کد خبر: ۲۹۱۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

افزایش تراز دریاچه ارومیه برای اولین بار در 18 سال گذشته

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: برای اولین بار در طول دوره 18 ساله، تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 سانتیمتر افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، سیدمرتضی موسوی با اشاره به بارش مناسب باران در حوضه دریاچه ارومیه از سال آبی جاری تا پایان مهر ماه ، اظهار داشت: در زمان حاضر بارش های کل کشور 162 میلی متر است که نسبت به سال گذشته با بارش 190 میلی متر، حدود 15 درصد کاهش بارش داریم.

وی ادامه داد: اما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون افزون بر 237 میلی متر بارش ثبت شده که این میزان نسبت به سال گذشته 39 درصد و نسبت به درازمدت نیز 3 درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب حوضه های دریای خزر و دریاچه ارومیه، افزود: همین امر باعث شده تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته مثبت شده و هم اکنون به 1270.70 متر رسیده که این تراز در مدت مشابه سال گذشته 1270.66 متر بوده و این در حالی اتفاق می افتد که هر سال نسبت به سال گذشته 35تا 40 سانتی متر کاهش تراز داشتیم.

موسوی تصریح کرد: این برای اولین بار در طول دوره 18 ساله است که تراز آبی دریاچه ارومیه مثبت شده و این رقم 4 سانتیمتر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی درباره وضعیت مخازن سدها در این حوضه، گفت: تاکنون حدود 69 درصد سدهای حوضه آبریز ارومیه پر شده است و نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است. در این حوضه طی سال های گذشته وضعیت ذخیره سدها هر سال روند کاهشی داشت، امسال خوشبختانه حتی در سدهایی هم رهاسازی آب انجام داده ایم و مشکلی نداریم.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه های دریای خزر و دریاچه ارومیه اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کل آب ورودی حدود 890 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با رقم 830 میلیون مترمکعب سال قبل وضعیت مناسب است.

موسوی افزود: هم اکنون حجم آب موجود در دریاچه ارومیه حدود 3 میلیاردمترمکعب و مساحت دریاچه به 2510 کیلومترمربع رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین