنی مقامات مسئول سعودی در صدور روادید، اعزام زائر به کشور عربستان سعودی متوقف شده بود.

از سوی دیگر و چنانچه مستحضرید، مقامات سعودی در روزهای اخیر علاوه بر کارشکنی در عمل به تعهداتشان نسبت به حج‌گزاران کشور ما، به امور دیگری نیز مشغولند که لشکرکشی و تهاجم به کشور و مردم یمن در رأس آنهاست؛ اقدامی به‌غایت تاسف‌برانگیز و البته کاملا عجیب، که حتی نسبت به سایر جنایات و جنگ‌افروزی‌های دوران معاصر، فاقد حد اقلّی از توجیه و تعلیل در برابر افکار عمومی است.

از نظر نگارندگان و امضاکنندگان این مرقومه، اقدام حکّام سعودی در به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه یک کشور دیگر - خاصه مردم مسلمان یمن - فراتر از جزئیات و خرده‌مسئله‌های مناقشه‌برانگیز سیاسی، به معنای کامل کلمه عملی غیرانسانی و مصداق تام و بارزی از ظلمِ ظالم به مظلوم است؛ رابطه‌ای که یک سر آن مردان، زنان و کودکان مظلوم یمنی و در طرف دیگر، رژیم آل سعود است که متأسفانه تمام‌قد در جایگاه ظالم ایستاده است. رژیمی که قرار است میزبان زائران حرمین شریفین باشد تا علاوه بر عواید اقتصادی و رونق اجتماعی ناشی از آن، با بهره‌برداری از اعتبار خادم‌الحرمینی، خود را به مثابه ام‌القرای دنیای اسلام معرفی کرده و بویژه در شرایط بحرانی کنونی، سیاست‌های ددمنشانه و ضداسلامی خود را بر دولت‌ها و ملت‌های مسلمان، علی‌الخصوص اعراب منطقه، تحمیل نماید.

آنچه عمیقاً محل تأمل است، آن است که مبادا برگزاری آئین حج عمره مطابق معمول، عملاً به حربه‌ای در دستان آل سعود برای عادی جلوه دادن شرایط و موجه خواندن جنایتگری خود تبدیل گردد.

اکنون سؤالی که پرسیدن دارد این است که، در چنین شرایطی که بمب‌های هواپیماهای جنگی سعودی سبب شده مردان، زنان و کودکان یمنی در خون خود بغلطند، آیا حضور در کشور عربستان برای بجا آوردن حج عمره، تصمیمی عقلانی و انسانی است؟ آیا این حضور، به نوعی متضمن تأیید سیاست‌های خباثت‌آلود این رژیم و یا لااقل سکوت در برابر آن تلقی نخواهد شد؟ و بالاخره اینکه آیا انجام یک عمل مستحب، هرچند مستحبی که چه بسا آرزوی دیرین مشتاقان حرم الهی و دلدادگان خاندان نبوت است؛ به قیمت ترک یک واجب، یعنی اعلام انزجار از ظلم و ظالم و همبستگی با مظلوم، که ضرورت آن بی‌نیاز از استدلال است؛ در پیشگاه الهی مقبول و مرضی خواهد افتاد؟

آنچه ذکر آن رفت، گروهی از دانشگاهیان داوطلب عمره مفرده را به این جمع‌بندی رسانده که از سفر به کشور عربستان خودداری و ضمن جلوگیری حداکثری از افاده عواید اقتصادی چنین سفری به این کشور، با افشاء علنی این انصراف، اولاً بیزاری و برائت خود را از جنایات رژیم آل سعود و هم‌پیمانان منطقه‌ای و بانیان فرامنطقه‌ای آن اعلام کنند و ثانیاً، از تمامی مسلمینِ آئین عدالت‌گستر محمّد صلی‌الله علیه و آله و مؤمنین به دین حنیف ابراهیم علیه‌السلام دعوت نمایند تا با اعلام انصراف عمومی از سفر به این کشور در مقطع زمانی فعلی، در این حرکت عدالت‌طلبانه مشارکت جویند که همانا اعلان برائت از مستکبرین و همبستگی با مستضعفین، مقدمه‌ای ضروری از معنای حقیقی حج است؛ همانگونه که در بیان آیت‌الله‌العظمی امام خمینی - قدس سره - نیز، «این کنگره سراپا سیاست که به دعـوت ابــراهیم و محمد ـ صلّی‌الله علیهما و آلهما ـ برپا می‌شود و از هر گوشه دنیا و از هر فجّ عمیق در آن اجتماع می‌کنند، براى منافع ناس است و قیام به قسط است و در ادامه بت‌شکنی‌هاى ابراهیم و محمد است و طاغوت‌شکنى‌ها و فرعون‌زدودن‌هاى موسى است، و کدام بت به پای شیطان بزرگ و بت‌ها و طاغوت‌هاى جهانخوار می‌رسد که همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فرا خوانند و همه بندگان آزاد خداى تعالى را بنده فرمانبردار خویش دانند؟» (صحیفه نور، ج 13، ص 83)

نکته حائز اهمیت آن است که با توجه به نزدیک شدن موعد اعزام‌ها و طی شدن مراحل اولیه ثبت نام، امور مالی و حقوقی سفر از اختیار اشخاص داوطلب خارج شده و لذا انصراف شخصی داوطلبین عمره مفرده دانشگاهیان و سهمیه نخبگان، عملاً تغییری در فرایند سفر ایجاد نخواهد کرد؛ مع الوصف، به نظر می‌رسد اقدام مؤثر در این زمینه جز از طریق تصمیمات و اقدامات سنجیده و به‌هنگام جنابعالی و سازمان متبوعتان ممکن نخواهد بود. به همین دلیل، از شما مجدانه تقاضا می‌نمائیم که پیش از فوت فرصت، نسبت به لغو، تعویق مشروط و یا هر اقدام مؤثر مشابه در خصوص اعزام زائرین ایرانی به بیت‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی – صلّی‌الله علیه و آله- اهتمام ورزید. این وعده الهی است که بدون شک، طعنه طعنه‌زنندگان و ملامت ملامت‌کنندگان، در برابر عزت ناشی از گام نهادن در مسیر حق و حقیقت، به مراتب حقیر و ناچیز خواهد بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
0
0
موافقم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین