کد خبر: ۲۹۱۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
دواتگری:

وزارت خارجه برای پیگیری موضوع عربستان تشکیل جلسه می‌دهد

رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: وزارت امور خارجه سه‌شنبه هفته آینده جلسه‌ای را با حضور مسئولان این وزارتخانه، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری در حج و سایر دست اندرکاران و خانواده‌های این نوجوانان تشکیل می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : مهدی دواتگری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان، گفت: تعرض به دو نوجوان ایرانی اقدامی غیراخلاقی، غیرانسانی و غیرشرعی است و حکایت از آن دارد که هنجارهای اخلاقی در کشور عربستان بهم ریخته است.

وی افزود: دو سال پیش نیز یک دیپلمات مست عربستانی پشت رول نشست و شهروند ایرانی را به قتل رساند و این نشان می‌دهد که این کشور در حوزه اخلاقی و دینی پایبندی لازم را ندارد.

این عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال دو نوجوان 14 و 15 ساله در حالی که از مراسم عمره به کشور بازمی‌گشتند به بهانه بازرسی مورد تعرض قرار گرفتند. البته طبق اعلام وزارت خارجه و سازمان حج تعرض به آنها در حد شبه‌ تجاوز بوده و تجاوز به مفهوم عینی مطرح نیست، این اظهارات نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط مطرح شده است.

وی افزود: تاکنون موفق نشده‌ایم با خانواده‌ها و نوجوانانی که با آنها تعرض شده ملاقاتی داشته باشیم اما در این خصوص پیبگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

این عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: بنا شده است قبل از ظهر یکشنبه هفته آینده جلسه‌ای در وزارت خارجه با حضور مسئولان این وزارتخانه و سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری در حج و سایر دست‌اندرکاران و خانواده‌های نوجوانان متعرض شده تشکیل شود و این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. همچنین بعدازظهر همان روز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع را با مسئوولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار می‌دهد.

دواتگری با بیان این‌که نمایندگان از رفتارهای غیراخلاقی و غیرانسانی با زائران در عربستان نگران هستند، گفت: بر همین اساس امروز طرح یک فوریتی به امضای تعدادی از نمایندگان رسید و به هیأت رئیسه تقدیم شد که بر اساس آن طرح دولت ملزم می‌شود که تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تأمین نشود از اعزام آنها به حج عمره جلوگیری شود.

وی افزود: در سال حدود 850 هزار نفر عمره گذار عازم سرزمین وحی می‌شود. اگر تا مقطعی از سفر آنها جلوگیری شود طبیعتاً دولت عربستان بیشترین ضرر را خواهد دید. چون حتی کشور اندونزی با داشتن چندین برابر جمعیت ایرانی به این میزان عمره گذار را اعزام نمی‌کند، شاید با این اقدام دولت عربستان متوجه این عمل زشتش شود.

نماینده مردم مراغه با بیان این‌که طبق اعلام مقامات وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت دو مأمور تعرض کننده بازداشت شده‌اند، افزود: در موارد اینچنینی مجازات اعدام در قوانین عربستان پیش‌یبنی شده است، انتظار می‌رود که کشور عربستان این دو مأمور را به شدت مجازات کند.

وی همچنین گفت که از وزارت امور خارجه انتظار می‌رود موضوع را به صورت جدی دنبال کرده و حقوق اتباع ایرانی را حفظ کند چون این اقدام توهین آشکار به ملت ایران است، وظیفه ما نمایندگان حفظ حیثیت و اعتبار شهروندان ایرانی است.

دواتگری در پایان گفت: با وجودی که وزارت امور خارجه در غیاب سفیر عربستان کاردار این کشور را احضار کرد و مراتب اعتراض ما را اعلام نمود باز هم انتظار ما از دولت عربستان این است که از ملت ایران به دلیل این اقدام زشت، غیرانسانی و غیرشرعی عذرخواهی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
arya1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
1
1
دمشون گرم اینا،کاش در مورد حادثه کهریزک هم پیگیر میبودند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین