کد خبر: ۲۹۱۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

احمد پوری: ارشاد با دزدی ادبی مقابله کند

احمد پوری، نویسند‌ه‌، مترجم و ویراستار عملکرد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساماندهی ممیزی کتاب‌ها امیدوترکننده توصیف کرده و می‌گوید: در دوره گذشته بدون هیچ توضیحی از چاپ برخی کتاب‌ها جلوگیری می‌شد که این رویکرد غلط در این دولت کمرنگ شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی: احمد پوری در گفتگو با خبرنگار آفتاب به برخی مشکلات حوزه نشر اشاره کرده وگفت‌: متاسفانه قراردادن کتاب‌ها بر فضای مجازی و تضییع حق مولف هنوزبه چشم می‌خورد. من فکر می‌کنم وزارت ارشاد با اعمال قوانین ساده و دستگیری دستفروشان اینچنینی می‌تواند ناشران متخلف را پیدا کرده و آنان را به تضییع حق مولف جریمه مالی کند که این کار در بسیاری از نقاط جهان انجام می‌شود.

وی در ادامه به تلاش‌های وزارت ارشاد برای سامان‌دهی ممیزی اشاره کرد وگفت‌: ممیزی سلیقه‌ای و گسترده کتاب‌ها در هشت سال گذشته روزهای ناخوشایندی را برای نویسندگان ساخته بود. گاهی دیده می‌شد بدون هیچ دلیلی از چاپ برخی کتاب‌ها جلوگیری می‌شد. این وضعیت نشان می‌داد که سلیقه مامور ممیزی حرف اول را می‌زند.

 پوری گفت: من فکر می‌کنم آقای جنتی در راستای بهبود این وضعیت و شفاف کردن خطوط قرمز واقعی گام‌های مثبتی بر داشته و اگر بگوییم کاری انجام نشده به نظر بی‌انصافی است. البته من امیداوارم این وضعیت مثبت ادامه پیدا کرده تا قوانین شفاف و روشن حرف اول را بزند.

نویسنده کتاب دو قدم  این ور خط که برخی این رمان را فصلی تازه در ادبیات داستانی ایران می‌دانند، تاکید کرد: نویسندگان همگی خطوط قرمز مانند توهین به مقدسات را شناخته و آن را رعایت می‌کنند. این خط قرمزها در همه کشورها تا حدودی وجود دارد و کسی هم مدعی نیست که هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد. مشکل از جایی شروع می‌شود که برخی خط قرمزهای مقطعی و شخصی عرصه را بر نویسنده و مترجم سخت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین