کد خبر: ۲۹۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
در نشست خبری مشترک با اردوغان؛

روحانی: با افراطی گری باید مبارزه کرد

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و ترکیه هم نظرند که بی ثباتی، ناامنی و جنگ در کل منطقه باید متوقف شود، گفت : باید با تروریسم و افراطی گری مبارزه کرد تا شاهد برادری میان مسلمانان و مردم منطقه باشیم .
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از پایان مذاکرات در مجموعه سعدآباد در جمع خبرنگاران، ضمن خیر مقدم به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و وزراء و هیات همراه وی گفت: ما امروز جلسه مفصل و بسیار خوبی داشتیم و سپس در شورای عالی همکاری که دومین جلسه شورای عالی همکاری بود با حضور وزرا شرکت کردیم و در زمینه روابط دوجانبه و همچنین راجع به مسائل منطقه گفت وگو کردیم .

وی افزود: توافقات و تفاهمات بسیار مهمی در زمینه روابط دو جانبه، مساله انرژی، حمل ونقل و ترانزیت، سرمایه گذاری های بخش خصوصی دو طرف در کشورهای یکدیگر و همچنین در کشور ثالث داشتیم و مسایل مربوط به تجارت و تعرفه ترجیحی و نیز تجارت ترجیحی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: همچنین در این جلسه در خصوص مسایل فرهنگی و توسعه روابط فرهنگی، کالاهای فرهنگی، دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و همچنین راجع به توسعه مسایل امنیتی در زمینه مرز بحث شد که مرزهای امن تری داشته باشیم و درباره همکاری علیه تروریسم در مرزهای دو کشور با هم تفاهم و توافق داشته باشیم .

روحانی اضافه کرد: خواست دو کشور این است که روابط تجاری دو طرف را که در سال گذشته 14 میلیارد دلار بوده به مرز 30 میلیارد دلار برسانیم و این هدف را دنبال کنیم؛ در شورای همکاری که قبل از این جلسه تشکیل شده بود، در خصوص موارد ذکر شده با هم بحث کردیم .

رییس جمهوری تصریح کرد: قرار شد تا اجلاس بعدی این موارد توسط روسای کمیسیون های مشترک دو طرف دنبال شود و به نتایجی برسیم که در سومین شورای عالی که در استانبول خواهد بود بتوانیم به توافق برسیم .

رییس جمهوری در ادامه از دولت ترکیه برای حمایت هایی که همیشه از ایران در موضوع هسته ای داشته است تشکر کرد و گفت: ترکیه همچنین از تفاهم هایی که در لوزان سوییس انجام شد استقبال کرد.

روحانی افزود: معتقدم این تفاهم ها بین ایران و 1+5 می تواند به ارتباط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه کمک کند و تسهیلات بیشتری برای سرمایه گذاران به وجود آورد .

رییس جمهور ادامه داد: اکنون در مقطعی حساس، گفت وگوها میان مسوولان ایران و ترکیه انجام شد مسایل منطقه ای که متاسفانه شاهد ناامنی و بی ثباتی در آن هستیم.

روحانی افزود: دو طرف هم نظریم که بی ثباتی، ناامنی و جنگ در کل منطقه باید متوقف شود و با کمک هم با تروریسم و افراطی گری مبارزه کنیم تا شاهد برادری میان مسلمانان و مردم منطقه باشیم .

رییس جمهوری افزود: علاوه بر این، در خصوص مسایل عراق، سوریه و فلسطین و مشکلات آنها بحث و تبادل نظر کردیم و در خصوص مساله یمن بحث مفصلی داشتیم.

روحانی با بیان اینکه نقاط مشترکی در زمینه یمن میان ایران و ترکیه وجود دارد گفت: روسای جمهوری دو کشور معتقدیم که باید هر چه سریع تر جنگ و خونریزی در این منطقه متوقف، آتش بس کامل برقرارو حملات متوقف شود.

رییس جمهوری افزود: بعد از برقراری آتش بس در یمن می توانیم شرایطی را شاهد باشیم که کمک های انسانی ارسال شود و دو کشور ایران و ترکیه و کشورهای دیگر به آنها کمک کنند تا در یمن شاهد شرایطی باشیم که صلح و ثبات، امنیت و دولت فراگیر با گفت وگوهای یمنی برقرار شود.

رییس جمهوری ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: در این جلسه 8 سند و یک بیانیه مشترک امضا خواهد شد که گام بسیار مهمی در جهت توسعه دو کشور خواهد بود.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه امروز دیدار مهمی برگزار کردیم، افزود: شورای عالی همکاری اقتصادی را در تهران برگزار کردیم.

رییس جمهوری ترکیه با ابراز خوشحالی از این دیدار افزود: در خصوص فرهنگ، تجارت، اقتصاد و اینکه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم در این سند گنجانده شده است.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه هم اکنون منطقه مثل این است که در آتش می سوزد، افزود: این امکان فراهم شده است که باهم مذاکره و مسایل را با هم بررسی کنیم.

رییس جمهوری ترکیه، گفت: درباره موضوعات سیاسی در صحنه های بین المللی با همدیگر رابطه داریم و مذاکره کردیم.

اردوغان افزود: در خصوص مسایل اقتصادی یک حوزه بسیار مشخص را از دست دادیم و حدود 13 یا 14 درصد در رابطه با وزن تجاری کم داریم ما قصد داشتیم به 30 میلیارد دلار برسیم اما در این رابطه عقب افتاده ایم؛ به طوری که صادرات ما 4 میلیارد دلار است و صادرات ایران به ترکیه 10میلیارد دلار است.

وی گفت: تفاوت تجاری دو کشور هم اکنون به نفع ایران است.

رییس جمهوری ترکیه افزود: در اینجا مشکلات و موانعی پیش آمد حالا در دوران جدید قدم های بسیار خوب و مشترکی را به سمت جلو برمی داریم.

اردوغان گفت: برای برداشتن این گام هر دو کشور اراده دارند و در مواردی عقبگردهایی است که باید آنها را جبران کنیم.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه گفت: آنچه در دیدار با رئیس جمهور ایران مصرا خواستیم در باره انرژی بود زیرا ما بخش اعظمی از گاز طبیعی ایران را می خریم.

اردوغان افزود: خرید گاز از ایران در حالی است که ما گران ترین گاز را از ایران می خریم که اگر قیمت ها پایین بیاید می توانیم خرید گاز از ایران را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه گاز در صنعت، روستاها و شهرهای ترکیه مصرف زیادی دارد گفت: البته ما می خواهیم بهای آن مناسب باشد تا به بهای کمتر آن را به مردم بفروشیم و مردم ما متضرر نشوند که البته دو کشور دوست باید در این باره همکاری و همفکری کنند.

رییس جمهوری ترکیه افزود: باید در بهای گازی که از ایران می خریم به قیمت مناسب برسیم و با در نظر گرفتن دیگر زمینه های همکاری باید بتوانیم هدف اصلی یعنی حجم 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان دو کشور را محقق کنیم.

اردوغان گفت: درشرایط خاصی قرار داریم از این رو از آنکارا به تهران آمدیم تا با توجه به اشتراکات اعتقادی و فرهنگی بتوانیم همکاری هایمان را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید موانع موجود بر سر راه گسترش همکاری های دو کشور برطرف شود افزود: البته بسیاری از مشکلات را حل کردیم اما بوروکراسی های موجود موانعی را ایجاد کرده است که باید از بلای بوروکراسی خلاص شویم .

اردوغان گفت: حمل و نقل هوایی و توسعه گردشگری میان ایران و ترکیه از دیگر راه های افزایش همکاری ها میان دو کشور است.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه بر توسعه گردشگری فرهنگی تاکید کرد و گفت: ایران و ترکیه در این خصوص تجربیات زیادی دارند و باید استفاده کرد.

اردوغان افزود: در این موضوع وقتی بر سر کار آمدیم سهم ترکیه 13 میلیارد دلار بود که اکنون به 40 میلیارد دلار رسیده است.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه ما در تمام زمینه های مربوط به گردشگران ورود کرده ایم گفت: گردشگری زمستان و سایر مسائل را توسعه دادیم و باز باید گسترش دهیم و در این باره تجربیاتمان را باید به هم منتقل کنیم.

اردوغان تاکید کرد: باید تلاش کنیم زیر تسلط پول های دیگر نباشیم و پول های ملی را هم به جریان بیندازیم و پول های ملی ما باید عامل تجارت باشد و زیر سلطه کشورهای غربی و پول آنها نباید رفت.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه بانک های مرکزی ایران و ترکیه مذاکراتی انجام داده اند، اما از برداشته نشدن گام های مثبت در این خصوص گلایه کرد.

اردوغان گفت: ما می توانیم برای کشورهای منطقه نمونه باشیم و اینها می تواند قدرت ما را افزایش دهد .

رییس جمهوری ترکیه در ادامه به مسایل مهم منطقه به ویژه عراق اشاره کرد و افزود: ما در این خصوص نیز امروز با هم گفت وگو کردیم و عراق جایی است که خون گریه می کنیم و با آن کشور 350 کیلومتر مرز مشترک داریم .

اردوغان گفت: صد هزار نفر در این کشور کشته شدند و تاریخ و فرهنگ عراق از بین رفت و در سوریه نیز تاکنون 300 هزار نفر که همه مسلمانند کشته شدند.

رییس جمهور ترکیه افزود: نمی دانیم چه کسی، چه کسی را می کشد و کاری به مسائل مذهبی نداریم و آنچه برای من مهم است اسلام و مسلمانان است و باید به عنوان مسلمان به کشورهای منطقه نگاه کنیم.

اردوغان گفت: در دین ما انسان، اشرف مخلوقات است اما آدم ها را به راحتی می کشند و نمی توانیم قبول کنیم که خون انسان به راحتی ریخته شود.

رییس جمهور ترکیه افزود: باید با هم متحد شویم و مذاکره کنیم و جلو این قتل و خونریزی را بگیریم و کسانی را که با هم می جنگند کنار هم جمع کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین